آییننامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی مصوب ۱۳۸۴
مصوب 22 تیر 1384
آییننامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی
مصوب ۲۲ تیر ۱۳۸۴
فایل PDF آییننامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی را اینجا دانلود کنید
ماده ۱. در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف . کمربند ایمنی: تسمهای که نیم تنه بالای راننده و هر یک از سرنشینان را تحت کنترل و مهار ایمن خود قرار میدهد تا هنگام ضرورت، همچون کاهش ناگهانی سرعت یا توقف آنی خودرو که ممکن است ناشی از ترمز یا برخورد با جسم دیگری یا حوادث دیگر رانندگی باشد، مانع از جداشدن سرنشینان و راننده از صندلی خود و اصابت به شیشه جلو یا سایر قسمتهای داخل و یا پرتاب به خارج از خودرو شود.
ب . کلاه ایمنی: کلاهی است که راننده و سرنشین موتور سیکلتها از آن برای محافظت سرخود در برابر ضربات احتمالی ناشی از بروز سوانح استفاده می کنند.
ج . راه: عبارت است از تمامی سطح خیابان، جاده، کوچه و کلیه معابری که برای عبور و مرور عموم اختصاص داده شود.
ماده ۲. کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری در سطح کشور که سال ساخت خودرو آنان ۱۳۷۵ خورشیدی به بالا یا معادل سال میلادی آن می باشد، مکلفند ظرف دو سال وسایل نقلیه خود را به کمربند ایمنی استاندارد برای راننده و سرنشینان ردیف اول و تجهیزات ایمنی استاندارد مجهز سازند.
وزارت صنایع و معادن و کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیعکنندگان انواع خودروها موظفند وسایل نقلیه موتوری تولیدی و وارداتی را همراه با کمربند ایمنی استاندارد منصوب در کلیه صندلیها به صورت انفرادی و بر اساس ظرفیت مجاز عرضه نمایند.
ماده ۳. تعداد سرنشینان ردیف جلو باید بر اساس ضوابط مندرج در آییننامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحیههای آن باشد و هر یک از سرنشینان ردیف جلو باید تنها از کمربند ایمنی مربوط به خود و به صورت انفرادی استفاده نمایند.
ماده ۴. پس از مدت دو سال از تصویب این آیین نامه صندلی های خودروهای تولیدی و وارداتی میباید مجهز به پشت سری ویژه باشند.
ماده ۵. سوار شدن به موتورسیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی ممنوع است و راکبین موتورسیکلت مکلفند در طول حرکت از کلاه ایمنی استفاده نمایند.
ماده ۶. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانههای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند با همکاری و همکاری و هماهنگی وزارتخانههای کشور، راه و ترابری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه مرکزی ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترویج و ارتقا سطح فرهنگ و آموزشهای عمومی موضوع این آییننامه اقدام نمایند.
چگونگی همکاری و تعامل بین دستگاههای یادشده به موجب دستورالعملی که توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه و به تصویب وزیر کشور می رسد مشخص می شود.
ماده ۷. وزارتخانههای صنایع و معادن و بازرگانی مکلفند نسبت به تولید و تأمین کمربند و کلاه ایمنی استاندارد حسب نیاز کشور اقدام نمایند.
ماده ۸. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتبار لازم را برای اجرای هر چه بهتر مفاد این آییننامه و ارتقا سطح آگاهی عمومی از رفتارهای صحیح در رانندگی و عبور و مرور عابران در لایحه بودجه هر سال پیشبینی و در اختیار وزارت کشور قرار میدهد.
تبصره . بیمه مرکزی ایران موظف است بر اساس تصمیم شورای عالی بیمه همه ساله درصدی از سود شرکتهای بیمه را برای اجرای سیاستهای آموزشی مصوب موضوع ماده (۶) قرار دهد.
محمدرضا عارف