آییننامه اجرایی نحوه نگهداری و امحاء کالاهای موضوع بند (۳) ماده (۵۶) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
شماره۱۴۹۱۰/ت۶۰۱۸۱هـ ۱۴۰۲/۲/۴
- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- وزارت دادگستری ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
- وزارت کشور ـ وزارت جهادکشاورزی
- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
- وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- سازمان حفاظت محیط زیست ـ سازمان ملی استاندارد ایران
- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
- فرماندهی کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱/۲۷ به پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (با همکاری دستگاههای ذیربط) و به استناد بند (۳) ماده (۵۶) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۴۰۰ـ آییننامه اجرایی نحوه نگهداری و امحاء کالاهای موضوع بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ـ با اصلاحات بعدی آن.
۲ـ ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع ماده (۳) قانون.
۳ـ سازمان: سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی.
۴ـ کاشف: دستگاههای موضوع ماده (۳۶) قانون و ضابطین مربوط در حدود وظایف قانونی.
۵ ـ مراجع رسیدگی کننده: حسب مورد شعب دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی، شعب تعزیرات حکومتی و تجدیدنظر آنها و دیوانعالی کشور که مطابق ماده (۴۴) قانون به جرایم و تخلفات مربوط رسیدگی میکنند.
۶ ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای تابع آن (سازمان غذا و دارو و معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی سراسر کشور).
۷ـ امحاء: معدوم یا منهدم کردن کالاهای موضوع قانون به شیوههایی نظیر خردکردن، آتش زدن و اوراق کردن.
۸ ـ کارشناس رسمی: کارشناس رسمی دارای پروانه از کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا کارشناس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه.
ماده۲ـ مسئولیت امحاء کالاهای مکشوفه موضوع این آییننامه به استثنای موارد مذکور در مواد (۱۶) و (۱۷) این آییننامه، به عهده سازمان است.
ماده۳ـ عملیات امحاء کالاهای مکشوفه توسط سازمان و با حضور دادستان محل یا نماینده قضایی وی و نمایندگان تامالاختیار ستاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران انجام میشود.
تبصره۱ـ دعوت از نمایندگان یادشده حداقل تا (۱۰) روز قبل از عملیات امحاء انجام میگیرد.
تبصره۲ـ دستگاههایی که به استناد قوانین حضور نماینده خود در عملیات امحاء را ضروری میدانند، با هماهنگی سازمان میتوانند نماینده تامالاختیار خود را برای حضور در عملیات مذکور معرفی کنند.
تبصره۳ـ اسامی نمایندگان دستگاههای موضوع این ماده برای ورود به محل امحاء، حداقل یک روز قبل از عملیات امحاء از طریق دستگاه مربوط، به سازمان اعلام میشود.
ماده۴ـ سازمان مکلف است حداقل تا (۱۰) روز قبل از عملیات امحاء، در خصوص تعیین کالا از حیث نوع پسماند، تعیین محل و نحوه امحاء متناسب با نوع پسماند، نحوه حمل، چگونگی بستهبندی کالا و همچنین انتخاب محل و چگونگی دفع پسماند بر اساس ضوابط و الزامات زیست محیطی، با دستگاههای ذیربط هماهنگیهای لازم را به عمل آورد.
تبصره۱ـ دستگاههای ذیربط مکلفند نظر مکتوب واحدهای تخصصی خود راجع به موارد مذکور در این ماده را ظرف یک هفته به سازمان ارسال کنند.
تبصره۲ـ سازمان در چهارچوب ترتیبات اعلام شده از سوی دستگاههای مذکور در این ماده اقدام خواهد کرد.
ماده۵ـ تمامی فرآیند امحاء کالاهای مشمول باید به صورت کاملاً هوشمند از طریق سامانه یکپارچه اموال تملیکی سازمان موضوع آییننامه اجرایی مواد (۵۵) و (۵۶) قانون موضوع تصویبنامه شماره ۲۱۶۱۰۵/ت۶۰۱۷۸هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ و بر اساس شناسه یکتای سامانه پروندههای قاچاق کالا و ارز و شناسه قبض انبار ذیل ماده (۶) مکرر (۲) قانون صورت پذیرد، به گونهای که دلیل، مجوز و نحوه امحاء، به همراه اقلام اطلاعاتی موردنیاز کالا اعم از نام کالا، میزان (تعداد و وزن)، ارزش ریالی، قبض انبار، شماره پرونده و سایر اطلاعات مربوط، از طریق تبادل اطلاعات برخط با دستگاههای ذیربط انجام شود و قابلیت دسترسی برخط برای دستگاههای مذکور جهت بررسی و نظارت هوشمند و تبادل اطلاعات فراهم شود.
تبصره ـ تا زمان راهاندازی سامانه موضوع ماده (۱۸) آییننامه مواد (۵۵) و (۵۶) قانون، اجرای این ماده به صورت غیرهوشمند انجام میشود.
ماده۶ـ کالاهای مشمول موضوع ماده (۲) این آییننامه، باید ظرف یک ماه از زمانی که امحاء از نظر قانونی قطعی شده است، امحاء شوند. در صورتی که به هر دلیل از جمله عدم پاسخ استعلام دستگاهها، روند عملیات امحاء نیازمند مهلت بیشتری باشد، فقط یکبار با اجازه دادستان برای یک ماه دیگر قابل تمدید میباشد.
ماده۷ـ حمل کالا برای امحاء، مستلزم صدور حواله خروج برای امحاء آن کالا از انبار متصل به قبض انبار که از سامانه جامع انبارها شناسه یکتا دریافت کرده است و همچنین دریافت بارنامه از سامانه جامع برخط، میباشد.
ماده۸ ـ سازمان مکلف است از تردد افراد متفرقه در محوطه امحاء جلوگیری نماید. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است همکاری لازم را در این راستا به عمل آورد.
تبصره۱ـ به همراه داشتن هرگونه وسایل اضافی مانند مواد خوراکی و محترقه و دوربین عکاسی در محوطه امحاء ممنوع میباشد. مسئولیت حوادث احتمالی بر عهده متخلف از این حکم میباشد.
تبصره۲ـ ورود هرگونه خودرو به محوطه امحاء، به استثنای خودروی حامل کالا و خودروی نمایندگان دستگاههای مذکور در ماده (۳) این آییننامه، ممنوع میباشد.
تبصره۳ـ حضور عوامل اجرایی از جمله خبرنگار و راننده خودروی حامل کالا با هماهنگی سازمان بلامانع است.
ماده۹ـ نمایندگان معرفیشده دستگاههای ذیربط جهت حضور در عملیات امحاء، منطبق با کلیه شرایط احتمالی بروز حادثه، توسط سازمان بیمه حوادث خواهند شد.
ماده۱۰ـ کلیه کالاهای مشمول موضوع ماده (۲) این آییننامه، در استان محل کشف، امحاء میشوند و انتقال آنها به سایر استانها ممنوع است. در موارد استثنایی که امحاء کالا دارای شرایط خاص بوده و انتقال آن به استانهای دیگر ضرورت داشته باشد، با اطلاع سازمان، عملیات امحاء با مسئولیت استان محل امحا و با هماهنگی مدیران سازمان در استان مذکور، توسط نمایندگان دستگاههای ذیربط در محل امحاء انجام میپذیرد.
تبصره۱ـ رعایت تمام ترتیبات اجرایی این آییننامه برای سایر دستگاههایی که به موجب قوانین و مقررات با موضوع مرتبط هستند نیز الزامی است.
تبصره۲ـ مدیران سازمان در استانها موظفند هماهنگی لازم از طرق مختلف جهت حضور دادستان در محل نگهداری کالاهای مذکور را به عمل آورند.
ماده۱۱ـ پس از عملیات امحاء، صورتجلسه امحاء مشتمل بر مشخصات کالا از حیث میزان (تعداد و وزن)، ارزش ریالی، شماره پرونده و شماره قبض انبار، تهیه و به امضای نمایندگان دستگاههای موضوع ماده (۳) این آییننامه خواهد رسید.
تبصره ـ صورتجلسه امحاء در بستر سامانه جامع انبارها و با امضای الکترونیکی و در صورت عدم امکان، به صورت دستی تهیه شده و نسخهای از آن به نحو مقتضی در اختیار نمایندگان دستگاههای مذکور قرار خواهد گرفت.
ماده۱۲ـ پس از امضای صورتجلسه امحاء و ظرف سه روز پس از عملیات امحاء، قبض امحاء متصلشده به قبض انبار موضوع ماده (۷) این آییننامه صادر خواهد شد.
ماده۱۳ـ در صورتی که ضایعات حاصل از عملیات امحاء نیازمند نگهداری در انبار باشد، قبض انبار ضایعات صادر و به قبض انبار یا انبارهای اولیه متصل خواهد شد. ضایعات قابل فروش، ذیل همان شناسه یکتای پرونده و قبض انبار و از طریق مزایده و با استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، در سقف مقرر در قوانین و مقررات موجود، به فروش میرسد و مبالغ حاصل از فروش آنها پس از کسر هزینهها به حساب ویژه نزد خزانهداری کل کشور موضوع ماده (۷۷) قانون واریز میشود.
تبصره ـ ارزش پایه ضایعات حاصل از کالاهای امحاءشده بر اساس نظر کارشناس رسمی تعیین میشود.
ماده۱۴ـ سازمان مکلف است اطلاعات مربوط به حواله خروج برای امحاء، قبضهای انبار و امحاء و قبض انبار ضایعات را از طریق سامانه یکپارچه اموال تملیکی موضوع ماده (۶) مکرر (۲) قانون،با سامانه پروندههای قاچاق تبادل کند.
ماده۱۵ـ سازمان مکلف است مقدمات لازم از جمله امکانات سختافزاری، نرمافزاری و نیروی انسانی را جهت مستندسازی عملیات امحاء (از ابتدا تا پایان فرایند آن)، اطلاعرسانی و انتشار گزارش آن فراهم نماید.
ماده۱۶ـ مشروبات الکلی، آلات و وسایل قمار، آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن و کتب ضاله بلافاصله پس از اخذ مجوز از مرجع صالح قضایی، توسط کاشف و با رعایت الزامات زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی مطابق دستورالعملی که ظرف یکماه پس از ابلاغ این آییننامه به تصویب ستاد میرسد، امحاء میشوند.
تبصره ـ کاشف مکلف است گزارش عملیات امحاء مشتمل بر میزان کالا و زمان و محل امحاء را به همراه صورتجلسه کشف به مرجع رسیدگیکننده اعلام کند.
ماده۱۷ـ اموال تاریخی و فرهنگی بلافاصله توسط کاشف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل میشود. کاشف مکلف است رسید تحویل به همراه صورتجلسه کشف را به مرجع رسیدگیکننده اعلام کند.
ماده۱۸ـ در صورتی که سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، غیرقابل استفاده بودن تجهیزات دریافت ماهواره را تأیید کند، سازمان میتواند با هماهنگی با دستگاه کاشف، تجهیزات مذکور را تحویل گرفته و به نحوی امحاء نماید که ضایعات آن قابل بازیافت باشد. سازمان مکلف است ضایعات حاصل از امحاء کالای مذکور را به فروش رسانده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینههای مربوط به خزانهداری کل کشور واریز نماید.
ماده۱۹ـ هزینههای مترتب بر امحاء کالاهای موضوع این آییننامه اعم از بارگیری، انتقال، تخلیه، امحاء، نگهداری و فروش ضایعات، از محل منابع مذکور در تبصرههای (۲) و (۳) ماده (۷۷) قانون تأمین میشود.
ماده۲۰ـ سازمان میتواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به برونسپاری تمامی مراحل عملیات امحاء به شرکتهای صلاحیتدار مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. رعایت تمامی ترتیبات مقرر در این آییننامه به ویژه مسایل مربوط به ایمنی و امنیت اشخاص و کالا در عملیات امحاء از سوی شرکتهای مذکور الزامی است. نظارت بر فعالیت این شرکتها و امحاء بر عهده سازمان میباشد.
ماده۲۱ـ دستورالعمل این آییننامه با پیشنهاد ستاد و سازمان تهیه و با تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ میشود.
ماده۲۲ـ نظارت بر حسن اجرای این آییننامه به عهده ستاد خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر