آییننامه اجرایی ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
آییننامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی (منسوخ شده)
مصوب ۱۳۹۱/۱۰/۱۷ هیات وزیران
ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ قانون: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب ۱۳۸۹
ب ـ شورای عالی: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور
پ ـ معابر شهری پرترافیک: معابر شهری موضوع ماده (۲) این آییننامه
ت ـ پارک حاشیهای: توقف خودرو در معابر شهری پرترافیک در محلی که دارای ویژگیهای زیر باشد:
۱ـ ابعاد آن حداقل ۲۵۰ سانتی متر در ۴۰۰ سانتی متر باشد.
۲ـ زاویه آن متناسب با سطح سرویس طراحی شده باشد.
۳ـ با نصب علایم مشخص شده باشد.
ث ـ متصدیان: افرادی که در چارچوب ماده (۸) این آییننامه جذب و بکارگیری میشوند و کنترل پارک حاشیهای یک معبر را بر عهده دارند.
ج ـ ممنوعیت توقف: مجاز نبودن توقف و پارک وسیله نقلیه در نقاطی که با نصب علائم یا براساس ماده (۱۶۳) آییننامه راهنمایی و رانندگی معین گردیده است.
چ ـ ایست سنج (پارکومتر): دستگاهی الکترونیکی که نشاندهنده زمان مجاز توقف متناسب با میزان حق توقف میباشد.
ماده۲ـ ویژگیهای معابر شهری پر ترافیک به شرح زیر تعیین میشود:
۱ـ فاقد ممنوعیت توقف و دارای تردد پر حجم و پایدار در فاصله زمانی هفت صبح تا نه شب باشند.
۲ـ در حاشیه آنها مراکز یا مجتمعهای تجاری یا خدماتی یا خدمات عمومی یا آموزشی یا رفاهی یا درمانی و یا تفریحی باشد.
۳ـ حداقل از نوع جمعکننده و حداکثر شریانی درجه (۲) موضوع بند (۸۶) ماده (۱) آییننامه راهنمایی و رانندگی (موضوع تصویبنامه شماره ۲۰۸۷۳/ت۲۹۱۶۹هـ مورخ ۸/۴/۱۳۸۴) باشند.
۴ـ بنبست نباشند.
۵ ـ سطح سرویس آنها حداقل در سطح شاخص D و C استاندارد ملی معابر شهری باشد.
۶ ـ حداکثر سرعت پیشبینی شده در طراحی مسیر بیش از شصت کیلومتر در ساعت نباشد.
۷ـ مسیر پیادهرو از سطح سواره رو مستقل باشد.
۸ ـ حداکثر شیب طولی مسیر دوازده درصد باشد.
ماده۳ـ توقف وسیله نقلیه در محلهایی که برای پارکهای حاشیهای در نظر گرفته شده است با رعایت سایر مقررات راهنمایی و رانندگی در نیم ساعت اول توقف رایگان خواهد بود. دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت محاسبه و دریافت میشود.
تبصره ـ در صورت اشغال بیش از یک محل توقف توسط یک خودرو، حق توقف متناسب با تعداد محلهای اشغال شده دریافت میشود.
ماده۴ـ معابر شهری پرترافیک با توجه به شاخصهای موضوع ماده (۲) با تصویب شورای عالی تعیین میشود.
تبصره ـ شـورای عالی موظـف است ظرف دو مـاه از تاریخ وصول پیشنهاد در خصوص تعیین معابر شهری پر ترافیک تصمیمگیری نماید.
ماده۵ ـ پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پر ترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود که توسط مأموران موضوع ماده (۲) قانون با آن برخورد خواهد شد.
ماده۶ ـ راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب نسبت به کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک اقدام نماید.
ماده۷ـ شهرداریها مکلفند در معابر شهری پر ترافیک تجهیزات لازم از قبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب و تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاههای خودپرداز و امثال آن و واریز آن به حساب تمرکز وجوه در خزانه نزد بانک عامل فراهم نمایند.
تبصره۱ـ دریافت هرگونه وجه نقد توسط متصدیان ممنوع است.
تبصره۲ـ صددرصد (۱۰۰%) درآمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر سال توسط خزانه به حساب شهرداری مربوط واریز میشود تا جهت احداث توقفگاه (پارکینگ) در همان شهر هزینه نماید.
ماده۸ ـ شرایط جذب و بکارگیری متصدیان به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ دارا بودن حداقل مدرک سوم راهنمایی
ب ـ نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری
پ ـ گذراندن دوره آموزشی مربوط
ت ـ دارا بودن یکی از گواهینامههای رانندگی معتبر
ث ـ دارا بودن سلامت جسمی و روانی لازم و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکلی
ماده۹ـ وظایف متصدیان به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ کنترل مستمر تجهیزات و اطمینان از سالم بودن آنها
ب ـ کنترل نحوه پارک وسایل نقلیه در محلهای تعیین شده
پ ـ راهنمایی رانندگان به استفاده صحیح از تجهیزات و نحوه محاسبه حق توقف
تبصره ـ متصدیان حق مداخله در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی را ندارند.
ماده۱۰ـ متصدیان در طول ساعات تعیین شده (۷صبح تا ۹شب) با لباس مخصوص و متحدالشکل در سراسر کشور مطابق دستورالعمل وزارت کشور و با نصب نام و نشان روی لباس و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر صادر شده از سوی شهرداری نسبت به انجام وظایف خود اقدام مینمایند.
ماده۱۱ـ شهرداریها موظفند نسبت به آموزش سرفصلهای نظری و عملی وظایف متصدیان براساس وظایف موضوع ماده (۹) این آییننامه اقدام نمایند.
تبصره ـ سرفصلهای نظری و عملی موضوع این ماده ظرف سه ماه توسط شورای عالی تهیه و ابلاغ میشود.
ماده۱۲ـ شهرداریها موظفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آییننامه وضعیت فعلی پارک حاشیهای را با مفاد این آییننامه تطبیق دهند.
ماده۱۳ـ گزارش سالانه اجرای این آییننامه تا پایان اردیبهشت سال بعد توسط شهرداری مربوط به شورای عالی ارایه خواهد شد.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی
* ماده ۱۵ـ در شبکه معابر شهری پرترافیک که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوعیت توقف وجود ندارد با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرداریها میتوانند برای مدیریت پارکهای مجاز حاشیه ای ابزارها و وسایل لازم از قبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب و برای توقف بیش از نیم ساعت در محدوده زمانی ۷ صبح تا ۹ شب حق توقف مناسبی که میزان آن به پیشنهاد شوراهای اسلامی شهرها و تصویب وزیرکشور تعیین میشود بر طبق مقررات مربوط به أخذ عوارض دریافت نمایند. توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود.
تبصره ۱ـ نحوه مدیریت پارکهای حاشیهای و تعیین معابر پرترافیک، شرایط و نحوه جذب و آموزش بهکارگیری متصدیان مربوطه به موجب آئیننامهای خواهد بود که توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با همکاری شورای عالی استانها تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره ۲ـ صددرصد(۱۰۰%) درآمد حاصل از این ماده پس از واریز به خزانه در اختیار شهرداری ذیربط قرار میگیرد تا جهت احداث توقفگاه (پارکینگ) در همان شهر هزینه نماید.