آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور
شماره ۹۰۳۵۵/ت ۶۰۰۶۸هـ
مورخ: ۲۹/۵/۱۴۰۱
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
- وزارت امور اقتصادی و دارایی
- سازمان برنامه و بودجه کشور
- سازمان تبلیغات اسلامی
هیأت وزیران در جلسه ۵/۵/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تبلیغات اسلامی و به استناد بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور
ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.
۲ـ دستگاههای متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور.
۳ـ دستگاههای اجرایی: دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی مندرج در قانون و پیوستهای آن.
۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
۵ ـ کارگروه: کارگروه ارزیابی و نظارت موضوع ماده (۱۲) این آییننامه.
۶ ـ صندوقها: صندوق اعتباری هنر و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی.
۷ـ نهادهای مردمی: مؤسسات و نهادهای غیردولتی شامل سازمانهای مردم نهاد، خیریهها، مؤسسات فرهنگی هنری، گروههای جهادی و هیئات مذهبی.
ماده۲ـ کلیه دستگاههای اجرایی مجازند تا دو درصد (۲%) اعتبارات هزینهای خود را در راستای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر، کتاب و گردشگری از محل اعتبارات مصوب با رعایت ماده (۱۹) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ هزینه نمایند.
ماده۳ـ دستگاههای اجرایی مجازند حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) منابع موضوع ماده (۲) این آییننامه را در داخل سازمان خود با رعایت ماده (۷) این آییننامه هزینه نمایند.
ماده۴ـ دستگاههای اجرایی در راستای حمایت از توسعه گردشگری، صنایع دستی و مرمت آثار میراث فرهنگی میتوانند اعتبارات موضوع ماده (۳) آییننامه را به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واریز نمایند.
ماده۵ ـ دستگاههای اجرایی در راستای مردمیسازی دولت و حمایت از طرحهای فرهنگی دارای اولویت، موظفند حداقل پنجاه درصد (۵۰%) اعتبارات موضوع ماده (۲) این آییننامه را جهت حمایت، مشارکت و یا خرید خدمت از نهادهای مردمی که دارای صلاحیتهای مدنظر کارگروه هستند، به صندوق اعتباری هنر واریز نمایند.
تبصره ـ شیوهنامه بهرهبرداری صندوقها از منابع موضوع این آییننامه توسط کارگروه تهیه، تصویب و ابلاغ میشود.
ماده۶ ـ برای آن دسته از دستگاههای اجرایی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، مبالغ پرداختی آنها به صندوقها در اجرای اینآییننامه، جزو هزینههای قابل قبول مالیاتی تلقی میشود.
ماده۷ـ اولویتهای موضوعی مربوط به اجرای فعالیتهای مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاههای اجرایی رعایت شود:
۱ـ اعتلای فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه به ویژه آموزههای مهدوی و عاشورایی.
۲ـ معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی.
۳ـ ارتقای سرمایه اجتماعی و امید به آینده.
۴ـ معرفتافزایی و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) مبتنی بر اندیشههای امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظله).
۵ ـ گسترش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و مقابله نرم با تهاجم فرهنگی.
۶ ـ الگوسازی و تجلیل از شخصیتها و قهرمانان ملی و مذهبی.
۷ـ گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و دفاع از حرم.
۸ ـ جلب توجه به مسایل جهان اسلام، به ویژه فلسطین و تلاش برای وحدت مسلمین.
۹ـ استکبار ستیزی و مقابله با صهیونیزم.
۱۰ـ تحکیم خانواده، افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت.
۱۱ـ تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی، یکپارچگی و همگرایی اقوام ایرانی.
۱۲ـ تقویت فرهنگ کار، اقتصاد مقاومتی، تولید و مصرف کالای ایرانی.
۱۳ـ معرفی و تبیین تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه در عرصه بینالملل.
۱۴ـ حفظ و ارتقای میراث فرهنگی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و جاذبههای گردشگری کشور.
۱۵ـ رصد و مقابله هوشمندانه با روایت دشمن، شبهات و ابهامات و جهاد تبیین.
۱۶ـ ترویج فرهنگ سازمانی متعالی.
۱۷ـ ارتقای فرهنگ ورزش همگانی و ساماندهی اوقات فراغت با تأکید بر افراد و مناطق محروم.
۱۸ ـ معرفی و تبیین آموزههای ایرانی ـ اسلامی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور.
ماده۸ ـ اولویتهای سیاستی مربوط به اجرای فعالیتهای مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاههای اجرایی رعایت شود:
۱ـ توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان.
۲ـ توجه ویژه به زنان، خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت.
۳ـ توجه ویژه به مناطق و اقشار محروم.
۴ـ تولید آثار فاخر، ماندگار و اثرگذار.
۵ ـ تربیت نیروی کارآمد برای عرصههای موردنیاز انقلاب اسلامی.
۶ ـ توانمندسازی، شبکهسازی و همافزایی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی.
۷ـ تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت در عرصه فرهنگ و پرهیز از کارهای سطحی، کلیشهای.
۸ ـ استفاده از ابزار هنر، کتاب، رسانه و فناوریهای نوین.
۹ـ توجه ویژه به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی.
۱۰ـ توجه ویژه به عرصه بینالملل و مخاطبان غیرایرانی.
۱۱ـ فراهم آوردن زمینههای نشاط عمومی.
تبصره ـ سیاستها و برنامههای مرتبط با زنان و خانواده، با برنامهریزی، نظارت و تأیید نهایی معاونت رییسجمهور در امور زنان و خانواده و سیاستها و برنامههای مرتبط با فرزندآوری و جوانی جمیعت با برنامهریزی، نظارت و تأیید نهایی دبیرخانه ستاد ملی جمعیت انجام میپذیرد.
ماده۹ـ دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آییننامه ، برنامههای مدنظر خود را جهت تصویب به کارگروه ارایه نمایند.
تبصره ـ در صورتی که دستگاههای اجرایی، اولویتهایی غیر از موارد مصرح در این آییننامه داشته باشند، لازم است پیشنهاد مشخص خود را به کارگروه اعلام و درصورت موافقت، در چهارچوب مفاد این آییننامه اقدام نمایند.
ماده۱۰ـ سازمان اولویتهای اعلامی کارگروه را در زمان تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاههای اجرایی با رعایت ساز و کار موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور لحاظ مینماید.
ماده۱۱ـ سازمان موظف است فهرست مربوط به تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاههای اجرایی در ارتباط با بند (ز) تبصره (۹) قانون را به کارگروه و دستگاههای متولی ذیربط ارسال نماید.
ماده۱۲ـ دستگاههای اجرایی موظفند نتیجه اقدامات خود در ارتباط با هزینه کرد اعتبارات تخصیصی را هر سه ماه یکبار به کارگروه ارزیابی و نظارت متشکل از اشخاص زیر ارسال نمایند:
۱ـ نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ (رییس کارگروه).
۲ـ نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
۳ـ نماینده رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.
۴ـ نماینده رییس سازمان تبلیغات اسلامی.
۵ ـ دو نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای چهار نفره متشکل از بالاترین مقامات دستگاههای متولی.
۶ ـ دبیر کارگروه به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون حق رأی.
تبصره۱ـ دبیرخانه کارگروه در چهارچوب ساختار فعلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل میشود.
تبصره۲ـ رئیس کارگروه حسب دستور جلسات، از دستگاههای فرهنگی مرتبط جهت شرکت در جلسه دعوت مینماید.
ماده۱۳ـ وظایف کارگروه به شرح زیر است:
۱ـ نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی در رابطه با اجرای این آییننامه.
۲ـ تهیه و ارایه گزارش تأیید و یا رد عملکرد دستگاههای اجرایی.
۳ـ تأیید برنامههای پیشنهادی هر کدام از دستگاههای اجرایی و ایجاد هماهنگی و همافزایی بین آنها.
۴ـ ارایه شاخصه ها و صلاحیتهای نهادهای مردمی طرف قرارداد با دستگاههای اجرایی.
۵ ـ تأیید اولویت های پیشنهادی دستگاههای اجرایی در خصوص موضوع تبصره ماده (۹) این آییننامه.
۶ ـ نظارت بر عملکرد صندوقها و تدوین گزارش عملکرد آنها در ارتباط با اعتبارات موضوع این آییننامه.
۷ـ ارزیابی و معرفی دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی برتر در سال ۱۴۰۱.
ماده۱۴ـ رییس کارگروه، نتیجه بررسیهای کارگروه در تأیید یا رد عملکرد دستگاههای اجرایی نسبت به موضوع این آییننامه را حداکثر ظرف شش ماه پس از ارایه گزارش عملکرد توسط دستگاه اجرایی به سازمان و دستگاه اجرایی ذیربط و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور اعلام میکند.
تبصره ـ گزارش رد و یا تأیید کارگروه با اعلام رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان امور مالیاتی کشور مبنای عمل خواهد بود.
ماده۱۵ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی را براساس نتایج حاصل در کارگروه، هر شش ماه یکبار به هیأت وزیران ارایه مینماید.
تبصره ـ سازمان موظف است در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ میزان تخصیص اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی ذیل بند (ز) تبصره (۹) قانون را مبنای افزایش و یا کاهش بودجه آنها قرار دهد.
ماده۱۶ـ در سال ۱۴۰۲ در جشنواره شهید رجایی و یا مراسمی با حضور رییسجمهور و یا معاون اول رییسجمهور از دستگاههای اجرایی که بیشترین و مؤثرین مشارکت را در اجرای این آییننامه داشتهاند، تقدیر خواهد شد.
ماده۱۷ـ مسئولیت اجرای این آییننامه به عهده بالاترین مقام دستگاههای اجرایی است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر