آیین نامه اجرایی بند (پ) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

تصویب‌نامه شماره ۵۸۴۵۵/ت۶۲۶۸۲هـ مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۰

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نفت

سازمان برنامه و بودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سازمان هدفمندسازی یارانه­ها

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه­داری کل کشور، با همکاری مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت) و به استناد بند (پ) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه اجرایی بند (پ) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.

۲ـ شرکت نفت: شرکت ملی نفت ایران.

۳ـ شرکت پالایش و پخش: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران.

۴ـ تولیدکننده: هر یک از شرکت‌های پالایش نفت یا پتروشیمی که فرآورده نفتی مورد درخواست شرکت‌های تابعه وزارت نفت را تولید کرده و به فروش می‌رسانند.

۵ ـ خوراک: نفت خام و میعانات گازی که به تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی از جمله شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی تحویل می‌شود.

ماده۲ـ وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه مجاز است با تخصیص اعتبار صد درصدی سازمان برنامه و بودجه کشور از محل منابع و مصارف جدول شماره (۱۴) موضوع تبصره (۸) قانون، نسبت به عملیات خرید، معاوضه یا تهاتر فرآورده‌های نفتی وارداتی از محل منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی تا سقف هشتصد هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۸۰۰) ریال اقدام و برای تأمین سوخت مورد نیاز کشور در اختیار شرکت پالایش و پخش قرار دهد.

تبصره۱ـ معادل تخصیص اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل منابع و مصارف جدول شماره (۱۴) قانون، به صورت جمعی ـ خرجی در حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعمال حساب می‌شود.

تبصره۲ـ ارزش فرآورده‌های نفتی وارداتی به علاوه هزینه‌های مترتب بر واردات به عنوان مصارف ردیف (۲) مصارف جدول شماره (۱۴) قانون با ارزش فرآورده‌های نفتی صادراتی در حساب بدهکار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در دفاتر شرکت پالایش و پخش با اخذ اعلامیه از شرکت نفت ثبت می‌گردد.

تبصره۳ـ شرکت پالایش و پخش مکلف است منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی وارداتی را به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و مابه‌التفاوت (یارانه) آن را مطابق سازوکار تعیین­شده در بند (ک) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳، به حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) ثبت نماید.

تبصره ۴ـ شرکت پالایش و پخش مجاز است به منظور تأمین نیاز فرآورده‌های نفتی در مناطق مختلف کشور نسبت به معاوضه فرآورده‌های نفتی هم‌نام و غیرهم‌نام بدون ایجاد بار مالی اقدام نماید.

تبصره ۵ ـ شرکت پالایش و پخش مجاز است با اعمال سیاست‌های غیرقیمتی و به شیوه‌های ممکن نسبت به بهینه‌سازی مصرف فرآورده‌های نفتی و کاهش واردات رأساً‌ اقدام نماید.

ماده۳ـ شرکت پالایش و پخش مجاز است با تخصیص اعتبار صد درصدی سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب ردیف درآمد ـ هزینه‌ای مشخص که معادل سهم دولت از ارزش خوراک است، نسبت به خرید فرآورده‌های نفتی بر مبنای قیمت‌های اعلامی توسط وزارت نفت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی و با صدور و مبادله اسناد تسویه داخلی اقدام و بهای خرید به علاوه هزینه‌های مترتب بر دریافت فرآورده­های نفتی را با ارزش کل خوراک تحویلی معادل به شرکت‌های اخیرالذکر، تسویه نماید.

تبصره۱ـ معادل تخصیص اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل ردیف درآمدی ـ هزینه‌ای مشخص، مراتب به صورت جمعی ـ خرجی در خزانه‌داری کل کشور اعمال حساب می‌شود.

تبصره۲ـ شرکت پالایش و پخش مکلف است در راستای تسویه بهای فرآورده‌های نفتی خریداری شده و هزینه‌های مترتب بر دریافت فرآورده­های نفتی از شرکت‌های پتروشیمی، نسبت به ارسال اعلامیه به شرکت نفت اقدام نماید.

تبصره۳ـ شرکت نفت مکلف است ارزش فرآورده‌های نفتی دریافتی از هر یک از شرکت‌های تولیدکننده (صرفاً شرکت‌های پتروشیمی) به علاوه هزینه‌های مترتب را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) تا سقف ششصد هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۶۰۰) ریال ثبت نماید .

تبصره۴ـ شرکت پالایش و پخش مکلف است منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی خریداری­شده از شرکت‌های تولیدکننده داخلی را به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و مابه‌التفاوت (یارانه) آن را مطابق سازوکار تعیین شده در بند (ک) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ به حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) ثبت نماید.

ماده۴ـ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فروش داخلی فرآورده‌های نفتی موضوع این آیین‌نامه مطابق با مفاد آیین‌نامه اجرایی تبصره (۵) ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده، از مصرف‌کننده نهایی دریافت و بر اساس قوانین و مقررات مربوط، با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه می‌گردد.

ماده۵ ـ وزارت نفت مکلف است گزارش مقادیر و ارزش فرآورده‌های نفتی صادراتی، فرآورده‌های نفتی وارداتی، فرآورده‌های نفتی دریافتی از تولیدکنندگان داخلی و خوراک میعانات گازی معادل آن را هر ماه به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه‌ و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده۶ ـ نرخ تسعیر ارز در محاسبات مربوط به این آیین‌نامه، نرخ فروش حواله در مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌باشد.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا