نماد سایت پایگاه خبری اختبار

آیین­ نامه تسهیل جذب دانشجویان بین­ المللی

آیین­ نامه تسهیل جذب دانشجویان بین­ المللی

آیین­ نامه تسهیل جذب دانشجویان بین­ المللی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت امور خارجه ـ وزارت کشور ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت اطلاعات

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور ـ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۳/۱۳ به پیشنهاد شماره ۴/۳۱۲۸۷۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌المللی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه تسهیل جذب دانشجویان بین­ المللی

ماده۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ دانشجویان بین ­المللی: اتباع خارجی که از سوی یکی از دانشگاه ­های ایران موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شده و روادید تحصیلی برای آنها صادر شده است.

۲ـ وزارت علوم: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

۳ـ وزارت بهداشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۴ـ نهاد نمایندگی: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها.

۵ ـ کارگروه: کارگروه جذب و پذیرش شورای راهبردی سیاست­گذاری کلان برای دانشجویان خارجی موضوع مصوبه جلسه (۶۱۰) شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ماده۲ـ وزارت علوم و وزارت بهداشت موظفند با هدف تسهیل و افزایش جذب دانشجویان بین ­المللی مستعد و در راستای تأمین منافع و حل مسائل ایران و دیگر کشورها به ­گونه ­ای برنامه ­ریزی نمایند که تا پایان سال ۱۴۰۷، تعداد دانشجویان بین ­المللی به (۳۲۰) هزار نفر افزایش ­یافته و هر ساله متناسب با این تعداد اعطای راتبه تحصیلی (بورس) دانشجویان بین ­المللی به میزان حداقل از پنج درصد (۵%) تا ده درصد (۱۰%) از دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه ­های کشور برسد. وزارتخانه­ های علوم و بهداشت موظفند پیشنهاد اعتبارات حمایتی مورد نیاز برای تحقق اهداف این ماده را در قالب بخشنامه ­های بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه و سازمان یادشده موظف است اعتبارات مذکور را در لوایح بودجه سنواتی پیش­بینی نماید.

تبصره ـ وزارتخانه ­های علوم و بهداشت مکلفند با همکاری نهاد نمایندگی و دانشگاه ­های پذیرنده دانشجویان بین ­المللی نسبت به برنامه ­ریزی هدفمند و اجرای فعالیت­های فرهنگی ـ تربیتی ویژه دانشجویان بین ­المللی اقدام نمایند.

ماده۳ـ ارائه خدماتی از قبیل استعلام ­های امنیتی، صدور روادید، مجوز اقامت، ورود و خروج و اخذ سیم­کارت که مستلزم تأیید و یا هماهنگی با سایر دستگاه ­های اجرایی است، در ایام کاری و تعطیلات تابستان و مناسبت­ های ملی و مذهبی از طریق سامانه جامع دانشجویان بین ­المللی انجام می ­شود. وزارت علوم موظف است ضمن ارائه خدمات موضوع این ماده به دانشگاه ­ها، نسبت به راه ­اندازی سامانه مذکور ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین­ نامه اقدام نماید. دستگاه­ های اجرایی موظفند کلیه خدمات موضوع این ماده را به صورت برخط ارائه نمایند.

ماده ۴ـ وزارت علوم و وزارت بهداشت موظفند به ­گونه ­ای برنامه ­ریزی نمایند که دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی دارای مجوز از کارگروه، اقدامات زیر را به عمل آورند:

۱ـ در تعطیلات تابستان و مناسبت ­های ملی و مذهبی، ضمن ارائه برنامه متناسب آموزشی ـ مهارتی، امکانات خوابگاهی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه نمایند.

۲ـ پس از دانش‌آموختگی، ظرف حداکثر (۱۴) روز کاری دانشنامه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی را صادر و تحویل دانشجو یا نماینده قانونی وی نمایند.

۳ـ تمهیدات لازم برای عضویت دانشجویان بین ­المللی در انجمن­ های علمی، کانون­ های فرهنگی و شوراهای صنفی ـ رفاهی را فراهم نمایند.

۴ـ وزارتخانه­ های علوم و بهداشت موظفند با هدف حفظ و تقویت قدرت رقابت منطقه­ ای آموزش عالی، نسبت به ساماندهی و تعیین سازوکار دریافت شهریه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در چهارچوب سیاست­های وزارتخانه­ های علوم و بهداشت اقدام نمایند.

ماده۵ ـ وزارت علوم و وزارت بهداشت موظفند با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد نمایندگی، نسبت به حمایت از تشکیل کانون‌های دانش‌آموختگان بین ­المللی فارغ‌التحصیل از دانشگاه ­های داخلی به منظور استفاده از ظرفیت­ سازی و ارتباط مستمر با آنها در کشور اقدام نمایند.

ماده۶ ـ وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سازمان اداری و استخدامی کشور موظفند ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین­نامه، متناسب با سیاست افزایش جذب دانشجویان بین ­المللی نسبت به افزایش تعداد پست‌های موجود (حداقل به میزان دو برابر) و اصلاح مأموریت­ های رایزن­ های علمی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، با اولویت کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و کشورهای همسو اقدام نمایند.

ماده۷ـ وزارت علوم موظف است براساس ماده (۲) این آیین‌نامه، در حمایت از نخبگان غیرایرانی، موضوع تصویب­نامه شماره ۲۱۹۴۳۷/ت۶۰۴۴۱هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ هیئت وزیران، نسبت به معرفی دانشجویان و دانش ­آموختگان بین ­المللی نخبه به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان رئیس­جمهور اقدام نماید.

ماده۸ ـ وزارت علوم موظف است به منظور افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی توسط دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزشی عالی و پژوهشی، با همکاری وزارت بهداشت، سازوکار اعطای جوایز از جمله جایزه ملی ثریا که متناسب با سطح تعالی و عملکرد سالانه به دانشگاه‌ها اهدا می­ شود را تدوین و اجرا نماید.

اعتبارات حمایتی مورد نیاز برای تحقق اهداف این ماده توسط وزارت علوم در قالب بخشنامه­ های بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه و سازمان مذکور موظف است در لوایح بودجه سنواتی پیش­بینی نماید.

ماده۹ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت و از طریق بانک‌های عامل نسبت به طراحی ساز و کار لازم برای افتتاح حساب، صدور کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و تعیین سقف تراکنش‌های مالی به دانشجویان بین ­المللی با معرفی دانشگاه در کوتاه­ترین زمان ممکن اقدام کند.

ماده۱۰ـ وزارت کشور موظف است در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی با همکاری وزارت امورخارجه، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات برای هر یک از دانشجویان بین‌المللی و خانواده (همسر و فرزندان) آنها شماره ده رقمی یکتا صادر نماید. دستگاه­ های اجرایی ذی­ربط موظفند برای ارائه خدمات مربوط به دانشجویان بین ­المللی شاغل به تحصیل در کشور، از شماره یکتا استفاده نمایند.

تبصره ـ رعایت ملاحظات وزارت اطلاعات در خصوص افراد موضوع این ماده، از سوی وزارت کشور الزامی است.

ماده۱۱ـ تصویب­نامه شماره ۲۸۶۶۶/ت۵۷۳۷۵هـ مورخ ۱۳۹۹/۳/۲۱ موضوع اصلاح ماده (۳) آیین­‏نامه اجرایی قانون ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران مصوب ۱۳۵۲ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می­ شود:

۱ـ عبارت­های «حسب مورد به درخواست دفاتر امور کنسولی» از تبصره­ های موضوع بند (۳) حذف می­شود.

۲ـ در تبصره (۷) پس از عبارت «طول دوره تحصیل» عبارت «متضمن اجازه خروج و مراجعت مکرر» اضافه می ­شود.

ماده۱۲ـ وزارت کشور موظف است حسب درخواست سازمان امور دانشجویان، اقدامات لازم جهت استمرار حداقل چهار ماه اقامت برای دانشجویان بین‌المللی پس از دانش‌آموختگی را به عمل آورد.

ماده۱۳ـ وزارت کشور (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) موظف است به ­گونه ­ای برنامه ­ریزی نماید که امکان دریافت گواهینامه رانندگی و خرید و فروش و انتقال خودرو برای دانشجویان بین‌المللی و خانواده آنان تسهیل شود.

ماده۱۴ـ بخش ­های دولتی و غیردولتی مجازند نسبت به جذب و انتقال پاره­وقت دانشجویان بین‌المللی اقدام نمایند .

ماده۱۵ـ سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هزینه­کرد مؤسسات دارای مجوز جذب دانشجویان بین‌المللی و شرکت‌هایی را که در زمینه خدمات آموزشی، کمک‌آموزشی، زیرساختی و رفاهی برای دانشجویان بین‌المللی فعالیت‌ می‌کنند، در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیات­ های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن و با رعایت قوانین و مقررات به حساب هزینه قابل قبول مالیاتی منظور نماید.

ماده۱۶ـ وزارت امور خارجه موظف است با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، امکان اخذ روادید تحصیلی بدون خروج از کشور را در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۱۰) این آیین‌نامه فراهم نماید.

ماده۱۷ـ وزارت علوم موظف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در چهارچوب مواد (۹) و (۱۱) قانون اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۲ نسبت به اختصاص بخشی از برنامه‌های شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی به ارتقای فرهنگ عمومی برای افزایش شناخت و بهبود تعامل با دانشجویان بین‌المللی و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های ایران در جذب دانشجویان مذکور اقدام نماید.

ماده۱۸ـ وزارت امور خارجه موظف است ترتیبات لازم جهت تأیید مدارک متقاضیان و صدور روادید تحصیلی آنان به صورت رایگان از سوی نمایندگی‌های ذی‌ربط را به‌عمل آورد.

تبصره ـ کلیه بخش ­های دولتی و غیردولتی اعم از مراکز درمانی، آموزشی، خدماتی و رفاهی موظفند خدمات و تسهیلات به دانشجویان بین ­المللی را مشابه شهروندان جمهوری اسلامی ایران ارائه ­دهند و از اخذ هرگونه هزینه اضافی به جز تعرفه­ های قانونی خودداری نمایند.

ماده۱۹ـ محدودیت ­های اعمالی از سوی مراجع ذی­ربط درخصوص اتباع بیگانه از جمله اقامت، تحصیل و تردد، شامل دانشجویان بین ­المللی نمی ­باشد.

ماده۲۰ـ احکام موضوع این آیین­‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط می‌باشد.

ماده۲۱ـ وزارت علوم و وزارت بهداشت موظفند گزارش اجرای این آیین­ نامه را سالانه به کمیسیون علمی، فناوری و هوشمندسازی هیئت دولت ارسال نمایند.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

خروج از نسخه موبایل