تکلیف بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نسبت به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

بخشنامه شماره ۰۳/۲۹۷۵۴۷ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۰۶ بانک مرکزی

بخشنامه بانک مرکزی درخصوص تکلیف بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نسبت به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

با سلام

احتراماً، پیرو بخشنامه شماره ۰۲/۵۹۷۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۷ این بانک پیرامون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد همان گونه که مستحضرند. «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی، حق دسترسی مردم به اطلاعاتی که شخصی و محرمانه نیست را مجاز دانسته که از جمله ی این اطلاعات میتوان به اطلاعات مربوط به عملکرد شبکه بانکی کشور، سیاست های مالی، تسهیلات بخشنامه ها و … اشاره نمود. این در حالی است که حسب بازرسی ها و گزارشات مراجع ذی صلاح، موارد زیر در بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حاصل شده است:

۱- عمده بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر خلاف ماده (۸) «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و ماده (۴) «آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» – که به مهلت ده روزه برای ارائه ی پاسخ به درخواست متقاضی اشاره دارد تأخیرهای فراوان و غیر قابل قبولی در پاسخ به درخواست های مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات موضوع قانون مذکور، داشته اند.

۲- به رغم تأکید «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و آیین نامه های آن مبنی بر قرار دادن کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب نامه ها، دستور العمل ها، بخشنامه ها، رویه ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی و … در تارنمای داخلی دستگاه های مشمول و از جمله بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، بررسی ها حاکی از آن است که دستور العمل ها بخشنامه ها (به طور کلی مصوبات داخلی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی) در پایگاه های اشاره شده درج نمی شود و این موضوع در تعارض با مقرره مذکور می باشد.

۳- ضعف در زمان پاسخگویی، نبود رویه های مشخص برای رفع ابهام از درخواست ها و عدم ارسال گزارش های دوره ای به دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (موضوع فصل پنجم قانون «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات») از جمله چالش های اصلی شناسایی شده هستند که تأثیر منفی بر رضایت عمومی خواهند داشت و بایستی مرتفع شوند.

با عنایت به مراتب فوق و با اشاره به مفاد بخشنامه شماره ۰۲/۵۹۷۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۷ بانک مرکزی ضروری است:

۱- به منظور کاهش حجم درخواست های مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات و در نتیجه افزایش رضایت عمومی، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با ایجاد قسمت بخشنامه ها و مقررات داخلی در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود تمامی بخشنامه ها و ضوابط مشمول «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» را بلافاصله پس از ابلاغ به واحدهای عملیاتی در این قسمت منتشر نمایند.

۲- با توجه به این که بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند زمان پاسخگویی به درخواست های مردمی را مطابق با ماده (۸) «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و ماده (۴) «آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» یعنی حداکثر ظرف ده روز از تاریخ دریافت درخواست مدیریت کنند، لذا ضروری است اقدام به تشکیل واحدهای پاسخگویی تخصصی با رویکرد افزایش سرعت و دقت در پاسخگویی نمایند به نحوی که به محض دریافت درخواست اطلاعات، ظرف مدت ده روز، درخواست واصله تعیین تکلیف گردد.

۳- نظر به لزوم افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق قانونی مشتریان شبکه بانکی کشور، تمامی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود پیوند (لینک) الکترونیک سامانه شفافیت (سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) را ایجاد کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهند.

در پایان مقتضی است دستور فرمایند، مراتب با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ به واحدهای ذی ربط در آن بانک مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت گردد.

رییس مرکز تنظیم گری      مدیریت کل تنظیم مقررات

حجت اسماعیل زاده        حسین صدقی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا