برگزاری آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در زمستان ۱۴۰۳

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رتبه‌بندی می‌شوند

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اکنون مجوز دفاتر جدید خدمات الکترونیک قضایی در درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود و در ماه دی یا بهمن امسال نیز آزمون جدید دفاتر برگزار خواهد شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، محمد کاظمی‌فرد در چهارمین نشست هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، درباره توسعه کمی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی قبلی بنا داشتیم که حدود ۶۰۰ دفتر به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اضافه کنیم اما با توجه به انصرافی‌ها و بررسی صلاحیت‌ها در حال ارزیابی و تهیه گزارش نهایی هستیم.

کاظمی فرد با اشاره به ابلاغ رتبه‌بندی دفاتر در سه ماه آینده، گفت: یکی از مهمترین مسائل در رتبه‌بندی دفاتر ارائه خدمات صلح یاری است؛ در دفتری که خدمات صلح‌یاری و داوری ارائه می‌شود یا دفتری که خدمات جهادی یا سیار ارائه می‌دهد و خدمات با کیفیت ارائه می‌شود، آن دفتر نمونه است و این دفتر با دفتری که هیچ یک از ویژگی‌های یاد شده را ندارد باید متفاوت در نظر گرفته شود؛ در واقع اکنون خدمات به همه دفاتر یکسان است؛ در حالی که باید برای دفاتر برتر خدمات ویژه در نظر گرفته شود به عنوان نمونه می‌توان در پرداخت درصد به کانون تخفیف لحاظ کرد و دفتری که رتبه بالاتری دارد به جای ۹ درصد میزان درصد کمتری به کانون پرداخت کند.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی دفاتر در سامانه تنظیم (نوبت‌دهی الکترونیک) نیز اعلام می‌شود و مردم از کیفیت ارائه خدمات در دفاتر مطلع خواهند شد؛ این اقدام (رتبه‌بندی دفاتر) از سوی معاونت به سرعت در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

کاظمی فرد افزود: یکی از خدماتی که اخیرا به صلاحیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزوده شده است موضوع استشهادیه الکترونیکی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه درباره ارائه خدمات سیار به خانواده شهدا، گفت: خدمات سیار بسیار ارزشمند و ماندگار است و جای قدردانی دارد و اگر چه در سهم مالی دفاتر تاثیرگذار نیست اما به اعتبار دفاتر و جایگاه آنها در حاکمیت کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر آموزش کاربران، افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی صلاحیت کاربران دفاتر بررسی و برای آنها آموزش‌های جامع در نظر گرفته شود همچنین تخلفات کاربران نیز ثبت شود تا در صورت جابه‌جایی بین دفاتر مدیران از این موضوع مطلع باشند.

وی به رفع اختلال سامانه خدمات در دو یا سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با فعالیت جدید، اختلال‌ها و قطعی‌ها به شدت کاهش پیدا کرد و تنها در ماه گذشته یک مورد قطعی داشتیم و بسیاری از قطعی‌های مقطعی را به سرعت برطرف کردیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با راه‌اندازی سازمان فناوری و مستقل کردن تجهیزات خود بسیاری از این مشکلات را برطرف کند؛ در واقع داشتن فکر فناوری در کانون در عمل اختلال سامانه را به شدت کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که کانون باید مدنظر قرار دهد، نداشتن نیروی فنی در دفاتر است. در یک مقطع حضور نیروی فنی در دفاتر حذف شد و مقرر شده بود که یک تیم فناوری از سوی کانون اقدامات را پیش ببرد. اگر چنین موضوعی محقق نمی‌شود نیاز به اصلاح آیین نامه و استقرار نیروی فنی در دفاتر باید احصاء شود.

کاظمی فرد تصریح کرد: در زمینه فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جایابی جدید باید صورت گیرد چراکه دوره آنچه به عنوان فعالیت دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سال ۱۳۹۳ تعریف شده بود، سر آمده است و اگر دفاتر جدید مد نظر است و قرار است مشکلات قوه قضاییه را حل کند باید تعاریف جدیدی داشته باشیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: ذات دنیای فناوری تغییر است و از آنجایی که ویژگی دفاتر خدمات، الکترونیکی بودن است از اینرو ناگزیر به تغییر هستیم و اگر تغییر نکنیم ضعیف خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:

منابع آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۱۴۰۳

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام منظورش از ۳ سال سابقه کار مرتبط یعنی تو مراجع قضایی باشه؟اگر نباشه رد میکنن؟

  2. چرا سابقه کار قضایی از شرایطش هست
    خب با آزمون و تست میشه قبولی لازم بدست آورد چ ا که الان استخدامی وجود نداره

  3. نمیدونم چرا وکالت که بسیاری از آنان امروزه درآمد چندانی ندارند نمیتوانند همزمان کارمند هم باشند یا برای مثال همین کار دفاتر هدمات قضایی رو به موازات کارشون انجام بدهند.
    اگر یک زمانی قانونی ایجاد شده باید مجدد بازنگری بشه این حق هر کسی هست که بر اساس لیاقت و علاقه اش شغلی رو داشته باشه ،اگر نگران تداخل وقت وکالت و غیره هستن که والله خود وکیل میتونه تنظیمش کنه ،اگر نگران خطا کردن هستن خب هم نهاد بازرسی هست و مگر وکیل بیچاره چکار کرده که اینجور نظری بهش هست ،و اما اگر نگران فرصتی از کسی گرفته بشه هستند خب ازمون هست و هر کس که بهتر تست بزنه قبول میشه و اشتباهی در کار نیست انشالله به زودی شاهد تغییر در این زمینه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا