بهارلو: با قانون تسهیل داوطلبانی با نمره ۴ از ۲۰ هم قبول می‌شوند

پایگاه خبری اختبار- معاون حقوقی مرکز وکلای قوه قضاییه در انتقاد به نحوه پذیرش کارآموزان وکالت با توجه به قانون تسهیل، گفت: متاسفانه اگر داوطلبان برگه را سفید نیز تحویل دهند نمره کسب می‌کنند، یعنی قانون مذکور نمره‌ای را به صرف حضور داوطلب به وی تقدیم می‌کند.

به گزارش اختبار به نقل از میزان، امیر حسین بهارلو در مورد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و نحوه پذیرش کارآموزان وکالت گفت: از زمانی که این قانون تصویب، نهایی و اجرایی شده است اثرات کمی و کیفی را بر آزمون‌های وکالت داشته است.

وی در ادامه در مورد وضعیت کیفی پذیرفته شدگان آزمون‌ها بعد از اجرای قانون تسهیل گفت: این قانون سبب شده که سطح علمی داوطلبان به شدت تنزل پیدا کند به گونه‌ای که افرادی با چهار درس صفر از ۸ درس یا ۳ درس منفی از ۸ درس در این آزمون قبول شوند.
قانون تسهیل برای صرف حضور داوطلبان در آزمون نمره در نظر گرفته است

بهارلو گفت: در روش ترازگیری که به موجب استفساریه قانون تسهیل به تصویب رسید، متاسفانه داوطلبان اگر در جلسه امتحان حاضر شوند و برگه را سفید نیز تحویل دهند نمره کسب می‌کنند. یعنی قانون مذکور نمره‌ای را به صرف حضور داوطلب به وی تقدیم می‌کند.

وی در ادامه گفت: برای روشن شدن موضوع باید بگوییم اگر فردی در آزمونی شرکت کند و برگه را سفید تحویل دهد قاعدتا نباید نمره‌ای کسب کند، اما براساس روش ترازگیری که در قانون تسهیل آمده در آزمون وکالت به چنین داوطلبی تراز ۲۷۰۰ تعلق می‌گیرد که البته طبق استعلام جدید که از سازمان سنجش شده، در آزمون جدید تراز برگه سفید ۳۷۰۰ اعلام شده است.

بهارلو در ادامه گفت: براساس روش ترازگیری اگر داوطلب به تمام سوالات پاسخ درست دهد، ترازی که کسب می‌کند ۱۵۰۰۰ خواهد بود، با توجه به تجربه دوساله از قانون تسهیل حدنصاب قبولی داوطلب تراز حدوداً ۶۵۰۰ تا ۶۸۰۰ است، تصور کنید داوطلبی که در جلسه حاضر شده و با این حدنصاب نمره قبول می‌شود، حدود پنجاه درصد از حد نصاب را خود کسب نکرده، بلکه این میزان تراز به واسطه حضورش در جلسه توسط قانون تسهیل و روش ترازگیری به او تقدیم شده است.

در کدام مرجع علمی نمره ۴ از ۲۰ یا ۲۰ از ۱۰۰ را می‌پذیریم؟

معاون حقوقی مرکز وکلا گفت: بنابراین اگر تراز کامل را ۱۵ هزار بدانیم، ۳ هزار و ۷۰۰ را که برگه سفید به داوطلب می‌دهد، حدود ۳ هزار را نیز اگر خودش کسب کند در واقع عملا داوطلب یک پنجم تراز کل را کسب کرده، یعنی ۲۰ درصد از ۱۰۰ درصد، به عبارتی یعنی نمره ۴ از ۲۰ نمره، به راستی در کدام مرجع علمی کسی را که نمره ۴ از ۲۰ کسب کرده به عنوان فرد قبول شده می‌پذیریم؟ حتی در دانشگاه یا مدارس هم نمره ۴ مردود است.

ظرفیت‌های لازم برای جذب داوطلبان وکالت بر اساس قانون تسهیل فراهم نیست

وی در انتقاد از قانون تسهیل در جذب وکلا به مشکلات به وجود آمده در این حوزه اشاره کرد و گفت: با این قانون تعداد جذب وکلا به یکباره چندین برابر شده است، اما امکانات لازم برای فرآیند جذب این اشخاص از جمله احراز صلاحیت‌های عمومی، استعلامات قانونی، آموزش، کارآموزی، نظارت‌های پسینی و انتظامی به یکباره چندین برابر نشده است که جوابگوی نیاز این تعداد باشد.

بسیاری از وکلا تمایل پیدا کرده‌اند با شرکت در آزمون محل اشتغال خود را به مرکز استان منتقل کنند

بهارلو با بیان اینکه اکنون دادگستری استان‌ها نیز ظرفیت آموزش کارآموزان وکالت را از حیث فضای اداری، تعداد شعبات، کارمندان اداری، قضات و … ندارند، گفت: آسیب دیگری که قانون تسهیل موجب شده، عملا خالی شدن حوزه‌های قضایی شهرستان‌های محروم و دور افتاده و نقاط مرزی از وکیل است چرا که بسیاری از وکلایی که در همان حوزه‌های قضایی مناطق مشغول به کار بودند، همواره میل و رغبت داشتند تا در شهر‌های مرکز استان یا شهر‌های بزرگ همچون تهران مشغول به کار شوند و در حال حاضر با کاهش نصاب علمی جهت قبولی که به موجب قانون تسهیل ایجاد شده، عملا قبولی در آزمون آسان شده است، به گونه‌ای که برای بسیاری از وکلایی که در حوزه‌های قضایی محروم و نقاط مرزی هستند میل ایجاد کرده که آزمون دهند و حوزه قضایی خود را به مرکز استان یا تهران تغییر دهند، از این رو در مناطق مرزی و محروم با کمبود وکیل مواجه خواهیم شد و می‌بینیم قانونی که با هدفت تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی ایجاد شده است متاسفانه خود به نوعی برای این خدمات رسانی مشکل ایجاد کرده است.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام. علی رغم طرح تسهیل، به هیچ عنوان با درصد منفی چند درس و یا حتی سفید در چند درس اون هم با سهیمه آزاد نمیتوان قبول شد. مگر اینکه دروس دیگر بالای۶۰ الی۷۰درصد باشه که جبران تراز دروس سفید یا منفی بشه که این هم با سختی سوالات این چندسال اخیر خیلی کم پیش میاد. از همه مهمتر اینکه سوالات این چندسال اخیر نسبت به سالیان قبل سخت تر و مفهومی تر شده و از قوانین خاص هر درس سوالات بیشتر طرح میشود.
    بزرگواری که این صحبت ها را مطرح میفرمایند بهتر است مستند صحبت کنن و حداقل چندتا کارنامه قبولی که با درصد منفی در چند درس یا سفید در چند درس بوده را ارائه دهند تا صحت حرف ایشان تایید شود.
    اگه قرار بود تعداد قبولی ها با طرح تسهیل زیاد شود، سال قبل از بین ۹۳هزار نفر شرکت کننده، تنها ۱۳هزارنفر قبول شده اند و مابقی شرکت کنندگان مردود.
    باتشکر از سایت اختبار

  2. نگرانی ایشان بیشتر بابت افزایش وکلاست که اتفاقا منجر به رقابت بیشتر و تعدیل هزینه ها و رضایت موکلین خواهد شد. اما آن بخش از نگرانی ایشان که مربوط به کلاس ، استعلامات و …. هست باید توسط آقایان برنامه ریزی و افزایش یابد. در خصوص انتقال اشخاص به مراکز هم می توانند تسهیلات برای شهرستانها و شرایط بیشتر برای کلانشهر ها بگذارند هرچند بعد از مدتی بازار خودش متعادل می شود و افرادی که ببینند در کلانشهرها به نسبت سایر شهرها پرونده کمتر و رقابت لیشتر است خودشان به شهرستانها تمایل پیدا خواهند کرد.

  3. چه شود، یه زمانی رشته حقوق برای خودش ابهتی،داشت . افسوس که خرابش کردن.حیف از عمری که برای این رشته و وکالت تلف کردم.

  4. تبعیض و انحصار در حرفه وکالت از سال ۱۳۷۶ به جهت؛

    ۱-سنجش علمی.
    ۲- اشباه بازار.
    ۳-بیکاری وکلا.
    ۴-عدم ظرفیت در آموزش کارآموزان.

    بدین طریق کانون ها در اقدامی با موازی کاری در سنجش علمی وزارت علوم که از مصادیق اعتبار ندادن به مدارک رسمی فارغ التحصیلی دانشگا های تابع وزارتخانه دولتی می باشد از سال ۱۳۷۶ اقدام به برگزاری بلاوجه آزمون سنجش علمی از فارغ التحصیلان حقوق را نموده است و بابرچسب بی سوادی به فارغ التحصیلان حقوق با ایجاد انحصار مانع از ورود آنها به حرفه وکالت شده اند و از سال۷۶ نوعی تبعیض نسبت به این حرفه به وجود آمده است که با این وصف و استدلال، آزمون مذکور هم عینا به وکلای قبل از سال ۱۳۷۶ مصداق داشته و نسبت به آنها هم لازم است آزمون سنجش برگزار گردد.
    و از طرف دیگر جهت به روزرسانی سنجش علمی لازم است آزمون وکالت به طور مستمر نسبت به همه وکلا در موقع تمدید پروانه وکالت به لحاظ این که با جان و مال و حیثیت افراد سرو کار دارند اجراگردد.

  5. دوست و همکار عزیز این که بعضیا از نبوغه درصدگیری استفاده میکنن برای قبولی نشان از تبحرشون در محاسباته :
    ۱ میگین کجایه علمی هستن شما تراز امسال و پارسال پزشکی هم ببینی شده عددی بین سه و ۴ یعنی تراز ۵هزار و شش هزار
    ۲ کسی با سفید و منفی قبول نشده اگه هم شده باشه که محاله سهمیه دار بوده لطفا شفاف سازی کنید و با سند مدرک و مستند دلایلتونو کارشناسی ارایه بدین نه صرفا جنبه شو تبلیغاتی که بگین اسمتون در سرجا گوگل بیاد تو سایتا!
    در اخر مشکل از ریشس که هر شخصی دانشگاه موسسه زده شده و بدون ازمون و بدون رعایت رشته متناجس در حال پذیرش و ارایه لیسانسه چرا برخوردی نمیکنید باهاشون؟ افرادی میشناسم مهندس عمرانن کنارش کارشناس دادگستری یا قوه و کنارش عضو هیت علمی یه دانشگاه و کنارشم کارمند شهرداری یا اداره ثبت و مالیاتی و بیرونم دفتر! جلو این افرادو بگیرین که هر شغل یه ناخنک زدن و نابود کردن نه یه دانشجو صفر که سهمیه هم نداره پارتیم نداره داره جون میکنه ایندشو بسازه چندین ساله نتونسید جلو ورود رشته ها تجربی و ریاضیو برای حقوق بگیرید چندین ساله نتونسید این رشته رو با ازمون ورودی کنید در مقطع لیسانس عین پزشکی چندین ساله نتونسین یه سن بازنشستگی تعیین کنید چندین ساله نتونسید قانون الزامی هر خانواده یه وکیل و هر فرد در دادگاه با وکیل باشه رو تنظیم و اجرا کنید بعد میگین وکیلین؟ والا حقوق خوانم نیستین چون نمیتونید یه طرح ساده رو بنویسید و ارجاع بدین به مجلس تا قانون بشه ! با احترام نظرم منتشر میشه اختبار یا میخوایین یا سانسور دیدگاهی کنید!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا