جزئیات شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون دکتری ۹۵
رییس سازمان سنجش آموزش کشور تشریح کرد :
جزئیات شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون دکتری ۹۵
برگزاری آزمون اختصاصی به هر عنوان از سوی دانشگاه ها ممنوع است
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) سال ۹۵ را تشریح کرد و گفت: برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها ممنوع است.
ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شیوه نامه اجرایی به منظور ایجاد وحدت رویه در پذیرش دانشجوی دکتری تهیه شده است تا ضمن جلوگیری از هر نوع سوگیری، داوطلبان نیز با رویه های مختلف روبرو نشوند.
وی تاکید کرد: بر اساس آیین نامه ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) ابلاغی در اردیبهشت ماه ۹۴، این شیوه نامه نیز به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد.
خدایی یادآور شد: این شیوه نامه اجرایی برای تعیین روند پذیرش و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه اختلال در فرآیند پذیرش عادلانه، علمی و کیفی و نیز برقراری هماهنگی میان همه عوامل اجرایی در ستاد، سازمان و موسسات تدوین شده است. ضمن اینکه نظارت عالی برعهده شورای برنامه ریزی و نظارت بر پذیرش دانشجوی دکتری است.
وی با اشاره به برخی از نکات آیین نامه پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) افزود: پذیرش دانشجو در این مقطع دارای دو مرحله است که مرحله اول به سنجش علمی مربوطه می شود که سازمان سنجش مجری آن است.
رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: مرحله دوم شامل بررسی سوابق علمی داوطلبان است که به موسسات پذیرنده واگذار شده است. همچنین سازمان سنجش آزمون مرحله اول (سنجش علمی) را دوبار در سال برگزار می کند، زمان برگزاری آزمون ها در آبان و اسفند هر سال است.
وی تاکید کرد: تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای می توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون مرحله اول شرکت کنند. ضمن آنکه اعتبار کارنامه سنجش علمی داوطلبان دو سال از زمان برگزاری آزمون است.
خدایی با اشاره به اینکه که مرحله دوم (ارزیابی تخصصی) به عهده کارگروه برگزار کننده است، گفت: بررسی سوابق عملی داوطلب شامل موارد زیر از جمله الف) امتیاز پژوهشی، ب) امتیاز آموزشی، ج) امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه را در بر می گیرد.
وی تاکید کرد: پذیرش دانشجو در موسسات خارج از ضوابط و شرایط آیین نامه امکان پذیر نیست و برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها (روزانه، نوبت دوم، پژوهش محور، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی، ویژه طلاب و …) ممنوع است.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به داوطلبان گفت: موسسات مجری دوره دکتری باید چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی و میزان تاثیر هر یک از مولفه ها را ضمن ارسال به سازمان سنجش، از طریق وب سایت، تماس تلفنی، پیامک و به صورت عمومی، صریح و شفاف به داوطلبان اعلام کنند.
وی یادآور شد: زمان برگزاری هر یک از مراحل ارزیابی تخصصی باید به نحوی برنامه ریزی شود که با زمان بندی سایر موسسات تداخل نداشته باشد و تعیین حد نصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی بوده و این حد نصاب می تواند برای هر موسسه و یا هر کد رشته ای متفاوت باشد.
خدایی درباره ترکیب کارگروه برگزار کننده گفت: جلسه مرحله دوم با حضور حداقل ۳ عضو هیات علمی به انتخاب گروه آموزشی رسمیت پیدا می کند. معاون آموزشی موسسه مسئول نظارت بر فرآیند مرحله دوم است.
وی اظهار داشت: سازمان سنجش نیز بعد از تعیین وضعیت صلاحیت عمومی و کنترل سایر شرایط که از سوی موسسه اعلام شده بود، اسامی پذیرفته شدگان نهایی را استخراج و به موسسات اعلام می کند و بعد از اعلام اسامی نهایی از طرف سازمان سنجش، داوطلبان به عنوان پذیرفته شده قطعی در موسسات ادامه تحصیل خواهند داد.
رئیس سازمان سنجش یادآور شد: انجام مرحله دوم برای داوطلبانی که در مرحله اول فاقد شرایط لازم (عدم کسب حدنصاب، فارغ التحصیل نشدن در زمان مقرر، عدم اعتبار کارنامه و …) باشند، تحت هر عنوانی ممنوع است ضمن اینکه موسسه باید هزینه های انجام مرحله دوم را به صورت شفاف تعیین و در فراخوان پذیرش اطلاع رسانی کند.
وی افزود: اطلاعیه پذیرش دانشجو باید شامل زمان مراجعه داوطلب و نحوه پذیرش، حد نصاب سنجش علمی، تعیین مولفه های موثر در پذیرش، روش محاسبه، امتیاز دهی و ضریب تاثیر هر کدام، اعمال یا عدم عمال نمره سنجش علمی در نمره کل نهایی داوطلب و میزان تاثیر آن باشد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: جداول امتیازات نیز به تفکیک اطلاع رسانی شده است.
جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر ۴۰ امتیاز)
ردیف | نوع فعالیت | حداکثر امتیاز | نحوه ارزیابی |
۱ |
۱-۱ مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی ۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ۳-۱ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر |
۲۲ امتیاز |
– هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء – گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز – برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز |
۲ | مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی | ۶ امتیاز | هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء |
۳ | مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) | ۴ امتیاز | خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز |
۴ | تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی | ۴ امتیاز | |
۵ | کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد | ۴ امتیاز | عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز |
جمع | ۴۰ امتیاز |
جدول نحوه محاسبه امتیازات آموزشی (حداکثر ۳۰ امتیاز)
ردیف | نوع فعالیت | حداکثر امتیاز | نحوه ارزیابی |
۶ | معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی | تا ۶ امتیاز | طبق نظر کمیته مصاحبه کننده |
۷ | معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته | تا ۵ امتیاز | طبق نظر کمیته مصاحبه کننده |
۸ | طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی | ۳ امتیاز | طبق نظر کمیته مصاحبه کننده |
۹ | طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته | ۳ امتیاز | طبق نظر کمیته مصاحبه کننده |
۱۰ | برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی | ۵ امتیاز | رتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز، رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز |
۱۱ | مدرک زبان معتبر | ۸ امتیاز | طبق جدول مرتبط با زبان |
جمع | ۳۰ امتیاز |
جدول امتیاز آزمون یا مصاحبه پذیرفته شدگان مرحله دوم آزمون دکتری (حداکثر ۳۰ امتیاز)
نوع فعالیت | حداکثر امتیاز | نحوه ارزیابی |
جمع امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه | ۳۰ امتیاز | بر اساس فراخوان (اطلاعیه منتشره) |
امتیاز مدرک زبان : همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی
MSRT | IELTS | TOEFL :IBT | TOEFL :CBT | TOEFL :IBT + TOLIMO | امتیاز تخصصی |
۸۰-۱۰۰ | ۸ و بالاتر | ۱۱۰-۱۲۰ | ۲۷۰-۳۰۰ | ۶۳۷-۶۷۷ | ۸ |
۷۵-۷۹ | ۷.۵ | ۱۰۲-۱۰۹ | ۲۵۳-۲۶۹ | ۶۰۷-۶۳۶ | ۷ |
۷۰-۷۴ | ۷ | ۹۴-۱۰۱ | ۲۴۰-۲۵۲ | ۵۸۷-۶۰۶ | ۶ |
۶۵-۶۹ | ۶.۵ | ۷۹-۹۳ | ۲۱۳-۲۳۹ | ۵۵۰-۵۸۶ | ۵ |
۶۰-۶۴ | ۶ | ۶۰-۷۸ | ۱۶۸-۲۱۲ | ۴۹۵-۵۴۹ | ۴ |
۵۵-۵۹ | ۵.۵ | ۴۶-۵۹ | ۱۳۷-۱۶۶ | ۴۵۰-۴۹۴ | ۳ |
۵۰-۵۴ | ۵ | ۳۵-۴۵ | ۱۰۸-۱۳۶ | ۴۲۰-۴۴۹ | ۲ |
۴۵-۴۹ | ۴.۵ | ۲۹-۳۴ | ۹۳-۱۰۷ | ۳۹۳-۴۱۹ | ۱ |
با سلام واحترام
امیدوارم این طرح واقعا عملی شود ولی در عین حال با توجه به دو مرحله ای شدن بعدها دچار مشکلات عدیده ای میشوند .
بطور مثال در دانشگاه آزاد که خود من فوق لیسانس گرفتم به هیچ عنوان برتری علمی در نمرات دخیل نیست و بیشتر روابط است که نمرات دانشجوها را تعیین میکند .
هر دانشجو مخصوصا در رشته حقوق با استاد مربوطه ( البته استاتید با وجدانی هم داشتیم که حتی جرات ۰.۲۵ نمره هم از آنها نداشتیم ) رابطه حسنه داشت نمره اش بهتر بود !!!!!
حال با توجه به این جداول از این پس کسانی که برای دکتری برنامه دارند باید علاوه بر بالا بردن توان علمی و همچنین آگاهی از زبان انگلیسی با عوامل خارجی هم مبارزه کنند !!!!