حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم دولت چهاردهم کیست؟

رئیس جمهور، حسین سیمایی صراف را به عنوان گزینه وزارت علوم تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم صبح امروز به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

پزشکیان با انتخاب حسین سیمایی صراف، بعد از سالها چهره‌ای علمی از حوزه علوم انسانی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.

حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ است و در دولت روحانی هم سمت دبیری هیات دولت را داشته است.

سیمایی صراف در صورت تایید نمایندگان و گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را پس از محمدعلی زلفی‌گل، در دست خواهند گرفت.

حسین سیمایی صراف چه کسی است؟

سیمایی صراف در سال ۱۳۴۷ در مشهد متولد شد، وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته حقوق به ترتیب در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی گذرانده است. صراف افزون بر تحصیلات دانشگاهی همزمان تحصیلات حوزوی را نیز به مدت ۲۰ سال در حوزه‌های علمیه مشهد و قم در شاخه‌های فقه، اصول، فلسفه و کلام اسلامی زیر نظر استادان مبرز تلمذ کرده است.

وی هم اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و دروس مختلف حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌کند. وی همچنین وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران نیز است.

سیمایی دارای ۳ کتاب و بیش از ۳۰ مقاله علمی – پژوهشی در زمینه های فقه و حقوق است. وی در کنفرانس های متعدد داخلی و خارجی به عنوان سخنران حضور داشته و نیز در آنها مشارکت علمی یا مدیریت داشته است. وی همچنین راهنمایی و مشاوره ده ها پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را برعهده داشته است.

وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شد و در چهاردمین دوره کتاب سال حوزه (حوزه های علمیه) حائز رتبه اول، در بیست و سومین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی، شایسته تقدیر و در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی حایز رتبه دوم در گروه حقوق شده است.

فهرست سوابق اجرایی سیمایی صراف :

– دبیر هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ( دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)

– معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ( دولت دوازدهم)

– قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور ( دولت یازدهم)

– مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم ( دولت یازدهم)

– عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان

– رییس ستاد مستندسازی وزرات علوم

– عضو ستاد آمایش آموزش عالی

– عضو اصلی هیات مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم

– جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

– عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیئت علمی

– عضو کمیسیون حقوق مدنی معاونت حقوقی قوه قضائیه

– عضو شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی

– عضو مبلغین معاونت بین الملل بعثه حج مقام معظم رهبری

کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عصر امروز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار خواهند داشت و این روند در روزهای بعد به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد.

 وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

فهرست وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

خروج از نسخه موبایل