حقوق مسافر در مسافرت‌های هوایی

پایگاه خبری اختبار-  مسافران از زمانی که تصمیم به سفر گرفته و به خریداری بلیط می‌پردازند تا زمانی‌که به مقصد می‌رسند از حقوقی برخوردارند که آگاهی به این حقوق می‌تواند آنها را از مواجه شدن با خسارات مالی مصون دارد و در این راستا قوانین حمایتگرانه‌ای از جمله دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی مصوب ۱۴۰۱ وجود دارد.

در این مقاله برخی از مهم‌ترین حقوق مسافران هوایی را بررسی کنیم.

حقوق مسافران پروازی شامل چه مواردی است؟

مقررات مبتنی بر حقوق مسافر به‌طور کلی در برگیرنده موارد زیر است:

ضوابط مربوط به صدور بلیت

عدم تبعیض (Non-Discrimination)

ممانعت از سفر (Denied Boarding)

ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده (flight Cancellation)

تأخیر پرواز (Flight Delay)

تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز

فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان (Lost or Damaged Baggage)

مسافرین توانخواه (Disabled Passenger)

شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوائی (Fare Transparency)

تغییر کلاس پروازی (Upgrade/downgrade)

در این میان، لغو و ابطال بلیط و تاخیر پرواز جزو مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران است.

حقوق مسافران در صورت لغو یا ابطال بلیط

به موجب دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی:

حقوق مسافران در صورت تاخیر پرواز

به موجب دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی، در  صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیط مسافر، اقدامات ذیل می‌بایست توسط شرکت هواپیمایی انجام شود:

الف) اگر پرواز داخلی باشد:
ب) اگر پرواز خارجی باشد:

حقوق مسافران در صورت ممانعت از سفر

در صورتیکه مسافر علیرغم داشتن بلیت تأیید شده و حضور به موقع برای انجام خدمات پذیرش و به همراه داشتن اسناد مسافرتی لازم، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر در آن پرواز به لحاظ محدودیت ظرفیت، امتناع نماید و مسافر به این امر رضایت ندهد، برای شرکت حمل کننده مسئولیت‌های زیر وجود دارد:

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل