رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق: تعرفه‌ها کم است و امور به سختی می‌گذرد/ اکثر همکاران به فکر استعفا هستند

پایگاه خبری اختبار- رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با گلایه از مبلغ تعرفه‌های این دفاتر گفت: اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالقاسم حسینی ابهری درباره ساز و کارهای دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانه ازدواج و یک دفترخانه طلاق داشتیم ولی پس از تصویب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق،  هر کسی که به عنوان سردفتر انتخاب شود، می تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد.

وی گفت: اکنون دیگر دفاتر سنتی ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است. ما  اسامی هر کسی که برای ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه می کند،  را وارد سامانه می کنیم و  در نهایت سند تک برگ برای او صادر می شود.

حسینی ابهری درباره مشکلات ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق گفت: ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند. دفاتر سنتی  ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشت ولی اکنون دیگر ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و  اثر انگشت افراد ثبت می شود و مشخص می شود که خود شخص آمده و سند تنظیم  و نهایی می شود و بعد پرینت را می گیریم ودر  نهایت سند صادر می شود.

حسینی ابهری درباره اینکه چرا در برخی از استان‌ها برای کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمی کنند و به شهرهای دیگر واگذار می کنند؟ گفت: ثبت وقایع طلاق و ازدواج برای دفاتر سهمیه‌ای شده است و تعداد خاص و سهمیه ای برای دفاتر در نظر گرفته می شود و اگر سهمیه دفترخانه ای پر شود، اشخاصی که به آن دفتر مراجعه می کنند باید به دفاتر دیگر هدایت شوند یعنی دفاتری که مراجعاتشان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است، گفت: متاسفانه از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می شود البته اخیرا طلاق هم کم شده است. تهران  و خراسان دارای بیشترین طلاق و  یزد کمترین طلاق را دارد. البته آمار دقیق درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق را  باید از ثبت احوال بگیرید و ما آماری در این زمینه نداریم.

حسینی ابهری با گلایه از درآمد کم دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگی و بیمه  و مزایای دیگر دارند و حق خرید و فروش دفاتر را دارند ولی دفاتر ازدواج وطلاق تا زمانی که می توانند کار می کنند و زمانی که سردفتری فوت کرد یا از کار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را می گیرد. من ۳۵ سال است که سردفتر هستم ولی هنوز بیمه ندارم و تعرفه هایمان بسیار اندک  است. دفاتر ازدواج و  طلاق مثل دفاتر اسناد نیست  و هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اکنون تعرفه هایمان کم است و هنوز سازمان ثبت برای ما هیچ کاری انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضاییه شدیم و از آقای اژه ای  خواستیم که دستورات لازم را برای افزایش تعرفه ها بدهند.

وی در پایان گفت: فرضا تعرفه ثبت ازدواج ۸۵۰ هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق یک میلیون و  صدور اجراییه ۳۰۰ هزار تومان و… که  بسیار کم است و امور  دفترخانه ها با این هزینه‌ها به سختی می گذرد و اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند.  فکر می کنم  که در آینده نه چندان دور،  دفاتر ازدواج جمع شود و تحویل سازمان ثبت احوال شود  و دفاتر ازدواج و طلاق در آینده نخواهیم داشت چرا که اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد ولی طلاق صرفا کفایت نمی کند و امور دفترخانه به سختی می چرخد. من شخصا کارمندی ندارم و اگر کارمند هم داشته باشم باید ماهانه ۱۰ میلیون به او حقوق بدهم و او را بیمه کنم؛ در صورتی که خودم امورم  را به سختی انجام می دهم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. آره راست میگی دفاتر اسناد رسمی وضعشان خوب است. تعرفه بعضی از اسناد ۹ سال است که ثابت مونده مثل تعهد دانشجویی. دستمزد دفتر اسناد رسمی برای پاسخ استعلام، ۳۰ هزار تومان است ولی برای دفتر ازدواج ۲۵۰ هزار تومان.برابر اصل کردن اسناد ازدواج ۵۰ هزار تومان و برای دفتر اسناد رسمی ۱,۸۵۰ تومان است. تهیه رونوشت در دفتر ازدواج از ثبت واقعه ازدواج و طلاق۱۰۶,۰۰۰ تومان و در دفتر اسناد ۱۲،۰۰۰ تومان. و بقیه موارد هم از این قبیل. دفتر ازدواج حق بیمه و بازنشستگی پرداخت نمی کند و تمام درآمد به جیب خودش می رود ولی درآمد دفترخانه چهل درصد کسورات قانونی دارد. با تصویب قانون تسهیل مجوزها عملا دیگر مجوز دفتر اسناد رسمی ارزش مالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا