نماد سایت پایگاه خبری اختبار

زمان فارغ التحصیلی و پایان خدمت داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۳ کانون‌های وکلا (اسکودا)

شرایط فارغ التحصیلی و سربازی در آزمون وکالت ۱۴۰۳ (کانون وکلای دادگستری)

شرایط فارغ التحصیلی و سربازی در آزمون وکالت ۱۴۰۳ (کانون وکلای دادگستری)

پایگاه خبری اختبار- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و دارا بودن مدرک تحصیلی معتبر، از مهم‌ترین شرایط ثبت نام در آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری است.

به گزارش اختبار، بر اساس توافق انجام شده میان این اتحادیه و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب سال ۱۴۰۱، آزمون پذیرش کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۳ روز پنجشنبه ۱۷ آبان ماه سال جاری به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود.

تاکنون آگهی ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۳ منتشر نشده است اما پیش بینی می شود شرایط ثبت نام مشابه آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۲ باشد و تغییری نکند. بااینحال همچنان باید منتظر انتشار آگهی ثبت‌نام آزمون باشیم.

آیا کارت پایان خدمت برای شرکت در آزمون وکالت ضروری است؟

یکی از مدارک لازم برای ثبت‌نام در آزمون وکالت ۱۴۰۳، اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم برای داوطلبان مرد است.

دارندگان معافیت های تحصیلی مربوط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و حوزه‌‌های علمیه و به طور کلی افراد فاقد گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم، تحت هیچ شرایطی حق شرکت در آزمون را نخواهند داشت.

همچنین بر اساس بند ۳ ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، «تاریخ پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد»

مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون وکالت

افراد می‌بایست برای شرکت در آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ۱۴۰۳ دارای مدرک کارشناسی حقوق یا کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح باشند.

کسی که مدرک کارشناسی در این رشته‌ها را ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری این رشته‌ها تحصیل کرده، امکان شرکت در آزمون را ندارد.

به طور مثال اگر شخصی در رشته زبان انگلیسی مدرک کارشناسی اخذ کرده و سپس مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل را دریافت کرده نمی‌تواند در آزمون وکالت شرکت کند.

امکان شرکت فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی در آزمون وکالت

طبق تبصره بند ۱-۴ آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۲، دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.

افرادی که مدرک کاردانی آنها در رشته ای غیر از حقوق بوده نمی‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند.

امکان ارائه گواهی موقت فارغ‌التحصیلی

داوطلبان آزمون وکالت باید در زمان ثبت نام، اسکن تصویر مدرک تحصیلی لیسانس خود را در سایت سازمان سنجش بارگذاری کنند. بااینحال داوطلبانی که هنوز مدرک خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند گواهی صادره موقت از دانشگاه را در این سایت ثبت کنند.

آیا متقاضیان بدون مدرک فارغ التحصیلی و کارت پایان خدمت می توانند در آزمون وکالت ثبت نام کنند؟

شورای اجرائی اسکودا در ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ در خصوص پذیرفته شدگان آزمون وکالت که در زمان ثبت نام فارغ التحصیل نشده یا وضعیت نظام وظیفه آنان معلوم نشده است، مصوبه را به عنوان رویه واحد تصویب کرد.

بر طبق این مصوبه افراد باید در زمان ثبت نام وضعیت نظام وظیفه مشخص و فارغ التحصیل باشند. متن این مصوبه به شرح زیر است:

 مقرر گردید مطابق بند ۲ ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی، پذیرفته‌شدگان می‌بایست در زمان ثبت‌نام آزمون، مدرک تحصیلی اعلامی در آگهی را اخذ نموده باشند. بدیهی است قبولی پذیرفته شدگانی که تاریخ فارغ‌التحصیلی‌شان بعد از ثبت نام باشد، کان لم یکن تلقی می‌شود.

در خصوص پایان خدمت کارت، پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه تابع شرایط بند قبلی است.

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل