قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی
مادهواحده ـ به دولت اجازه داده میشود در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی بهشرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.
تبصره۱ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه اصلاح اساسنامه موضوع ماده (۸) و تعیین هرگونه اهداف و مقاصد دیگری برای مجمع موضوع قسمت آخر بند (۳) ماده (۲) الزامی است.
تبصره۲ـ رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای مادهواحده، موضوع بند (پ) ماده (۷) الزامی است.
تبصره۳ـ رعایت اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای اساسنامه الزامی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی
مقدمه
مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۰۳ (۲۳/۷/۱۳۸۲) میلادی در پوتراجایا ـ مالزی متعاقب امضای اصول راهنمای مجمع تأسیس گردید.
ماده۱ـ تعاریف
«مجمع» به مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی اطلاق میشود (بهعنوان آتائیک نیز شناخته میشود)؛
«رئیس مجمع» به نماینده مالیاتی/ رئیس کل سازمان مالیاتی یا هر مقام عالیرتبه مالیاتی کشور عضوی اطلاق میشود که میزبانی فراهمایی(کنفرانس) فنی سالانه را عهده دار میباشد؛
«جلسه رؤسای هیأتها» به جلسه رؤسای هیأتها اطلاق میشود که همزمان با فراهمایی فنی سالانه برگزار میگردد.
«کشورهای عضو» به اعضای اصلی و اعضای وابسته مجمع اطلاق میشود.
«دبیرخانه دائمی» به دبیرخانه کل مجمع اطلاق میشود.
«فراهمایی فنی» به فراهمایی فنی سالانه کشورهای عضو اطلاق میشود.
ماده۲ـ مقاصد و اهداف
مقاصد و اهداف مجمع به قرار زیر میباشد:
۱ـ تشکیل همنشستی بهمنظور بحث، بررسی، تبادل تجربیات و تسهیل در امر توسعه و بهبود سیاستها و مدیریت مالیات و یا زکات در کلیه جوانب آنها در کشورهای عضو؛
۲ـ ترویج همکاری و همیاری متقابل میان مقامات مالیاتی کشورهای عضو اصلی و عضو وابسته و فراهم نمودن همنشستی برای تبادل تجربیات و بهترین رویهها میان اعضا؛
۳ـ شناسایی نقش مهم مدیریت مالیات و زکات در ارتقای توسعه اقتصادی؛
مجمع میتواند اهداف دیگری را که طی جلسه رؤسای هیأتها در مورد آن تصمیم گیری میشود اتخاذ کند.
ماده۳ـ فعالیتها
فعالیتهای مجمع میتواند شامل موارد زیر باشد:
۱ـ سازماندهی و برگزاری فراهماییهای فنی در خصوص موضوعات مالیات و زکات بهمنظور تبادل نظرات و تجارب. فراهمایی فنی بین اعضاء بهطور چرخشی برگزار میشود؛
۲ـ سازماندهی هماندیشیها، کارگاهها و دورههای آموزشی درخصوص ابعاد موضوعات مربوط به مدیریت مالیات و یا زکات؛
۳ـ جمعآوری، تحلیل و انتشار اطلاعات حقوقی و اداری درخصوص مالیات و یا زکات؛
۴ـ ارائه کمکهای فنی مستقیم یا همکاری با نمایندگیهای دوجانبه و چندجانبه و بهطور کلی تسهیل اموری که در زمینه مدیریت مالیات و یا زکات امکانات تحقیقاتی را فراهم میسازد؛
۵ ـ اجرای وظایف مربوط به بهبود کلی توانمندیهای مدیریت مالیات و یا زکات از طریق همکاری مفید میان کشورهای عضو؛
۶ ـ حفظ ارتباط با کلیه کشورهای عضو و نیز با فعالیتهای مجامع مالیاتی منطقهای؛
۷ـ ایجاد سازوکارهای هماهنگی و همکاری با سازمانهای بین المللی مالیاتی مرتبط، بهمنظور بهرهبرداری از تجارب آنها در اخذ مالیات در سطح بینالمللی؛
۸ ـ انجام بازدیدها و تبادل نظرات تخصصی کارشناسی میان کشورهای عضو بهمنظور توسعه و بهبود کارایی مدیریت سازمانهای مالیاتی؛ و
۹ـ هدایت تحقیقات و مطالعات در حوزه نظامها و سیاستهای مالیاتی و نیز در زمینه مدیریت مالیاتی و انتشار دستاوردهای مربوط برای کشورهای عضو.
بدینوسیله کشورهای عضو موافقت مینمایند که «مجمع» درخصوص سیاستهای مالیاتی هیچ کشوری، هیچگونه نظر سیاسی ابراز نخواهد کرد، قطعنامهای تصویب نخواهد نمود یا بیانیه عمومی نخواهد داشت.
ماده۴ـ عضویت، ناظران و مهمانان ویژه
عضویت مجمع برای تمامی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (اُ آی سی) و کشورهای غیرعضو سازمان کنفرانس اسلامی آزاد است. مجمع متشکل است از:
۱ـ اعضای اصلی؛
۲ـ اعضای وابسته؛
۳ـ ناظران؛
۴ـ مهمانان ویژه.
۱ـ اعضای اصلی: اعضای اصلی عبارتند از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که اصول راهنمای آتائیک را در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۰۳ (۲۳/۷/۱۳۸۲) میلادی امضاء نمودهاند و نیز آن گروه از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از طریق درخواست رسمی تسلیمی آنها و تصویب آن در طی هر جلسه سالانه رؤسای هیأتها، بهعنوان «عضو اصلی» پذیرفته میشوند. عضو اصلی، از حق رأی درخصوص تصمیمات جلسات رؤسای هیأتها برخوردار خواهد بود.
۲ـ اعضای وابسته: اعضای وابسته عبارتند از کشورهای غیرعضو سازمان کنفرانس اسلامی، سازمانها و مجامعی که بهموجب درخواست رسمی تسلیمی آنها و تصویب آن در طی هر جلسه سالانه رؤسای هیأتها عضویت آنها مورد پذیرش قرار گرفته است. اعضای وابسته، براساس دعوت رئیس در جلسات مجمع شرکت خواهند نمود. آنها میتوانند از طریق نمایندگان خود در مباحث فراهمایی فنی و نیز نشستهای اداری جلسات رؤسای هیأتها شرکت و اظهارنظر نمایند. اعضای وابسته درخصوص تصمیمات جلسات رؤسای هیأتها حق صحبت دارند اما مجاز به رأی دادن نمیباشند.
۳ـ ناظران: نمایندگان کشورهایی هستند که عضو اصلی یا عضو وابسته نیستند و برای حضور در فراهماییهای فنی یا رخدادهای خاص مجمع از آنها دعوت بهعمل میآید. آنها درخصوص تصمیمات جلسات رؤسای هیأتها حق صحبت دارند اما مجاز به رأی دادن نمیباشند.
۴ـ مهمانان ویژه: افراد و سازمانهایی هستند که برای حضور در فراهماییهای فنی یا رخدادهای خاص مجمع از آنها دعوت بهعمل میآید.
ماده۵ ـ زبانها
زبانهای کاری مجمع عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشد. متون اسناد رسمی مجمع به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسوی خواهد بود، اما در صورت بروز هرگونه اختلاف میان متون، متن انگلیسی ملاک خواهد بود.
ماده۶ ـ ارکان مجمع
مجمع دارای ارکان زیر میباشد:
۱ـ رئیس:
الف ـ کشور میزبان فراهمایی فنی، ریاست مجمع را تا زمانی بهعهده خواهد داشت که ریاست به کشور عضو اصلی که میزبان فراهمایی فنی سالانه بعدی خواهد بود منتقل شود؛
ب ـ رئیس مجمع، با کارکنانی که وی منصوب میکند، برای تسهیل مقدمات و گردشکار فراهمایی فنی، دبیرخانه فراهمایی را تشکیل خواهد داد. رئیس مجمع یا هر شخص دیگر منصوب توسط وی، ریاست دبیرخانه فراهمایی را برعهده خواهد داشت؛
پ ـ رئیس مجمع پس از دریافت پیشنهادهای کشور میزبان، درخصوص دعوتنامههای ناظران و مهمانان ویژه برای حضور در فراهمایی فنی بعدی یا رخدادهای خاص مجمع با اعضای اصلی مکاتبه خواهد کرد؛
ت ـ رئیس مجمع مسؤول موارد زیر است:
(۱) پیگیری اجرای تصمیمات جلسه رؤسای هیأتها؛
(۲) اجرای وظایف فنی و اجرائی مجمع، همچنین وظایفی که جلسه رؤسای هیأتها برعهده وی محول نموده است؛
(۳) تهیه اسناد لازم و دستور کار جلسه رؤسای هیأتها و هماهنگی با کشور میزبان بعدی؛
(۴) ارائه گزارش فعالیتهایی که مجمع از تاریخ جلسه قبلی رؤسای هیأتها تقبل نموده است به جلسه رؤسای هیأتها؛
(۵) نگهداری سوابق مجمع؛
(۶) تهیه و انتشار نشریات مجمع؛
(۷) تهیه و توزیع اسناد برای جلسه رؤسای هیأتها و فراخوان سایر جلسات و رخدادها.
۲ـ جلسه رؤسای هیأتها:
الف) جلسه رؤسای هیأتها رکن عالی مجمع میباشد که بر کلیه فعالیتهای آن نظارت دارد. هر عضو اصلی یا عضو وابسته از سازمان مالیاتی خود، کارمند عالیرتبهای را تعیین خواهد نمود که بهعنوان رئیس هیأت و بهعنوان نماینده رسمی در جلسه رؤسای هیأتها فعالیت نماید. اعضای اصلی مجمع، جلسه سالانه رؤسای هیأتها را بهطور چرخشی همزمان با میزبانی فراهمایی فنی برگزار خواهند کرد؛
ب) وظایف و مسؤولیتهای جلسه رؤسای هیأتها بهشرح زیر میباشد:
(۱) تصمیمگیری در مورد تأسیس دبیرخانه دائمی، زمانی که کلیه شرایط لازم محقق شود و تعیین کشور عضوی که دبیرخانه دائمی در آن مستقر خواهد شد؛
(۲) انتصاب دبیرکل مجمع به مجرد تأسیس دبیرخانه دائمی و تعیین حقالزحمه و سایر ضوابط و شرایط اشتغال دبیرکل و کارکنان وی؛
(۳) اتخاذ تصمیم در مورد درخواستهای عضویت در مجمع؛
(۴) بازنگری گزارشهای مالی سالانه که توسط دبیرخانه دائمی ارائه شده است؛
(۵) تصویب بودجه سال بعد که توسط دبیرخانه دائمی ارائه شده است و نیز گزارش فعالیتهای انجامشده در طی سال؛
(۶) اتخاذ تصمیم در مورد میزان حق عضویت سالانه برای اعضای اصلی و اعضای وابسته؛
(۷) انتصاب حسابرس خارجی برای تأیید حسابهای سالانه مجمع؛
(۸) تعیین کشور میزبان فراهمایی فنی بعدی و جلسه رؤسای هیأتها به طور چرخشی براساس پیشنهادهای ارائهشده توسط کشورهای عضو؛
(۹) تعیین تاریخ و عناوین مورد بحث جلسات گروههای کاری موازی برای فراهمایی فنی بعدی؛ به هر حال عنوان اول مورد بحث میتواند توسط کشور میزبان انتخاب شود؛
(۱۰) تأیید انتخاب رئیس و مخبر برای هریک از جلسات گروههای کاری موازی و دستور جلسه و برنامه فراهمایی فنی.
پ) تصمیمات جلسه رؤسای هیأتها:
(۱) زمانی که تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به حداقل نصف کشورهای عضو اصلی حاضر برسد، حدنصاب لازم برقرار خواهد شد؛
(۲) تصمیمات جلسه رؤسای هیأتها معمولاً از طریق اجماع اتخاذ خواهد شد. اگر اجماع حاصل نگردد، تصمیمات براساس رأی اکثریت دوسوم اعضای حاضر در جلسه که رأی میدهند اتخاذ خواهد شد. هر عضو اصلی یک رأی خواهد داشت.
۳ـ دبیرخانه دائمی
الف) تأسیس
دبیرخانه دائمی در زمان و بهگونهای که جلسه رؤسای هیأتها ضروری بداند تأسیس خواهد شد. دفتر دبیرخانه دائمی در یکی از کشورهای عضو اصلی دایر خواهد شد و بهموجب توافق حاصل در جلسه رؤسای هیأتها، دبیرخانه میتواند به هر کشور عضو اصلی دیگری منتقل شود.
ب) دفتر دبیرخانه دائمی
دبیرکل، ریاست دبیرخانه دائمی را به عهده خواهد داشت و رئیس اجرائی مجمع خواهد بود. جلسه رؤسای هیأتها برای دورهای سهساله، دبیرکل را از بین اتباع کشورهای عضو اصلی تعیین و منصوب میکند.
پ) وظایف دبیرکل
دبیرکل دارای وظایفی خواهد بود که برای وی تعیین میشود و فعالیتهای مجمع را براساس دستورالعمل جلسات رؤسای هیأتها مدیریت خواهد کرد.
وظایف دبیرکل بهشرح زیر خواهد بود:
(۱) پیگیری اجرای تصمیمات جلسات رؤسای هیأتها؛
(۲) اجرای وظایف فنی و اجرائی مجمع و نیز وظایفی که توسط جلسه رؤسای هیأتها یا رئیس مجمع به وی واگذار شده است؛
(۳) تهیه و توزیع اسناد لازم، و دستورکار جلسه رؤسای هیأتها و هماهنگی با دبیرخانه فراهمایی فنی در کشور میزبان؛
(۴) پیشنهاد بودجه سالانه مجمع به جلسه رؤسای هیأتها برای اتخاذ تصمیم؛
(۵) مدیریت بودجه مجمع تحت نظارت رئیس مجمع و تسلیم گزارش مالی به جلسه رؤسای هیأتها از جمله حسابهای سالانه حسابرسیشده برای سال مورد رسیدگی؛
(۶) گزارش فعالیتهای تقبلشده توسط مجمع از تاریخ جلسه قبلی به جلسه رؤسای هیأتها؛
(۷) نگهداری سوابق مجمع.
ماده۷ـ تأمین مالی و بودجه
۱ـ تأمین منابع مالی مجمع
منابع مالی مجمع شامل موارد زیر خواهد بود:
الف) حق عضویت سالانه که میزان آن را جلسه رؤسای هیأتها میتواند در هر زمان تعیین کند. حق عضویت، متعاقب استقرار دبیرخانه دائمی مجمع مقرر میگردد؛
ب) کمکهای داوطلبانه از سوی کشورهای عضو علاوه بر حق عضویت سالانه آنها؛
پ) کمکهای بلاعوض، یارانهها، اعانهها و سایر وجوهی که از سوی هر بنیاد یا کارگزاریهای بینالمللی یا سایر نهادها و سایر اشکال درآمد مجمع که بهتصویب جلسات رؤسای هیأتها خواهد رسید.
۲ـ تأمین منابع مالی فراهمایی فنی
کشور میزبان فراهمایی فنی، هزینههای تدارکات داخلی را بهعهده خواهد گرفت؛ البته، هزینههای بلیط هواپیما و اقامت را کشورهای عضو شرکتکننده تقبل خواهند کرد. علاوه بر این، کشور میزبان مسؤول امور اجرائی و دبیرخانهای نیز خواهد بود.
۳ـ وجوه مالی مجمع منحصراً برای اهداف مجمع بهکار گرفته خواهد شد.
۴ ـ سال مالی
سال مالی مجمع از اول ژانویه (۱۱ دی ماه) شروع و در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی ماه) پایان مییابد.
۵ ـ نگهداری وجوه مالی و بودجه
الف ـ جلسه رؤسای هیأتها در بانکی که ممکن است مجمع تعیین نماید حساب بانکی به نام مجمع افتتاح و نگهداری خواهد کرد و تمام وجوه مالی مجمع را به آن حساب واریز خواهد نمود یا همان وجه را نزد یک بانکدار به سپرده خواهد گذاشت.
ب ـ جلسه رؤسای هیأتها، برای عملیات حسابهای بانکی مجمع و نگهداری آن، شخص (اشخاص) مجاز را تعیین خواهد کرد.
۶ ـ هزینه نمودن وجوه مالی
دبیرخانه دائمی، بدون تصویب مکتوب قبلی جلسه رؤسای هیأتها، مجاز نخواهد بود قراردادی را منعقد نماید که متضمن هزینه نمودن وجوه مجمع بهغیر از هزینههای مجاز باشد.
ماده۸ ـ اصلاحات
هر عضو اصلی، میتواند اصلاحاتی را نسبت به اساسنامه مجمع، با آگاهنمودن رئیس برای ارائه آن به جلسه رؤسای هیأتها جهت اخذ تصمیم پیشنهاد نماید.
ماده۹ـ انحلال
مجمع برای دورهای نامحدود استمرار خواهد داشت. با وجود این، مجمع ممکن است بهموجب قطعنامه مصوب جلسه فوقالعاده رؤسای هیأتها منحل شود.
ماده۱۰ـ حل و فصل اختلافها
هر نوع اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای اساسنامه توسط جلسه رؤسای هیأتها حل و فصل خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر مادهواحده و سه تبصره منضم به متن اساسنامه، شامل مقدمه و ده ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یکم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۸/۹/۱۳۹۶ به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی