لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس با قید یک فوریت تصویب و طی نامه شماره ۱۰۲۵۵۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

مقدمه توجیهی

با توجه به اینکه برای احراز تابعیت نظامهای متفاوتی در کشورها وجود دارد و در جمهوری اسلامی ایران مطابق مواد قانون مدنی هم نظام خون و هم نظام خاک ملاک قرار گرفته است کما اینکه مطابق ماده (۹۷۶) قانون مدنی هم ساکنان ایران به استثنای اشخاصی که تابعیت خارجی آنها مسلم است و هم کسانی که پدر آنها ایرانی است تبعه ایران محسوب می‌شوند و همچنین زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند تابعیت ایرانی بر وی تحمیل می‌شود و در موارد متعددی بدون اختیار افراد تابعیت مضاعف به دلیل تفاوت نظامهای تابعیت حادث می شود و از آنجا که در ماده (۹۸۹) قانون مدنی صرفاً ایرانیانی که بدون رعایت مقررات قانونی تابعیت خارجی تحصیل نمایند از تصدی مقامات و حتی هرگونه مشاغل دولتی ممنوع شده اند، در نتیجه برای هماهنگی مفاد قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰ با قانون مدنی و نیز با توجه به اینکه در موارد متعدد تابعیت مضاعف حادث و یا مواردی تحمیل می‌شود.

لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی با قید یک فوریت تقدیم می‌شود

لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

ماده واحده – بند (الف) ماده (۲) قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

الف – کسانی که تابعیت مضاعف دارند.

ماده ۲ قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس: انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:

الف- کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام
    این لایحه نیازمند تکمیل است.باید حدود تابعیت به درجات وطبقه بالاتری تسری و گسترش پیدا کند.کسی که برادرش تابعییت دوگانه ایران و انگلیس دارد آیا حساسیتش کم از تابعیت دوگانه فرزند است؟!افراد میهن دوست در قانون نویسی نباید شرایط خود را در قوانین لحاظ نمایند.اگر بنای قانون نویسی در این مورد هست و آقایان راست می گویند باید این گسترش تا اعلا درجه انجام گیرد.مطابق طبقات ارث در قانون مدنی.

  2. کسی که فرزندش تابعیت کشوری مثل آمریکا و انگلستان رو داشته باشه، واقعا نباید مسئولیت مهمی در این کشور داشته باشه. چون هر لحظه امکان تهدید و تطمیع در موردش وجود داره؛ هرچند بالأخره بسیاری از مسئولین ما پاک و درستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا