ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مشاوران املاک از امروز اجرا می‌شود

پایگاه خبری اختبار- معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اجرایی شدن بخش های مختلف قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، از اجرایی شدن مفاد ماده ۳ این قانون خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از روابط‌ عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، علیرضا سلیمی نائینی تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت راهبردی قوه قضاییه، مرکز آمار فناوری اطلاعات قوه قضاییه و کانون سردفتران و دفتریاران تحت نظارت عالی معاون اول محترم قوه قضاییه و همکاری قابل تقدیر مدیران و مسوولان اتحادیه مشاوران املاک، از مورخ ۱۴۰۳/۵/۱۵ ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی کاتب عملیاتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

سلیمی نائینی با اشاره به تعامل و همکاری شایسته مسوولان اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: با اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام، دلالان فاقد مجوز از اتحادیه مشاوران املاک، امکان ثبت و دریافت نسخه پیش نویس قراردادها و ارجاع آن به دفاتر اسناد رسمی را نخواهد داشت.

نایب رییس سابق کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات تاکید کرد:  لیست کلیه مشاوران املاک دارای مجوز در پلتفرم کاتب بارگذاری شده است و تنها کدملی مشاوران املاک دارای مجوز در این سامانه تعریف و صرفا این افراد امکان دسترسی به سامانه ثبت معاملات را خواهند داشت.

سلیمی نائینی تاکید کرد: از روز دوشنبه ۱۴۰۳/۵/۱۵ تنها کد رهگیری معتبر در کشور، کد رهگیری اخذ شده از طریق سامانه کاتب خواهد بود و صدور و دریافت اسناد مالکیت برای خریداران از سوی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، صرفا در شرایطی محقق خواهد شد که معاملات آنها در سامانه کاتب ثبت و فرآیند خود را طی کرده و کد مربوطه برای پیش نویس قرارداد طرفین معامله صادر باشد.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارجاع و سردفتر اسناد رسمی مربوطه، تکالیف قانونی خود را در این خصوص به انجام خواهد رساند.

سلیمی نائینی تاکید کرد: از صبح روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۵/۱۷ تیم های مشترک از سوی معاونت ها و سازمانهای مختلف قوه قضاییه از جمله معاونت راهبردی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین نمایندگان اتحادیه مشاوران املاک بر مراحل اجرایی مواد  ۲ و ۳  قانون الزام نظارت خواهند کرد.

سلیمی نائینی تصریح کرد: مشاوران املاک دارای مجوز، به محض ورود و ثبت نام در سامانه وب خدمات دیجیتال ثبتی کاتب، منوی پیش نویس قرارداد را ملاحظه خواهند کرد و می توانند در فرآیندی که فایل آموزشی آن توسط مسوولان محترم اتحادیه مشاوران املاک تهیه و در اختیار گذاشته شده، قراردادهای خود را ثبت کنند.

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل