نگاهی به فهرست قوانین و مقررات منبع آزمون وکالت ۹۹
مقایسه فهرست قوانین و مقررات منبع آزمون وکالت ۹۹ و آزمون وکالت ۹۸
✍🏻 امین قاسمپور*
بالاخره بعد از گمانهزنیها، اسکودا لیست قوانینی که قرار است از «قلمرو» آنها در آزمون وکالت ۱۳۹۹ سوال طرح شود، اعلام کرد و در این نوشتار به طور خلاصه چند نکته راجع به این لیست خدمت دوستان عرض می کنم:
اولین نکته که به ذهن اکثر داوطلبان هم رسیده، کاهش تعداد قوانین در مقایسه با لیست سال گذشته است.
مسلماً این امر، تحول خشنودکننده ای برای داوطلبان محسوب شده و در عین حال بر لزوم عمقدهی به مطالعه در هر قانون گواهی می دهد. در جدول زیر تعداد منابع سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را به صورت مقایسهای درج شده است.
نکته جالب توجه آنکه در لیست منابع آزمون ۱۳۹۹ نهتنها قانون جدیدی نسبت به قوانین سال قبل، اعلام نشده است، بلکه از حیث چینش و ترتیب قوانین در هر درس نیز همان ترتیب موجود در لیست سال ۹۸ عمدتاً رعایت شده است! بدین معنا که ظاهراً تدوینکنندگانِ فهرست قوانین سال ۱۳۹۹، با در نظر گرفتن فهرست سال ۱۳۹۸، تنها مواردی را از لیست اخیر حذف کرده و مابقی را به عنوان لیست سال ۱۳۹۹ اعلام کردهاند.
نکته دوم آنکه این برای دومین بار است که اسکودا دست به چنین اقدامی زده و فهرستی از قوانین را جهت مطالعه برای آزمون وکالت اعلام میکند و تکرار اقدام سال گذشته نشان از آن دارد که احتمالاً رویه جدیدی در این خصوص شکل گرفته و ممکن است در سنوات بعدی نیز شاهد چنین فهرستی (البته همراه با تغییراتی) باشیم؛ هرچند زمان اعلام فهرست برای آزمون ۱۳۹۹ چند ماه زودتر از زمان مشابه برای آزمون سال گذشته میباشد و در هر حال، به نظر میرسد عمده داوطلبان از چنین اقدامی استقبال کرده و آن را مایه ثبات خاطر خود میدانند.
نکته سوم آنکه داوطلبان محترم عنایت داشته باشند که این فهرست، لزوماً فهرست «قوانین خاص» نیست بلکه هدف از اعلام آن، تعیین حوزه مطالعاتی میباشد. چنانکه نام قوانین عام و مادر مانند قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی نیز در آن ذکر شده است. بر این اساس، شایستهتر بود که در ابتدای این فهرست، اعلام شود که فهرست مزبور، علاوه بر درس «اصول فقه» میباشد. چراکه این درس نیز به هر حال در زمره دروس امتحانی آزمون وکالت ۱۳۹۹ میباشد.
نکته چهارم آنکه حسب تجربه، توصیه میگردد که در قوانین خاص، اولاً به قوانین جدیدتر اهمیت بیشتری داده شود، ثانیاً موضوعاتی که بین قوانین خاص و قوانین مادر یکسان بوده ولی در قوانین خاص، حکمی متفاوت دریافت کردهاند، زیر ذرهبین مطالعاتی قرار داده شود؛ این توصیه در مورد موضوعاتی که در اصلاحات پیدرپی در یک قانون خاص، اخیراً تغییر کردهاند و نیز تکمادههایی که در دل یک قانون عام اصلاح شدهاند نیز گوشزد میگردد.
به عنوان مثال، ماده ۷ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ از دستور موقّتی صحبت کرده است که اجرای آن نیاز به تأیید رئیس حوزه قضایی ندارد ولی مطابق عمومات قانون آیین دادرسی مدنی ۱۳۷۹، اجرای دستور موقّت، اصولاً نیازمند تأیید رئیس حوزه قضایی است. (تبصره ۱ ماده ۳۲۵).
همچنین در ماده ۶۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (که البته جزء قوانین سال ۹۹ ذکر نشده)، حدّاکثر مدّت حبس بدل از جزای نقدی در جرائم خاصی که در آن قانون عنوان شده، ۱۵ سال است، در حالی که در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ به عنوان یک قانون مادر، سقف چنین حبسی اصولاً ۳ سال میباشد.
مثال دیگر، ساز و کار دیوان عدالت اداری است که در ماده ۶۳ قانون جدید دیوان (مصوّب ۱۳۹۱) امکان صدور رأی ماهوی نیز برای آن دیوان پیشبینی شده است در حالی که اصولاً در نظامهای حقوقی کشورها از جمله ایران، دیوانها شأن شکلی دارند و در قانون قدیم دیوان عدالت اداری (۱۳۸۵) نیز تنها نظارت شکلی برای دیوان عدالت پیشبینی شده بود. این نکته در آزمون وکالت ۱۳۹۶ (تست شماره ۲۷) مورد پرسش واقع شده است.
در مورد اصلاحاتِ یک موضوع واحد در قوانین خاص نیز میتوان به ماده ۳۴ قانون ثبت یا قانون صدور چک اشاره کرد. همچنین اصلاحیه ماده ۲۴۱ لایحه تجارت مصوّب ۱۳۴۷ (که میزان پاداش مدیران را از ۵% و ۱۰% به ترتیب به ۳% و ۶% تغییر داده و سپس به مذاق طرّاح سوال ۴۸ آزمون وکالت ۱۳۹۷ خوش نشسته است) مثال بارزی در مورد تکمادههایی است که در دل یک قانون عام اصلاح شدهاند.
در پایان برای همه داوطلبان گرامی، آرزوی موفقیت در تمامیِ مراحل علمی دارم و البته توصیه اساتید خود را نیز به ایشان منتقل میکنم: «رشته حقوق را به وکالت، ختم نکنید! مسیر تحصیل در این رشته، طولانی است.»
دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران و رتبه ۳۱ آزمون وکالت ۱۳۹۵ (کانون مرکز)
سلام.ببخشید منظور از این قوانین اعلامی یعنی ما باید فقط همین قوانین خاص رو با قانون مادر اون بخونیم یا نه علاوه بر کل کتاب فقط در قوانین خاص این ا رو بخونیم ممنون