نماد سایت پایگاه خبری اختبار

هیات تخصصی دیوان عدالت اداری مصوبه عوارض کسب و پیشه دفاتر اسناد رسمی را ابطال نکرد

هیات تخصصی دیوان عدالت اداری مصوبه عوارض کسب و پیشه دفاتر اسناد رسمی را ابطال نکرد

هیات تخصصی دیوان عدالت اداری مصوبه عوارض کسب و پیشه دفاتر اسناد رسمی را ابطال نکرد

شماره پرونده: هـ ت/۰۲۰۰۰۴۲

شماره دادنامه سیلور: ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۰۳۱۰۱۲۱      تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

شاکی: شهرام بایرامعلی زاده ممقانی فرزند هاشم ـ مهدی میرزایی فرزند ابوالفضل

طرف شکایت: شهرداری ممقان

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره ۳۳۶ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲ در خصوص عوارض کسب و پیشه دفاتر اسناد رسمی

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شاکی دادخواستی به طرفیت شهرداری ممقان به خواسته ابطال مصوبه شماره ۳۳۶ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲ در خصوص عوارض کسب و پیشه دفاتر اسناد رسمی به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می‌باشد:

۱ـ با نامه شهرداری ممقان به شماره ۸۹۷۴ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ در رابطه با پیشنهاد و عوارض محلی برای سال ۱۳۹۸ به همراه اصلاحات انجام گرفته جهت بررسی و مطالعه، شورا در چندین جلسه آن را بررسی نمودند و به اتفاق آراء آن را تصویب نمودند.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

۱ـ دفاتر اسناد رسمی که مشمول قانون خاص می‌باشند از پرداخت عوارض معاف می‌باشند.

۲ـ اخذ هرگونه عوارض از ارائه دهندگان خدمات ممنوع می‌باشد.

۳ـ ضمن اینکه شهرداری مصوبه را عطف به ما سبق نموده و با مصوبه سال ۱۳۹۷ اقدام به اخذ عوارض از سال ۱۳۸۶ نموده است.

* خلاصه مدافعات طرف شکایت:

شورای اسلامی شهر ممقان به موجب لایحه دفاعیه تقدیمی مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ تجویز دایر کردن دفتر اسناد رسمی در کاربری مسکونی نافی پرداخت عوارض کسب و پیشه نمی‌باشد.

هیأت تخصصی عمران شهرسازی و اسناد دیوان عدالت اداری به موجب رأی شماره ۱۱۵ مورخ ۱۳۹۶/۶/۲۹ اخذ عوارض مشاغل از دفاتر اسناد رسمی را ابطال ننموده است که متعاقب آن هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب رأی شماره ۱۱۳۶ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳ رأی صادره از هیأت تخصصی را دارای اعتبار قانونی قلمداد نموده است. لذا رد شکایت مورد استدعاست.

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بررسی و انجام مشاوره به اتفاق اعضاء حاضر به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

 رأی هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

طبق بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود از جمله وظایف و مسئولیت‌های شورای اسلامی شهرهاست و در تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی وضع عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در در این قانون مشخص نشده باشد، با رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است و در آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله آرای شماره ۹۳۳ الی ۹۳۵ مورخ ۱۳۹۷/۴/۱۲ وضع عوارض برای مشاغل سطح شهر مثل فعالان اقتصادی در مصوبات شوراهای اسلامی شهرها مغایر قانون یا خارج از حدود اختیارات تشخیص نگردیده است. بنابراین مصوبه شماره ۳۳۶ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ در خصوص عوارض کسب و پیشه دفاتر اسناد رسمی مصوب شورای اسلامی شهر ممقان مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات نبوده و به استناد مواد ۱۲ و ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر می‌شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است .

رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری ـ رحمان پیوست

بیشتر بخوانید:

هیات تخصصی دیوان عدالت اداری مصوبه عوارض کسب پیشه دفاتر وکلای دادگستری را ابطال نکرد 

خروج از نسخه موبایل