پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با امیرحسین ابراهیم‌بای سلامی رتبه ۱ حقوق تجارت بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با امیرحسین ابراهیم‌بای سلامی رتبه ۱ حقوق تجارت بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار  امیرحسین ابراهیم‌بای سلامی متولد سال ۱۳۸۱ و دانشجوی حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۱ حقوق تجارت بین‌الملل و رتبه ۶ حقوق تجاری اقتصادی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

امیرحسین ابراهیم‌بای سلامی هستم متولد سال ۱۳۸۱، در حال حاضر دانشجوی ترم ۸ کارشناسی حقوق دانشگاه تهران، که به لطف خدا موفق شدم رتبه یک آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ گرایش حقوق تجارت بین الملل و رتبه شش حقوق تجاری اقتصادی را کسب کنم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

بنده کتاب های آزمونی را دقیقا یک سال پیش از برگزاری کنکور تهیه کردم و نیم نگاهی به آنها داشتم، اما مطالعه جدی را از اواسط تابستان یعنی ۷ ماه قبل آزمون شروع کردم. در هنگام مطالعه دانشجو بودم و مشغله ترم ۷ دانشگاه بسیار بالا بود، شاغل نبودم اما تابستان به طور نیمه وقت در یک مغازه مشغول به فروشندگی بودم. همچنین به طور نیمه‌حرفه‌ای مشغول فعالیت موسیقی هستم که گرچه احتمالا منطقی‌تر بود که سال آزمون مقداری از شدت آن بکاهم اما به هر حال این سال وقت زیادی برای آن اختصاص می دادم.
متاسفانه بنده در دوران کارشناسی پایه مطالعاتی قوی نداشتم، چرا که دو سال اول آموزش ورودی ۹۹ کاملا به صورت مجازی گذشت و خودم هم مطالعه کتب مرجع را جدی نگرفتم و صرفا درس ها را پاس می کردم، که باعث شد با بسیاری از مطالب درس مدنی و تقریبا تمامی مطالب درس بین‌الملل عمومی برای اولین بار به طور جدی هنگام مطالعه کنکوری رو به رو شوم. قطعا داشتن پایه قوی امتیاز قابل توجهی برای هر داوطلب است اما توصیه می کنم اگر داوطلبی برای قبولی کنکور هدف‌گذاری کرده اما کتب مرجع را مطالعه نکرده و محدودیت زمانی دارد، از مطالعه کتب مرجع گذشته و مستقیما مطالعه کنکوری را آغاز کند، چرا که حال و هوا، هدف و تمرکز این کتاب‌ها بینهایت از هم متفاوت است و چه بسا داوطلبی که کتب مرجع را مطالعه کرده باشد اما به جهت فقدان مهارت تست زنی و عدم مطالعه تست‌های سنوات اصلا نتواند نتیجه مطلوبی در آزمون بگیرد.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای درس مدنی دوجلدی دکتر توکلی و تست دکتر قربانی را تهیه کردم، بعد این که حدود نیمی از کتب دکتر توکلی را به صورت مباحث پراکنده مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که با مطالعه ماده به ماده بیشتر از مطالعه درسنامه‌ای ارتباط برقرار می کنم، به همین جهت تمام قانون مدنی را با کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی استاد کاتوزیان تطبیق دادم و نکات مهم آن را در خود قانون یادداشت کردم، که این روش کمک شایانی به خلاصه سازی نکات کلیدی قانون برای من کرد. بنابراین اگر داوطلبی حس میکند که با مطالعه درسنامه‌ای ارتباط خوبی برقرار نمیکند نیم نگاهی به کتاب نظم استاد کاتوزیان یا کتاب شرح جامع قانون مدنی دکتر بیات داشته باشد.

برای درس  تجارت دوجلدی آقای رشیدی نسب را تهیه کردم که برای مطالب تجارت یک و سه بسیار مفید بود، اما با توجه به رویکرد سوالات ترجیح دادم تجارت دو و چهار را با تمرکز ویژه بر متن قانون مطالعه کنم و وقتی که مطلبی را متوجه نمی شدم به کتاب آقای رشیدی نسب یا کتاب قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی دکتر فرحناکیان مراجعه می کردم که درک خوبی از مطالب برای من ایجاد کرد. برای تست تجارت هم از کتاب دکتر قربانی استفاده کردم.

برای درس بین الملل عمومی کتاب دکتر ضیایی بیگدلی را جسته و گریخته مطالعه کردم اما به علت عدم علاقه شخصی من به این درس و کلی بودن مطالب، دائما دچار فراموشی و دوباره خوانی میشدم و برای درس بین الملل خصوصی کتاب حقوق بین الملل خصوصی دکتر الماسی را مطالعه کردم؛ کتاب دکتر نصیری را مطالعه نکردم و مرور مطالب بین الملل خصوصی یک را به تست‌های سنوات واگذار کردم.

کتاب‌های تست حقوق بین الملل خصوصی و عمومی انتشارات مجد را تهیه کردم و به علت کمبود تسلط و کمبود وقت، ابتدا پاسخ تمام تست ها را از پاسخنامه وارد کتاب کردم و بعد به مطالعه آن‌ها پرداختم که این روش نسبتا غیرمعمول کمک بسیار بزرگی به من برای کسب درصدهای قابل قبول در این دو درس کرد چرا که در کنکور امسال تست های تکراری از سنوات قبل در این دو درس زیاد به چشم میخورد.

در مورد درس متون حقوقی، کتاب ۱۱۰۰ واژه حقوقی دکتر رمضانی را ظرف یکی دو هفته مطالعه کردم اما به نظر بنده کسب موفقیت در این درس بیشتر مربوط به سطح زبان عمومی و درک مطلب عمومی افراد است و متاسفانه مطالعه کتب واژگان شرط لازم برای پاسخگویی برخی سوالات هست اما شرط کافی نیست، و داوطلبین در صورت امکان با برنامه ریزی بلندمدت به فکر افزایش تسلط عمومی خود روی زبان باشند و در کنار آن خودشان متون ابتدایی حقوقی از جمله کتاب law texts را مطالعه کنند که در این صورت دغدغه درس متون حقوقی برای آنها به شدت کاهش می‌یابد.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برای بسیاری از افراد برنامه‌ ریزی طبقه‌بندی شده به صورت مثلا روزی ۵ صفحه از این درس و ۱۰ صفحه از آن درس و غیره جواب می دهد و به صورت منطقی هم این برنامه‌ها به بهترین شکل توانایی پوشش کامل مطالب در زمان معین را دارند، اما از زمان کنکور کارشناسی متوجه شده بودم که خودم به طور ذهنی این نوع برنامه را دوست ندارم و بیشتر مایلم برای خودم دستیابی به یک ساعت مطالعاتی معین را هدف گذاری کنم و در آن بازه زمانی به طور آزاد و شناور درس بخوانم، چرا که زمانبری مباحث و صفحات با همدیگر فرق دارد و اگر هم چند روز به هر دلیل به برنامه نرسیدم تمام برنامه قبلی دچار آشوب و به هم خوردگی نشود.

برای همین مثلا تابستان هدف داشتم که روزی سه ساعت مطالعه مفید داشته باشم و با شروع ترم ۷ دانشگاه هم سعی می کردم کم و بیش به همین هدف برسم که البته پایبندی مستمر به آن به علت حجم کار دانشگاه و همچنین مشغله‌های گوناگون شخصی با مشکل مواجه شد به طوری که حتی نزدیک دو ماه از دوره پاییز و زمستان کاملا مطالعه کنکوری را کنار گذاشتم، اما در فرصت چند هفته به آزمون ساعت مطالعه را بالا بردم که دوره کردن مباحث را به آزمون برسانم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

پرسش‌های درس متون حقوقی مقداری آسان تر از سطح انتظار من بود، اما نکته عجیب و غریبی نداشت، اما دشواری دروس مدنی و تجارت داوطلبین را غافلگیر کرد که البته این رویه کنکور است که چند سال گذشته سخت تر شده است، اما به نظرم این روش چندان مطلوب نیست و گاها باعث طرح سوالاتی می شود که از نظر علمی چندان ارزش بالایی ندارند و یا پاسخ آنها محل اختلاف نظر و سلیقه‌ای است.

درست است که دنیای حقوق دنیای تضارب آراست، اما به نظر بنده برای یک آزمون تستی سرنوشت ساز طرح چنین سوالاتی نشان کج‌سلیقگی می باشد و همچنین گاه طراحان تناسب منابع و تعداد سوالات را رعایت نمی کنند، مثلا جای تعجب بود که مبحث تهاتر کلا ۶ ماده از ۱۳۲۴ ماده قانون مدنی را دربرگرفته اما در آزمون ۱۴۰۳ در دو بخش مدنی و تعهدات حدود ۴ سوال از آنها طرح شده بود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

از ابتدا برای رشته حقوق تجارت بین الملل دانشگاه شهید بهشتی را در نظر گرفتم چرا که در این رشته اساتید مجرب و فضای علمی اول کشور را داراست، نیم نگاهی هم به رشته حقوق تجاری اقتصادی دانشگاه تهران داشتم اما شخصا سرفصل‌های درس تجارت بین‌الملل بیشتر با علاقه من سازگاری دارد به همین دلیل دانشگاه شهید بهشتی را انتخاب کردم.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

طبیعتا سطح آمادگی هر فرد و شیوه کاری ونیازهای او با دیگران متفاوت است اما داوطلبان دقت کنند که اگر در یک بازه زمانی نسبتا طولانی مثلا ۶ ماهه، به طور مستمر به یک برنامه عادی با زمان مثلا ۳_۴ ساعت در روز پایبند باشند، بدون شک به بهترین نتیجه می رسند و فشار کمتری تحمل می کنند و دیگر نیاز به مطالعه با ساعات نجومی مثلا ۱۰_۱۲ ساعت در روز ندارند.
و اینکه برای قبولی کنکور و در شرایط کمبود زمان، مطالعه منابع مختصر کنکوری و تست زنی و مرور تست ها را بر هر چیز دیگری ترجیح دهند، چرا که حداقل در تجربه من بدون تست زنی و مرور تست‌های گذشته و نکات آنها، کسب درصد بالا در مواجهه با سوالات جدید تقریبا غیرممکن است.

در نهایت مایلم از پایگاه خبری اختبار به جهت تلاش صادقانه برای اعتلای جامعه حقوقی کشور تشکر و قدردانی کنم.

کارنامه امیرحسین ابراهیم‌بای سلامی رتبه ۱ حقوق تجارت بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل