گفت‌وگو با زهرا غلامی؛ رتبه ۱۰ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ حقوق کیفری و جرم شناسی

گفت‌وگو با زهرا غلامی؛ رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ حقوق کیفری و جرم شناسی

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

زهرا غلامی هستم رتبه ۴۲ کنکور کارشناسی ۱۳۹۸ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق دانشگاه تهران که از سال ۹۸ در کنار تحصیل در رشته حقوق، به کار مشاوره و برنامه ریزی کنکور انسانی هم مشغول هستم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟ منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد را از حدودأ اواسط مرداد ماه به شکل جدی شروع کردم و در طی دوران تابستان در کنار کار نیمه وقتی که به آن مشغول بودم، به‌طور میانگین ۴، ۵ ساعت مطالعه داشتم. از آبان ماه به بعد با شروع آزمون‌های آزمایشی مطابق با برنامه راهبردی این آزمون پیش رفتم و میانگین ۶ تا ۷ ساعت مطالعه داشتم که در یکی، دوماه منتهی به کنکور ارشد ساعت مطالعه بنده گاه به ۸ ساعت هم می‌رسید.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

به پبشنهاد دوستان رتبه برترم و مشاورم جناب آقای مهیار اصلاحی منابع ذیل را انتخاب نمودم.

حقوق جزای عمومی: شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی آقای احمد غفوری + کتاب تست ایشان(البته در مبحث مکاتب کتاب آقای غفوری اشاره مختصری به این مبحث داشته و داوطلبان برای آمادگی بیشتر، بهتر است مکاتب را از کتب دکتر اردبیلی مطالعه کنند.)

حقوق جزای اختصاصی: جرائم علیه اموال و مالکیت و جرائم علیه تمامیت جسمانی دکتر حسین میرمحمدصادقی + شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی اقای احمد غفوری + کتاب تست ایشان.

آیین دادرسی کیفری: شرح آزمونی قانون آئین دادرسی کیفری آقای احمد غفوری + کتاب تست ایشان.

متون حقوقی: برای متون حقوقی ۵۰۴ واژه مهم متون حقوقی انتشارات دور اندیشان را مطالعه کردم و همچنین کلاسهای متون حقوقی آقای امیربیک را شرکت کردم؛ برای تست هم از تستهای سنوات اخیر استفاده کردم؛ چون به توصیه یکی از رتبه های تک رقمی سالهای اخیر بهترین منبع برای تست‌زنی در درس متون حقوقی، تستهای سنوات اخیر است.

متون فقه: دو جلدی تحریرالروضه + ترجمه فقه استدلالی سید مهدی دادمرزی.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه مطالعاتی بنده به این صورت بود که هدف گذاری کردم در تابستان یک دور کامل مواد قانون مجازات اسلامی را از کتاب قانون به همراه شرح آن از کتاب اقای غفوری مطالعه کنم و از آنجایی که یک پیش زمینه ای از سال گذشته داشتم، مشکلی پیش نیامد و از مهر ماه به بعد برای این دو درس عمده وقتم به مرور و حاشیه نویسی در قانون و تست میگذشت و فقط چند مبحث جدید از جزا اختصاصی بود که استارت آنرا از مهر ماه زدم؛ به علاوه اینکه از اواسط مرداد تا اواخر مهر ماه من به پیشنهاد دوستان رتبه برترم در گرایش جزا، دو جلد کتاب جرائم علیه تمامیت جسمانی و جرائم علیه اموال هم برای تسلط بیشتر بر مثالها و مصادیق جرائم علی الخصوص جرائم علیه اموال، مطالعه کردم.

برای متون حقوقی در تابستان هرشب تایمی را به مطالعه لغات جدید و مرور لغات قبلی اختصاص میدادم‌. از آبان در کلاسهای آقای امیربیک شرکت کردم و چند هفته پایانی هم به زدن تستهای کنکورهای سنوات اخیر و کار کردن متن های آن اختصاص دادم.

برای درس چالشی متون فقه هم از تابستان با مطالعه باب‌های مهم شروع کردم و با شروع آزمونهای مدرسان شریف، باب‌های باقی مانده را مطابق با برنامه راهبردی آزمونها مطالعه میکردم و در کنار آن به مرور باب‌های مهم می‌پرداختم.

برای تست‌زنی هم برای ۳ درس جزا عمومی و اختصاصی و آیین دادرسی کیفری به موازات مطالعه و مرور، تست هم می‌زدم و به تست‌زنی به مثابه یک ابزار برای یادگیری نگاه می‌کردم نه صرفاً محک زدن خودم؛ چون به نظرم این دیدگاه که اول مباحث به پایان برسد و بعد تست‌زنی آغاز شود، دیدگاه درستی نیست؛ اتفاقا در دروسی مثل جزا عمومی و اختصاصی و آیین دادرسی کیفری که به شدت برخی مواد حفظی است و نکاتی مشابه به هم ربط دارد، تست زدن به یادگیری عمیق مطالب و بازیابی بهتر آن کمک موثری می‌کند.

اما در درس متون فقه و متون حقوقی در هفته های پایانی منتهی به کنکور تست‌زنی را آغاز کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت

در دروس جزا عمومی و اختصاصی و آیین دادرسی کیفری کاملا سوالات مطابق با انتظارم بود؛ البته به جز چند سوال در دروس جزا عمومی و اختصاصی که ابهامات و ایراداتی گیج کننده داشت و همین مسئله من را شدیداً به شک انداخت اما در نهایت فقط به یکی از آن سوالات پاسخ ندادم و الباقی را با یک‌سری استدلال‌ها ریسک کردم و پاسخ دادم و در نهایت هم درست از آب درآمد.

اما دو درس متون حقوقی و متون فقه، سوالات در سطح انتظارم نبود؛ درس متون فقه برخلاف کنکور سال قبل که اغلب سوالات آن ترجمه محور بود، در کنکور ۱۴۰۳ اغلب سوالات از بخش مفهوم بود و تیپ سوالات امسال من را کمی شوکه کرد و همین مسئله باعث شد هم در زمان پاسخگویی به سوالات کمی دچار استرس شوم و هم اینکه زمان کم بیاورم و به سوالات کمی از درس متون حقوقی پاسخ بدهم چون متون حقوقی آخرین درسی بود که من به سراغش رفتم.

سطح سوالات متون حقوقی هم واقعا خوب و ساده بود اما متاسفانه سوالات به شدت طولانی و وقت گیر بود و من در این درس زمان کم آوردم و الا به راحتی می‌شد درصد بالایی را از این درس کسب کرد.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟

دانشگاه تهران؛ حقیقتا شاگردی کردن در محضر اساتیدی چون دکتر برهانی (که عمیقاً این روزها جایشان در دانشکده خالی ست)، دکتر یکرنگی، دکتر خالقی و سایر اساتید خبره و بنام دانشکده حقوق دانشگاه تهران، هر دانشجوی حقوقی را علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه تهران می‌کند؛ چه‌بسا اینکه این افتخار نصیب ما شد که که در طول چهار سال کارشناسی در کلاس درس این اساتید بنشینیم و از علم و فضائل این بزرگواران بیاموزیم و تجربه کسب کنیم.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

مهمترین توصیه ای که برای داوطلبان دارم این است که در طول مقطع کارشناسی مطالعه کتب مرجع را حتما در برنامه کار خود قرار دهند؛ درست است که مطالعه کتب آزمونی برای کسب یک نتیجه مطلوب در آزمون کفایت میکند اما قدرت استدلالی که به واسطه کتب مرجع حاصل میشود را هیچ کتاب آزمونی ای به یک دانشجوی حقوق نمی‌دهد.

به علاوه اینکه حتما در طول کارشناسی درباره گرایش و رشته کارشناسی ارشد خود عمیقاً فکر کنند، تحقیق و تأمل کنند سعی کنند علاقه را مهمترین فاکتور در انتخاب گرایش ارشد خود قرار دهند چرا که هم در طول آمادگی برای آزمون و هم بعد از آن در طول شبانه روز بسیار با مباحث آن گرایش سر و کار دارند و چنانچه بدون علاقه دست به انتخاب بزنند نمی‌توانند مسیر را با موفقیت به اتمام برسانند‌ چرا که علاقه سختی های مسیر را قابل تحمل می‌کند.

چند توصیه دیگری که ماحصل تجربه بنده در طول چندماه آمادگی برای آزمون ارشد بود این است که مطالعه منظم و مستمر متن مواد قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری را حتما در برنامه خود قرار دهند و سعی کنند به متن مواد تسلط زیادی داشته باشند و نکات آزمونی و تستی مهم را در حاشیه کتاب قانون خود یادداشت کنند؛ چون با اینکار یک منبع تمام عیار از تمام نکات و مطالب مهم دارند که در روزهای پایانی منتهی به آزمون ارشد آنهارا از هر منبع دیگری برای مرور و جمع بندی بی نیاز می کند و باعث افزایش سرعت مرور می‌شود

(طوری که من با این شیوه در ماه پایانی هر هفته یک دور کامل مواد هر قانون را مرور می‌کردم)

برخی مواد قانون مجازات اسلامی و اغلب مواد قانون آیین دادرسی کیفری به شدت حفظی و فرار است و فقط و فقط به تدریج و با مرور زیاد در طول زمان کامل در ذهن تثبیت می‌شود؛ پس از اهمیت مرور درست و اصولی در برنامه خود غافل نشوند و بدانند فراموشی متن مواد در ابتدای مسیر مطالعه برای آزمون امری کاملا طبیعی است پس دچار اضطراب نشوند.

و در پایان هم به رسم ادب از خانواده عزیزم که در تمام مراحل زندگی صبورانه از من حمایت کردند و مشاور محترمم جناب آقای مهیار اصلاحی که دلسوزانه بنده را راهنمایی کردند و دوستانم تشکر می‌کنم.

همچنین از اساتید بزرگوارم در مقطع کارشناسی کمال تشکر و قدردانی را دارم علی الخصوص دکتر برهانی، دکتر یکرنگی و دکتر خالقی که نقش به سزایی در شکل گیری علاقه ام به این گرایش داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا