گفت‌وگو با علیرضا اباذری رتبه ۱ سهمیه ۵ درصد (رتبه ۵ آزاد) حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار علیرضا اباذری متولد سال ۱۳۸۰ و دانشجوی حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۱ سهمیه ایثارگران (۵ درصد) در گرایش حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خانواده، حقوق کیفری اطفال و علوم قضایی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

اینجانب علیرضا اباذری دانشجوی ترم هشتم حقوق دانشگاه تهران هستم که در آزمون کارشناسی ارشد امسال موفق شدم رتبه ۱ سهمیه ۵ درصد و رتبه ۵ بدون اعمال سهمیه در گرایش حقوق جزا و جرم شناسی را کسب نمایم. البته در سه گرایش دیگر حقوق خانواده، حقوق کیفری اطفال و علوم قضایی نیز رتبه ۱ در سهمیه را کسب نموده ام. بنده در کنکور سراسری ۹۹ نیز رتبه ۱۲ رشته علوم انسانی را کسب نموده بودم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

در طول دوره ی کارشناسی، تنها دروسی که در طول ترم از آنها غافل نمی شدم و مطالعه مستمر در آنها داشتم، دروس مرتبط با حقوق کیفری بود و تقریبا تمام کتب مرجع در این حوزه را سابقا مطالعه کرده بودم، اما مطالعه هدفمند و جدی من برای آزمون، از اواسط مهر ماه ۱۴۰۲ شروع شد.
هم زمانی مطالعه آزمونی با ترم هفتم دانشگاه از یک طرف و از طرف دیگر مسائل کاری و مرتبط با اشتغال، حقیقتا زمان و انرژی اندکی در اختیارم قرار می داد و به همین دلیل سعی می کردم روز های کاری تا آخر شب مطالعه داشته باشم و از روز های آخر هفته نیز نهایت استفاده را ببرم. مطالعه شبانه در کتابخانه دانشگاه آنقدر طول می کشید که گاهی اوقات آخرین قطار مترو برگشت به خانه را هم از دست می دادم !

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

همانطور که سابقا عرض شد، بنده کتب مرجع را در طول دوره ی کارشناسی مطالعه کرده بودم اما به باور من، کتب مرجع هر چند کتب بسیار با ارزشی هستند و نتیجه سالها زحمات و تجربیات اساتید گرانقدر می باشند ولی نمی توانند منبع مناسبی برای آزمون های تستی باشند.

این کتب سابقه ی مباحث حقوقی، فلسفه وضع آنها و دیدگاه های مختلف نسبت به آنها را بیان کرده و بدین واسطه قدرت استدلال ورزی مطالعه کننده را افزایش می دهند اما کنکور از شما، استدلال ورزی یا شرح و بست مطالب را نمی خواد. آنچه که مورد توجه طراح سوالات کنکور است، تسلط شما بر مواد قانونی و انتخاب نزدیک ترین و بهترین پاسخ به یک سوال است. به عبارت دیگر، طراح کنکور به مثابه مخاطب اطلاعات فست فودی عمل می کند و در پی صریح ترین و کوتاه ترین پاسخ نظام حقوقی ما به یک سوال است.

بنده بعد از مطالعه مصاحبه ی رتبه های برتر در پایگاه اختبار و مشورت با سایر دوستان و دانشجویان، کتب زیر را برای مطالعه انتخاب کردم :

برای جزای عمومی و جزای اختصاصی شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی آقای احمد غفوری به همراه کتاب تست ایشان

برای آیین دادرسی کیفری شرح آزمونی آیین دادرسی کیفری آقای احمد غفوری به همراه تست ایشان

برای متون فقه دو جلدی تحریر الروضه و کتاب فقه استدلالی

برای متون حقوقی هم کتاب نکات مهم  LAW TEXTS آقای محمود رمضانی به همراه تست سنوات

ناگفته نماند که برای درس آیین دادرسی کیفری میان کتاب آقای غفوری و کتاب نکته های استاد عزیز، آقای دکتر خالقی مردد بودم که با مراجعه به سوالات سنوات قبل، متوجه شدم که اغلب سوالات ( به جز مباحثی مثل صلاحیت ها که مرتبط با علم دادرسی است ) از متن قانون و به شکل حفظی طرح می شوند و نیازی به مطالعه شرح های مفصل برای آزمون نیست.

در خصوص درس متون فقه هم بین دو جلدی تحریر الروضه و کتاب صفر تا صد متون فقه آقای سینجلی مردد بودم که با مراجعه به کتاب آقای سینجلی، متوجه ۲ نقطه ضعف در آن شدم. اول اینکه کتاب تحریر الروضه، به خودیِ خود کتابی خلاصه است و خلاصه کردن این کتاب باعث گُنگی مطلب و سر درگمی مطالعه کننده خواهد بود و دوم هم اینکه داشتنِ رویکرد حفظی به متون فقه، رویکرد صحیحی نیست و متون فقهی، باید به صورت تحلیلی و تطبیقی مطالعه شود.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

به باور من، برنامه مطالعاتی هر فردی باید متناسب با خودش باشد. داوطلب هر آزمونی باید شناخت کافی از خود و آن آزمون داشته باشد و پس از این آشنایی، با توجه به ویژگی های خود و آزمون مربوطه، مسیری برای حل آن طراحی کند.

برنامه مطالعه ی من در روز های کاری، ۴ درس بود که درس اول به دلیل مشکل ارتباط گرفتن بنده با زبان انگلیسی، متون حقوقی بود. درس دوم آیین دادرسی کیفری بود. درس سوم یکی از دروس حقوق جزای عمومی یا حقوق جزای اختصاصی به صورت یک روز در میان بود و در نهایت درس متون فقه نیز به دلیل اینکه نقطه قوت بنده بود به عنوان آخرین درس مطالعه می شد.
اما در روزهای تعطیل و روز های آخر هفته، سعی می کردم هر پنج درس را مطالعه کرده و به سوالات تستی آنچه مطالعه کرده بودم پاسخ دهم.

چند تجربه در این برنامه کسب شد که میتواند برای سایر داوطلبین کمک کننده باشد :

اول اینکه متاسفانه بنده به دلیل کمبود وقت، زمان اندکی برای تست زدن اختصاص می دادم. تست زدن هم باعث مرور مجدد مباحث در ذهن می شود، هم رویکرد طراح نسبت به یک مبحث را مشخص می کند و هم نقاط ضعف داوطلب را نشان میدهد تا آنها را برطرف کند‌. لذا توصیه میکنم از تست زدن غافل نشوید.

دومین نکته اینکه حتما در برنامه خود، وقت برای مرور کافی اختصاص بدهید. در منابع آزمونی گرایش حقوق جزا، اعداد و ارقام و مباحث حفظی و فرّار زیادی وجود دارد که فقط و فقط با مرور میتوان آنها را تثبیت کرد. بنده وقتی برای مطالعه امتحانات پایان ترم، حدود ۴۰ روز از مطالعه و مرور مباحث آزمونی دور بودم، به این نکته پی بردم و از آنجایی که فاصله ی کمی میان آخرین امتحان ترم و آزمون کارشناسی ارشد بود به ناچار زمان زیادی را صرف دوره و مرور مطالب از یاد رفته کردم.

نکته سوم هم اینکه حتما در برنامه مطالعاتی خودتان، شبیه سازی آزمون بواسطه ی سوالات سنوات گذشته یا سایر تست ها را قرار بدهید. در شبیه سازی ها ترتیب پاسخ دادن به سوالات را عوض کنید و تمام شرایطی که ممکن است در آزمون اصلی با آن مواجه شوید را امتحان کنید. بدین واسطه شما هنر شرکت در آزمون را فرا میگیرد و از لحاظ ذهنی در آزمون اصلی با شرایط پایدار تری حاضر میشوید.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

در درس متون حقوقی سوالات آسان تر از حد انتظار بود.
در درس متون فقه سوالات مطابق انتظار بود.
در درس حقوق جزای عمومی نیز به جز اولین سوال که هیچ کدام از گزینه ها صحیح نبود، سایر سوالات مطابق انتظار بود. اما به نظر بنده همان سوال اول، نقش به سزایی در تمرکز و شرایط ذهنی دواطلبان داشت.
درس حقوق جزای اختصاصی نیز مطابق انتظار بود.
در درس آیین دادرسی کیفری اما اغلب سوالات از مباحثی طرح شده بود که کمتر مورد توجه داوطلبان در مطالعه قرار می گرفت و به عبارت دیگر احتمال طرح سوال از آنها کمتر بود.
در کل در آزمون امسال، سوالات به ظاهر ساده اما نکته دار بیشتر شده بود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

انشالله دانشگاه تهران. اساسا عمده ترین دلیل علاقه مندی من به گرایش حقوق جزا، اثر پذیری از اساتید گرانقدر، فاضل و زحمت کش گروه حقوق جزای دانشگاه تهران بود و حال که به حمدالله فرصت استفاده از محضر ایشان فراهم شده، از فرصت استفاده میکنم.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

چند توصیه برای سایر عزیزان دارم که می تواند مفید واقع شود:

۱. حتما دفتری تهیه کنید و مباحثی که فکر میکنید نیاز به مرور بسیار زیاد دارد، مثل سوالات پر تکرار در سنوات قبل، موارد فرّار، پاسخ سوالاتی که بیش از یکبار به آن ها اشتباه پاسخ دادید و … را به صورت خلاصه در آن یادداشت کنید و حداقل یک روز در میان به مطالعه آن نکات بپردازید.

۲. سه درس تخصصی گرایش جزا، دروسی هستند که شما با پاسخ به آن ها از سایر رقبا عقب نمیمانید اما ۲ درس عمومی یعنی متون فقه و متون حقوقی، دروسی هستند که با پاسخ به آنها از سایر دواطلبان پیشی میگیرید یا به عبارت دیگر این دو درس سکوی پرتاب شما هستند. سعی کنید در این دو درس یا حداقل در یکی از آنها درصد بالایی کسب کنید.

۳. صرف تقویت بنیه علمی در آزمون های تستی راهگشا نیست. آزمون های تستی  تکنیک های مشخصی دارند. از تکنیک های تست زنی غافل نشوید، مخصوصا در درس متون حقوقی.

۴. کمال گرا نباشید و فارغ از هر نتیجه ای، صرفا تلاش کنید و خود را به آمادگی حداکثری برسانید. هیچ کدام از رتبه برتر ها ویژگی متمایزی از دیگران ندارند. همه داوطلبان موانعی پیش رو دارند. هر کسی مشکلات خاص خود را دارد و بعید میدانم کسی باشد که از ابتدا تا انتها در شرایط کاملا پایداری قرار داشته باشد. به شخصه بنده، خیلی دیر خود را با شرایط کنکور تطابق دادم و با آمادگی حدود ۶۰ درصدی در جلسه شرکت کردم. مطمئنا اگر تمرکزتان بر مسیر باشد و آن را درست طی کنید، نتیجه تلاش هایتان را خواهید دید.

کارنامه علیرضا اباذری رتبه ۱ سهمیه ۵ درصد (رتبه ۵ آزاد) حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا