پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با علیرضا حسنی رتبه ۱ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با علیرضا حسنی رتبه ۱ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با علیرضا حسنی رتبه ۱ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

علیرضا حسنی هستم متولد ۱۳۸۰ در شهرستان محلات؛ بعد از اتمام دوره راهنمایی وارد حوزه علمیه شدم و ۸ سال است که به تحصیلات حوزوی اشتغال دارم.
۶ سال ابتدایی را در حوزه القائم -عج- محلات به پایان رساندم و با امتیاز «طلبه ممتاز» دو سالی است که در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

مطالعات حقوقی من منحصر در دو سال گذشته بوده است؛ در کنار مطالعه دروس حوزوی، کم و بیش کتب حقوقی مرجع را نیز مطالعه می‌کردم.
البته به جهت مسائل مختلف، قصد شرکت در آزمون ارشد امسال را نداشتم و مطالعه متمرکزی را شروع نکردم تا آنکه در آبان ۱۴۰۲ به توصیه برخی اساتید تصمیم گرفتم در فرصت ۴ ماه مانده به آزمون، مطالعه جدی‌تر و عمیق‌تری داشته باشم؛

در ابتدا و در اثناء مطالعه، شک داشتم که آیا می‌توان در این مدت کوتاه از پس این آزمون سنگین – آن هم در گرایش دشوار علوم قضایی- برآمد یا خیر؛ اما عشق به عالم حقوق مهم‌ترین انگیزه من برای ادامه دادن این مسیر بود.

از آنجایی که دروس گرایش علوم قضایی تلفیقی از دروس حقوق کیفری و حقوق خصوصی است، برای نظم ذهن ابتدا دروس اختصاصی حقوق خصوصی (حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی) را مطالعه کردم و پس از گذران مدتی به موازات دروس حقوق کیفری (جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری) را مورد مطالعه قرار دادم.

به لطف خدا با استفاده از فراغتی که از سبک شدن کلاس ها حاصل شده بود، روزانه حدود ۱۱ ساعت مطالعه داشتم که بخش اعظم آن در عصر و شب بود.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در درس متون حقوقی از دوره دکتر حبیب‌زاده استفاده کردم. البته از قبل پایه زبانی مناسبی داشتم اما دوره ایشان بسیار سودمند بود.

در درس متون فقه با توجه به مطالعات حوزوی‌ام، هیچ مطالعه آزمونی نداشتم.

در درس حقوق مدنی، از تدریس فوق‌العاده دکتر زارعی بهره‌مند شدم. از قبل در فضای مجازی با ایشان آشنا بودم و از ایشان درس ها آموختم.البته متاسفانه سر جلسه به علت اینکه درس مدنی را آخرین درس قرار دادم و با ضیق وقت مواجه شدم، نتوانستم در درس حقوق مدنی مطابق انتظار خود پیش بروم.

در درس آیین دادرسی مدنی از تدریس دکتر سیدجعفری بهره‌مند شدم و منبع دیگری استفاده نکردم.

در درس جزای اختصاصی کتب مرجع دکتر میرمحمد صادقی را مطالعه کرده بودم و کتاب جرایم علیه مالکیت ایشان را برای خودم خلاصه کردم و از آن استفاده بردم.

برای جمع‌بندی آزمونی از کتاب شرح قانون مجازات اسلامی دکتر غفوری استفاده کردم.

در درس آیین دادرسی کیفری منبع من کتاب نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری اثر دکتر خالقی بود که مطالعه این کتاب را به تمام داوطلبین توصیه می‌کنم.

 درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه مطالعاتی من هدف‌محور بود؛ یعنی برای هر درس یک نقطه پایان تعیین می‌کردم و با تقسیم حجم مطالعه بر تعداد روزها سعی می‌کردم به آن هدف برسم.
هر روز را به ۱۰ سانس مطالعه‌ تقسیم کرده بودم.
۳ سانس در صبح، ۵ سانس در عصر، ۲ سانس در شب. هر سانس متشکل از ۴۵ دقیقه مطالعه متمرکز و ۱۵ دقیقه استراحت بود.
تلاش می‌کردم در صبح و عصر مطالعه و در شب تست کار کنم که البته به دلیل کمبود وقت خیلی اوقات فرصت تست‌زنی فراهم نمی‌شد اما مجموعاً اثر مطلوبی داشت.

 پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

بنظر من پرسش‌های درس متون حقوقی و متون فقه سطح مناسبی داشتند، مخصوصا متون حقوقی که کاملاً در سطح متوسط داوطلبین بود.

پرسش‌های درس حقوق مدنی مرا شگفت‌زده کرد زیرا انتظارم این بود که از مباحث فنی حقوق مدنی مثل بیع فضولی، ضمان، غصب، اجاره و… سوال طرح شود ولی مطالب حفظی بیش از حد انتظار مورد سوال قرار گرفته بودند.

پرسش‌های درس آیین دادرسی مطابق با انتظار قبلی‌ام دشوار بود و با توجه به اینکه این درس در گرایش علوم قضایی ضریب ۱ داشت، در آن زمان اندک نمی‌توانستم تمرکز کافی روی آن بگذارم. البته انتظار داشتم حداقل ۱ سوال از قانون جدید شوراهای حل اختلاف مطرح شود ولی نشده بود.

پرسش‌ها در درس جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری مناسب بودند اما در درس جزای اختصاصی برخی سوالات اشکال علمی داشتند که شنیدم مورد اعتراض داوطلبین هم قرار گرفته بودند. البته نمی‌دانم آیا ترتیب‌اثر داده شد یا خیر.

 برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛ از همان ابتدا قصد بنده تحصیل در این دانشگاه بود و به تحصیل در دانشگاه دیگری در مقطع ارشد فکر نمی‌کنم.
ظرفیت دانشگاه علوم قضایی برای ارتقاء دانش قضایی قابل توجه است و می‌تواند بستر مناسبی برای خدمت قضایی باشد.

 چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

توصیه‌های فراوانی می‌توان کرد اما مهم‌ترین توصیه‌ام استمرار است.
مطالعه‌ی متمرکز برای آزمون‌های حقوقی دشواری‌های خاص خودش را دارد و ممکن است در اثناء مطالعه، انسان ناامید و بی‌انگیزه شود.
خودم روزهایی را تجربه کردم که هیچ رمقی برای مطالعه نداشتم و احساس شکست می‌کردم. اما با یک تفریح کوتاه چند روزه به روند قبلی برمی‌گشتم و محکمتر ادامه می‌دادم.
بنظر من استمرار شرط کسب موفقیت است. بالای صفحه بسیاری از کتاب‌ها و جزوه‌هایم جمله‌ای نوشته‌ام که دوست دارم آن را اینجا هم بیان کنم:
“حلاوت (شیرینی) موفقیت به مرارت (تلخی) مسیر می‌ارزد”

در پایان از تمام عزیزانم که در دوران مطالعه شانه به شانه من بودند و حضورشان انگیزه‌ی تلاش‌هایم بود، تشکر می‌کنم.
همچنین از تمام اساتید گذشته و فعلی‌ام در حوزه علمیه محلات و قم و همچنین برخی اساتید دانشگاه مفید قم که نقش برجسته‌ای در تعلیم اینجانب داشتند سپاس‌گزارم.

کارنامه علیرضا حسنی رتبه ۱ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل