گفت‌وگو با فوژان عباسی مرویان؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- فوژان عباسی مرویان، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران است که موفق به کسب رتبه ۲ دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳ شده است.

خانم عباسی مرویان در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ نیز موفق به کسب رتبه ۶ حقوق جزا و جرم‌شناسی شده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۳ را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی برای خوانندگان محترم، فوژان عباسی مرویان هستم رتبه ۲ کنکور دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی ۱۴۰۳ و رتبه ۶ کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱. مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران را شهریورماه امسال با دفاع از پایان‌نامه در ترم چهارم به اتمام رسانده و همچنین در سال ۱۴۰۱ از مقطع کارشناسی در دانشگاه فردوسی مشهد فارغ‌التحصیل شدم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

تحصیل و یادگیری برای من همواره یک داستان بی‌انتها و خواندنی است. از زمانی که در مقطع کارشناسی وارد رشته حقوق شدم، انتخاب مطلقا مبتنی بر علاقه انجام دادم و نقشه ادامه مسیر تحصیل تا انتها، همواره در ذهن من ترسیم شده بود. روحیه پژوهشی که در من توسط اساتیدم در دانشگاه تهران و به ویژه در ابتدای مسیر و در مقطع کارشناسی در دانشگاه فردوسی توسط استادم دکتر حمیدرضا دانش‌ناری تقویت شد، من را بیش از پیش در راه ورود به تحصیلات تکمیلی و فراهم آمدن زمینه برای انجام پژوهش ترغیب کرد. از آنجا که مقاطع تحصیلات تکمیلی و به ویژه مقطع دکتری، زمانی برای عمیق‌تر شدن در مباحث و دغدغه‌های علمی است و فرصت ویژه‌ای را برای یادگیری از اساتید بزرگ فراهم می‌سازد، با علاقه و انگیزه،‌ ورود به این مقطع را انتخاب کردم چرا که در فرصت محدود کارشناسی ارشد می‌توان تنها به بخشی از دغدغه‌های پژوهشی پاسخ داد و بیشتر به یادگیری و تجربه‌اندوزی برای پژوهش‌هایی عمیق‌تر در مقطع دکتری پرداخت.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟

 از آنجا که مقطع ارشد را در دانشگاه تهران و در محضر اساتید به نام و بزرگ این رشته گذرانده بودم در طول این دو سال با بهره‌مندی از آموزه‌های این اساتید و مطالعه کتب مرجع، تسلط قابل قبولی در اکثر مباحث داشتم. بنابراین در فرصت سه هفته‌ای باقی‌مانده به کنکور در شرایطی که مشغولیت اصلی من نگارش پروپوزال و پایان‌نامه بود، به مرور مطالبی که از نظر خودم سوال‌خیزتر بودند، پرداختم.

عمده تمرکز من در این فرصت کوتاه بر قوانین جدیدالتصویب، اصلاحات و آرای وحدت رویه و همچنین سوالات کنکورهای گذشته با تاکید بر پاسخ تشریحی آن‌ها بود. ضرورت مطالعه کامل پاسخ تشریحی را در مصاحبه گذشته برای کنکور ارشد نیز توضیح داده بودم و مجدد بر همان رویه، مطالعه کنکوری خودم را انجام دادم.

تفاوت بارز سوالات کنکور دکتری با ارشد مفهومی و مساله‌محورتر شدن آن‌هاست. برای سوالاتی که بار حفظی آن‌ها پررنگ است، باید توجه ویژه به آرای وحدت رویه و قوانین جدید و خاص داشت. به عنوان مثال از آنجا که زمان کنکور در فضای انتخابات قرار داشتیم، احساس من این بود که نگاه به قوانین انتخاباتی و مطالعه آن‌ها خالی از فایده نخواهد بود، که اتفاقا منطبق با پیش‌بینی که داشتم یک سوال از این قانون خاص که توجه کمتری به آن می‌شود، در کنکور امسال طرح شد.

در مصاحبه‌ای که برای کنکور ارشد با سایت اختبار انجام داده بودم، اشاره شد که برای آماده‌سازی صرفا برای کنکور ارشد، مطالعه منابع آزمونی زودبازده‌تر از کتب مرجع می‌باشند چرا که سیر مطالعه برای آزمون با مطالعه اصولی و مبنایی برای ارتقای سطح علمی کاملا متفاوت است. هنوز بر این عقیده برای کنکور ارشد هستم. اما در خصوص آماده‌شدن برای کنکور دکتری اکیدا توصیه می‌کنم کتب مرجع مطالعه شوند و کتب آزمونی می‌توانند برای مرور سریع در کنار کتب اصلی مورد استفاده قرار بگیرند. مقطع دکتری برای تکمیل و مطالعه عمقی آموخته‌های قبلی است و بی‌شک با مطالعه سطحی و کتب صرفا آزمونی حتی در صورت ورود، نمی توان دوران تحصیل موفقی را سپری کرد. به علاوه، مصاحبه دکتری و گذر موفقیت‌آمیز از ان حداقل در دانشگاه‌های سطح یک، نیازمند تسلط کامل بر مباحث است که این تسلط نیازمند مطالعه اصولی کتب مرجع است که هر داوطلب با توجه به زمان خود می‌تواند از اصلی‌ترین‌ آن‌ها شروع به مطالعه کند.

در درس آیین دادرسی کیفری کتاب نکته‌های استادم در دانشگاه تهران، آقای دکتر خالقی را از مقطع کارشناسی تا آماده‌شدن برای دکتری بارها مطالعه و مرور کردم. در دروس جزای عمومی و اختصاصی از کتاب و جزوات استادم آقای دکتر برهانی و کتب دکتر اردبیلی، دکتر آقایی نیا و دکتر میرمحمدصادقی و همچنین به طور خاص در بحث جعل و تزویر کتاب آقای دکتر شیری با همین عنوان را مطالعه کردم. در درس جرم شناسی با توجه به علاقه اصلی و ویژه من به این درس از آموحته‌هایم در مقطع کارشناسی توسط استادم دکتر حمیدرضا دانش‌ناری و استادم در مقطع ارشد دانشگاه تهران آقای دکتر فیروز محمودی جانکی و مطالعه مقالات و کتب بسیاری که در این حوزه، در سه سال اخیر انجام دادم، استفاده کردم و مطالعه ویژه‌ای برای این درس برای کنکور نداشتم.

کتب آزمونی آقای غفوری در دروس جزا و آیین دادرسی کیفری در کنار منابع اصلی و برای مرور و جمع‌بندی بسیار راهگشا و مفید فایده بودند.

در درس فقه از آنجا که در مقطع ارشد توسط دکتر برهانی، منبع دشوار جواهرالکلام را مطالعه داشتیم، بر تقویت پایه فقهی و تسلط بر ترجمه متون ساده‌تر تاثیر شگرفی داشت و من مطالعه‌ای برای کنکور انجام ندادم. اما با توجه به اینکه تمرکز سوالات در ۲-۳ سال اخیر به لمعه بازگشت داشته، کتاب آقای سینجلی که برای کنکور ارشد با آن آشنا شدم، می‌تواند منبع مناسبی باشد.

 سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از نظر دشواری تفاوت چندانی با سالهای گذشته وجود نداشت اما به لحاظ شکلی، جداسازی دفترچه‌های زبان و استعداد تحصیلی و همچنین تغییر تعداد سوالات اختصاصی و زمان بندی پاسخگویی به آن، مدیریت زمان سر جلسه را کمی دشوار می‌کرد. همچنین این امر که رفته رفته از تعداد سوالات جرم‌شناسی کاسته می شود و اهمیت این درس را زیر سوال می‌برد، در حالیکه عنوان این گرایش حقوق کیفری و جرم شناسی است، برای شخص من جای سوال دارد.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

در مقطع کارشناسی با معدل کل ۱۹.۷۵ با رتبه یک از دانشگاه فردوسی فارغ‌التحصیل شدم. معدل کل مقطع ارشد دانشگاه تهران ۱۸.۴۳ و دارای دو مقاله علمی- پژوهشی با عناوین زیباشناسی جرم و حالت خطرناک شرکت‌ها در پرتو مدل فرهنگ سازمانی شاین نیز هستم.

از نظر سطح زبان مشکلی نداشتم و آزمون زبان MSRT را نیز بهمن‌ماه سال گذشته برای ارائه مدرک آن در مصاحبه دکتری شرکت کرده بودم. توصیه می‌کنم داوطلبان کنکور دکتری، شرکت در این آزمون را برای تقویت رزومه، قبل از مصاحبه در نظر داشته و به برنامه زمانی آن توجه داشته باشند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب کردید؟

انتخاب من به طور قطع دانشگاه تهران و بهره‌مندی مجدد از محضر اساتیدم در مقطع ارشد بود که به لطف خداوند پذیرفته شدم و در مصاحبه دیگر دانشگاه‌های شهر تهران با وجود دعوت شدن، شخصا حضور نیافته و شرکت نکردم.

و حرف آخر؟

خدا را شاکرم و لازم می‌دانم از تمام اساتیدم در هر دو مقطع کارشناسی و ارشد به ویژه در دانشگاه تهران، برای کسب آموخته‌هایم قدردانی کنم و به طور خاص، استاد محترم آقای دکتر محمدمهدی ساقیان مدیریت گروه حقوق جزا دانشگاه تهران که زحمت راهنمایی پایان نامه را به عهده داشتند، بی‌شک بدون راهنمایی و هدایت ایشان، موفقیت در آزمون دکتری و سپری‌کردن مقطع ارشد امکان‌پذیر نبود.

 در نهایت سپاس مستمر و بی‌پایان از پدر و مادرم که همواره حضوری پرمهر، همراه و حمایت‌گر در جای جای مسیرهای زندگی من دارند و خواهرم پرنیان که در تمام لحظات با همدلی خستگی‌ناپذیر، امیدبخش من بوده است.

کارنامه فوژان عباسی مرویان؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل