گفت‌وگو با محمدرضا رمضانی کالار رتبه ۲ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

گفت‌وگو با محمدرضا رمضانی کالار رتبه ۲ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

لطفاً ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

محمدرضا رمضانی کالار متولد سال ۱۳۷۲ هستم، در ابتدا رشته تحصیلی بنده ریاضی بود که از طریق برادرم با رشته حقوق آشنا شدم و مدرک کارشناسی حقوق قضایی را از دانشگاه آزاد واحد شهر قدس اخذ نمودم.
و به لحاظ سابقه کاری چون رشته قبلی من برق مخابرات بود و در آن حوزه فعال بودم، به لحاظ حرفه ای در رشته حقوق فعالیت خاصی نداشتم.
در آزمون جذب عمومی قضاوت در مرحله تشریحی تونستم رتبه ۲ را کسب کنم.

مطالعه برای مرحله تستی و تشریحی آزمون چه تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی داشت؟

بنظر من آزمون تستی و تشریحی هر چند به لحاظ محتوی و بنیان یکسان هستند، اما به لحاظ مواجه شدن با سوالات دو‌ دنیا متفاوت هستند که اگر شما نتوانید این تفاوت را درک کنید در هر کدام ممکن است دچار مشکل شوید.
به طور ساده تر بخواهم بیان کنم؛ برای آزمون تستی شما موقع مطالعه کتاب های آزمونی و قوانین باید دقتتان روی تک تک کلمات و گاها متن دقیق ماده قانونی باید باشد، چرا که سوالات تستی بر همان مبنا طرح می شود اما در آزمون تشریحی شما باید محتوی مطلب خوانده شده را کامل درک کنید و بفهمید تا بتوانید سوالات را پاسخ بدید

مرحله تشریحی آزمون قضاوت و نحوه موفقیت در آن یکی از موضوعات مبهم و پرچالش برای داوطلبان است.
لطفا بفرمایید چطور در این زمینه عمل کردید که رتبه ۲ را به دست آوردید؟

به نظر من زمانی که از دور به آزمون تشریحی نگاه کنید سخت به نظر می رسد اما از آزمون تستی آسانتر است.
چرا که در آزمون تستی شما باید بین ۴ گزینه یکی را انتخاب کنید که گاها تفاوت گزینه ها در حروف اضافه استو همان حروف تعیین کننده درست و غلط بودن گزینه است
اما در آزمون تشریحی، برای آزمون دهنده در هر حوزه ( مدنی، تجارت و جزا) بین یک تا دو سوال کلی با سوالات فرعی طرح شده که تشریحی نیست! کیس حقوقی هستند و فرد باید با استدلال و درک خود از سوال، دانش علمی که ثمره مطالعه و تحصیل و در دانشگاه و مدت زمان آمادگی برای آزمون است باید به این سوالات پاسخ دهد. پوئن مثبتی که این آزمون نسبت به آزمون تستی دارد این است که شرکت کننده اجازه استفاده از قانون در آن را دارد.
در خصوص نحوه مطالعه باید به این موضوع اشاره شود؛ بنظر من افراد در نحوه مطالعه و یادگیری با یکدیگر متفاوت هستند، اما آنچه که مهم است شرکت کننده می بایست در دوره تحصیلی به شکل مناسبی دروس پایه را مطالعه کرده باشد برخلاف آزمون تستی که یک گزینه از ۴ گزینه صحیح است بنظر میرسد برای طراح سوال تشریحی مهم است که شرکت کننده از چه زوایایی به کیس حقوقی نگاه میکند؛ در واقع شما میتوانید به یک‌سوال از دیدگاههای مختلفی نگاه کرده و این موضوع موجب شود پاسخ های شما متفاوت باشد، به بیان ساده تر بنظر من شرکت کننده باید در پاسخ به سوال یک بعدی نگاه نکند و ضمن بررسی موضوع از حالات مختلف تمامی فرضیه ها را پاسخ دهد.

(هرچقدر درباره این موضوع و مرحله تشریحی توضیح بدید مفیدتره چون اطلاعات درباره‌ش خیلی کمه و سوالات هم منتشر نمی‌شه. درباره نحوه مطالعه و نحوه استدلال و هرچیز دیگری که مفید می‌دونین بفرمایید)

پاسخگویی تشریحی به سوالات آزمون قضاوت تکنیک و شیوه خاصی دارد؟

همانطور که در سوال قبلی هم پاسخ دادم، شرکت کننده باید از زوایای مختلف به سوالات نگاه کند و پاسخ دهد؛ بنظر میرسد برای طراح سوال مهم است که شرکت کننده چه میزان قدرت تحلیل موضوع با تغییر متغیرها را دارد.

از کی مطالعه آزمونی را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟ فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

من حدودا ۶ ماه، در واقع مطالعه آزمونی داشتم؛ البته در دوران تحصیلی نیز بیشتر وقت خود را برای مطالعه استفاده می کرد.
با توجه به شاغل نبودنم فرصت مطالعه به طور تمام وقت را داشتم
در رابطه با شیوه مطالعه باید عرض کنم: در ابتدا حدودا روزانه ۳ تا ۴ ساعت مطالعه داشتم و به مرور که به تاریخ آزمون نزدیک می شدم زمان مطالعه را افزایش می دادم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

درس مدنی: در دوره تحصیل در دانشگاه کتاب آقای دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی و در دوره جمع بندی کتاب دو جلدی حقوق مدنی دکتر توکلی را مطالعه کردم

درس آئین دادرسی مدنی: در دوره تحصیل در دانشگاه کتاب های سه جلدی پیشرفته دکتر شمس را مطالعه می کردم و دوره مطالعه آزمونی کتابه های بنیادی ایشان را مطالعه نمودم

درس تجارت: کتاب دکتر کاویانی ( اسناد تجاری) و کتاب دو جلدی آقای رشیدی نسب

آئین دادرسی کیفری: در دوره تحصیل در دانشگاه کتاب دو جلدی دکتر خالقی به همراه نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری ایشان را مطالعه کردم. اما از انجا که در مرحله تشریحی دو کتاب از جانب قوه قضاییه معرفی شده بود من کتاب دکتر محمد مصدق را انتخاب کردم.

اجرای احکام کیفری: منبع معرفی شده برای آزمون کتاب آقای احمدرضا عابدی بود، من نیز همان را مطالعه کردم

حقوق جزای عمومی و اختصاصی: جلد ۱ ۲ ۳ دکتر اردبیلی و کتب دکتر میر محمد صادقی و کتاب آقای غفوری را مطالعه کردم

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برای آزمون تستی برای شروع روزانه ۳ تا ۴ ساعت مطالعه داشتم و با نزدیک شدن به تاریخ آزمون ساعت مطالعه من به ۸ ساعت در روز رسید.
شروع مطالعه نیز از ساعت ۸ صبح بود و برای هر درس با توجه به میزان اهمیت آن یک تا دو ساعت زمان در نظر گرفته بودم و همچنین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نیز زمان استراحت بین دو درس را در نظر گرفتم، در فاصله زمانی بین آزمون تستی تا تشریحی نیز مطالب مطالعه شده را جهت یادآوری جمع بندی نمودم.

درباره نحوه برگزاری و سوالات این آزمون هر نکته منفی یا مثبتی که ذکر آن را مفید می‌دانید بفرمایید.

درباره نحوه برگزاری آزمون چون ممکن است محل برگزاری کلاس های کوچک یا سوله های ورزشی باشد، آزمون دهنده باید از قبل ذهن خود را برای هر نا هماهنگی مث سر و صدا افراد و وسایل تهویه هوا و حتی سر و صدای بیرون محیط برگزاری آزمون یا گرم و خفه بودن هوای محیط برگزاری آزمون آماده کنند.

در مورد آزمون و سوالات آن اینکه در مرحله تشریحی اصولا لطفی که قوه قضاییه به شرکت کنندگان دارد این است که اجازه استفاده از قانون را به آنها میدهد، که ممکن است مثل سال ۱۴۰۱ این موضوع ممنوع شود پس باید شخص در ماده خوانی سعی کند با بیشترین بازدهی ممکن مواد را مطالعه کند که در زمان لازم اگر به کتاب قانون دسترسی نداشت بتواند تا حدودی متن مواد را به خاطر بیاورد( شماره مواد نیازی نیست! متن مواد کفایت میکند) و از آنها به عنوان مستند پاسخ استفاده کند.

در مورد خود سوالات هم ابتدا هر سوال را قبل پاسخ دادن کامل مطالعه کنند و نکاتی که در متن سوال مهم هستند را علامت گذاری کنند و بعد از این مرحله شروع کنند سوال را به طور بخش به بخش خوانده و اقدام به پاسخ دادن کنند.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

توصیه ای برای داوطلبین سال های آتی دارم این است که قبل از آنکه به سمت تست زنی بروند در ابتدا مباحث دروس را به طور کامل مطالعه نمایند، چرا که وقتی به مباحث مسلط نباشید قطع به یقین تست ها را اشتباه پاسخ داده و این می تواند باعث از دست رفتن روحیه و دلسرد شدن از ا‌دامه مسیر می شود.
و نکته اخر اینکه بعد اتمام تست زنی هر بخش به پاسخنامه مراجعه کنند و تحلیل پاسخ هر تست را مطالعه کنند حتی تست هایی که صحیح پاسخ داده اند، چرا که ممکن است تحلیل و استدلالشان غلط بوده و به طور اتفاقی جواب درست را انتخاب کرده باشند.

کارنامه محمدرضا رمضانی کالار رتبه ۲ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگو با مسعود فرهمند رتبه ۱ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

خروج از نسخه موبایل