پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با محمد توانا رتبه ۱ حقوق بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با محمد توانا رتبه ۱ حقوق بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- محمد توانا متولد سال ۱۳۸۱ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه فردوسی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب ۱ حقوق بین الملل، رتبه ۵ حقوق بشر و رتبه ۴ حقوق ارتباطات شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

به نام خدا با سلام خدمت همراهان گرامی سایت اختبار. بنده محمد توانا هستم متولد ۱۳۸۱ در شهر قاین، فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه فردوسی مشهد که در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۱ گرایش حقوق بین الملل شدم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

بنده شاغل نبودم اما در حین مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد مشغول گذراندن ترم ۷ کارشناسی بودم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

بنده پس از مشورت با اساتید و خواندن مصاحبه رتبه های برتر سال های گذشته به موارد زیر جهت منابع مطالعه رسیدم:

حقوق بین الملل عمومی: اولین منبع بنده کتاب حقوق بین الملل عمومی استاد بیگدلی بود که در دوران کارشناسی با کمک استاد بزرگوارم خانم دکتر امینی به تسلط متوسطی در رابطه با مفاهیم آن رسیده بودم که با آغاز مطالعه جدی برای ارشد شروع به خلاصه نویسی آن کردم. پس از اتمام برای منبع بعدی به دوجلدی حقوق بین الملل عمومی دکتر بیگ زاده مراجعه کردم و همراه با خواندن، نکات مهم آن را نیز یادداشت می کردم . در ماه پایانی هم علاوه بر مرور کتاب دکتر بیگدلی از خلاصه نویسی ها و کتاب حقوق بین الملل عمومی نشر عدلیه نیز استفاده کردم .

نکته بسیار مهم در حقوق بین الملل عمومی تسلط بر کنوانسیون ها و اساسنامه های سازمان های مهم بین المللی و پرونده های مهم دیوان بین المللی دادگستری می باشد که بنده در ابتدای کار لیست موارد مهم آن را یادداشت کردم و در شش ماه مطالعاتی خود سعی کردم حتما به تمامی آن ها مراجعه کرده و بر موارد مهم آن از جمله منشور سازمان ملل و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری / اساسنامه دیوان بین المللی کیفری (اساسنامه رم ) / کنوانسیون ۱۹۶۹ وین در مورد حقوق معاهدات/ اعلامیه جهانی حقوق بشر/ کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی و.. تسلط کامل پیدا کنم.

حقوق اساسی: برای حقوق اساسی ابتدا کتاب بایسته های حقوق اساسی | دکتر قاضی شریعت پناهی را خواندم و بعد علاوه بر مسلط شدن بر متن قانون اساسی بطوری که تمام بند ها و نکات ریز آن را حفظ کردم به کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده حقوق اساسی نوشته آقایان جعفری و عبداللهیان مراجعه کردم.

حقوق سازمان های بین المللی: اولین منبع بنده برای حقوق سازمان های بین المللی دو جلدی دکتر زمانی بود و بعد ازمسلط شدن بر آن و یادداشت کردن نکات مهم به کتاب سازمان های بین المللی دکتر بیگ زاده مراجعه کردم و سعی کردم به نکات جدید آن مخصوصا مطالب مربوط به سازمان ملل این کتاب نیز تلط پیدا کنم. لازم به ذکر است تسلط بر اسناد و اساسنامه های سازمان های مهم بین المللی از جمله اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

متون حقوقی: در ابتدای شروع به خواندن برای کنکور دانش زبانی بنده متوسط بود اما خدا را شکر با دوره استاد طاهر حبیب زاده توانستم به حد زیادی به تسلط بر متون حقوقی برسم با اینکه بنده بدلیل کمبود وقت تنها فقط هشت جلسه از کتاب اول ایشان را کار کردم ! همچنین در ماه آخر مانده به ارشد از دوره استاد امیر بیک برای فراگیری نکات تست زنی متون حقوقی نیز استفاده کردم.

 درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

بنده دیرتر از برنامه ریزی ذهنی خودم شروع به مطالعه کردم، یعنی در نظر داشتم که از میانه تابستان مطالعه جدی خود را آغاز کنم، ولی متاسفانه شروع جدی بنده برای کنکور کارشناسی ارشد از اوایل مهرماه آغاز شد، ولی بدلیل علاقه ای که از ابتدای کارشناسی به مباحث حقوق بین الملل داشتم که باعث پایه قوی حقوق بین الملل من شده بود و تعداد واحد کمی که در ترم ۷ کارشناسی برداشتم خیلی سریع توانستم جبران کنم …

من سعی می کردم در هر روز حقوق بین الملل و متون حقوقی کار کنم و تقریبا تایم های آن ها مشخص بود به طوری که بنده هرروز ظهر و هر آخر شب به مطالعه متون حقوقی می پرداختم. مطالعه حقوق بین الملل و حقوق سازمان های بین الملل را ممزوج با هم انجام می دادم و برای تنوع مطالعاتی هم حقوق اساسی میخواندم . در روز هایی که کلاس داشتم بین ۴ تا ۶ ساعت و در روز های دیگر بین ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه داشتم. البته برنامه ریزی ام برای درس خواندن به صورتی بود که به سایر قعالیت های زندگی و تفریحات مختلف با دوستان در حد معقولی بپردازم ….

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

درس متون حقوقی برای بنده بسیار چالش برانگیز بود و با اینکه توانستم مقدار زیادی از مشکلاتم را حل کنم اما باز هم متاسفانه سر جلسه آزمون نتوانستم به اندازه کافی خود را مدیریت کنم. دوره متون دکتر طاهر حبیب زاده به میزان زیادی اعتماد به نفس و دانش زبانی من را جهت برخورد با سوالات متون بالا برد و همچنین نکات دوره متون استاد امیر بیک نیز برای آزمون کاربردی و مفید بود.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

همانطور که از قبل حدس میزدم سوالات بین الملل بیشتر از کتاب دکتر بیگ زاده طرح شده بود ولی چون مطالب این کتاب بسیار زیاد بود و سوالات طرح شده بسیار جزئی نتوانستم به آن درصد مورد انتظار خود برسم ولی همچین انتظار داشتم بدلیل اهمیت موضوع فلسطین در آزمون حداقل چند سوال از این موضوع طرح شود اما این اتفاق نیفتاد در رابطه با حقوق اساسی چون میزان سوالات از متن قانون اساسی بسیار زیاد بود خوشبختانه توانستم درصد قابل قبولی را کسب کنم .
سوالات سازمان های بین المللی هم بنظرم مانند سابق ساده طرح شده بود.
سوالات متون حقوقی هم چون سوالات متفاوت با سال های پیش شده بود در پاسخ دادن به سوالات دچار چالش شدم و تایم زیادی از بنده را گرفت و بدلیل استرسی که سر آزمون گرفتم متاسفانه تعداد غلط زیادی داشتم.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

اولین و مهم ترین توصیه بنده به داوطلبین توکل به خدا و تلاش کردن و سپردن نتیجه به خداوند می باشد.

نکته بعد این است که داوطلبین سعی کنند حتما یک نقشه منسجم در رابطه با مسیر کنکور در ذهن و بر روی کاغذ داشته باشند نوشتن مسیر بر روی کاغذ احتمال دستیابی به آن را بسیار افزایش می دهد.

بنده چندین نوبت در بازه های زمانی مختلف بر اساس شرایط خود و محیط برنامه هام را بروزرسانی و تغییر دادم چون مسیر خواندن برای کنکور مسیر بسیار پر فراز و نشیبی است و بنده هم مثل باقی داوطلبین چندین مرتبه در طول این چند ماه تسلط و اعتماد به نفس خودم را از دست دادم و از برنامه ام عقب افتادم اما نکته مهم این بود که به این نتیجه رسیدم که این زمین خوردن ها در راه رسیدن به هدف طبیعی است و باید پس از هر توقف با توکل بر خدا و برنامه ریزی دوباره وصحیح تر و با تلاش مضاعف شروع به فعالیت کنم.

به یاد می آورم که ۱۲۰ روز مانده به کنکور استرس و عذاب وجدانی بسیار عجیبی من باب عقب افتادن از برنامه ذهنیم و اهمال کاری هایی که کرده بودم گرفته بودم اما خداروشکر با توکل بر خدا و ریختن یک برنامه ۱۲۰ روزه که در ادامه مسیر تکه تکه به آن عمل کردم توانستم به نتیجه دلخواه خود برسم.

در آخر ..
در پایان از خانواده خودم صمیمانه تشکر میکنم که در تمام مسیر صبورانه پشتیبان من بودند
از دوست بزرگوارم آقای نوید رجبی رتبه ۱ ارشد حقوق عمومی امسال هم بدلیل کمک هایی که به بنده مخصوصا در زمینه حقوق اساسی کردند تشکر میکنم و همچنین از دوست عزیز و بزرگوارم اقای عارف حسینی که حضورشان در این روز های پرفرار و نشیب مایه دلگرمی بود کمال قدردانی را دارم.
در پناه مولا. یاحق.

کارنامه محمد توانا رتبه ۱ حقوق بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل