پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با محمد حسن قاسم زاده رتبه ۵ حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با محمد حسن قاسم زاده رتبه ۵ حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار  محمد حسن قاسم زاده متولد سال ۱۳۷۷ و دانشجوی حقوق دانشگاه مفید است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۵ حقوق خصوصی و رتبه ۷ حقوق خانواده شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

محمد حسن قاسم زاده هستم. ورودی حقوق سال ۹۹ دانشگاه مفید قم و عضو بنیاد ملی نخبگان، در حال حاضر اشتغال به شغل خاصی ندارم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

مطالعه دقیق و هدفمند خودم را برای ارشد از خرداد ماه شروع کردم و در ابتدا با روزی حداقل ۶ ساعت شروع شد و به مرور زمان بیشتر شد به نحوی که در شهریور به روزی ۸ ساعت رسید و بعد از آبان ماه روزانه بیشتر از ۱۰ ساعت سعی می کردم مطالعه داشته باشم.
بنده شاغل نبودم ولی مشغول به کلاس های دانشگاه بودم، اما اولا سعی کردم در ترم ۷ واحد های کمتری انتخاب کنم و ثانیا روزهایی که کلاس داشتم و نمی توانستم ساعات لازم را کامل کنم سعی می کردم در روز های تعطیل جبران کنم.
من از خرداد تا خود روز آزمون فقط یک روز را تعطیل کردم و مطالعه نکردم آن هم روز عاشورا بود.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای درس حقوق مدنی کتاب شرح جامع قانون مدنی دکتر بیات به همراه تست دکتر قربانی.

برای درس حقوق تجارت کتاب حقوق تجارت آقای رشیدی نسب و تست دکتر قربانی.

برای درس آیین دادرسی مدنی کتاب آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی و تست دکتر السان.

برای درس متون فقه کتاب صفر تا صد متون فقه آقای سینجلی و تست ایشان.

برای درس متون حقوقی اگر میخواهید واقعا زبان بیاموزید و کلا مسلط به زبان انگلیسی شوید دوره بنیادین دکتر حبیب زاده عالیه ولی برای آزمون ارشد با توجه به این که استرس آزمون بالاست و زمان محدود است و ممکن است برخی مطالب زبان انگلیسی رو به خاطر نیاورید و در جهت این که با یکسری نکات کلیدی بیشترین بهره را ببرید دوره متون حقوقی دکتر امیربیگ عالیه.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه مطالعاتی من به این صورت بود که یک مبحث را مطالعه می کردم بعد تست های آن بخش را می زدم، مثلا بخش مدنی ۴ را مطالعه می کردم از کتاب دکتر بیات بعد تست های مربوطه را می زدم.
البته بنده واقعا به درس مدنی علاقه داشته و دارم و همیشه مطالعات خارجی در این درس داشتم به نحوی که با مطالعه این درس انرژی می گرفتم و به سراغ سایر دروس می رفتم.
ولی در کل سایر دروس را هم همینطور بخش بخش مطالعه می کردم و تست همان بخش را می زدم.
فقط نکته ای که واقعا لازمه عرض کنم به نظرم در هر روز از تمام دروس مطالعه داشته باشید، هرچند کم ولی هر روز از هر درس یکی دو ساعتی مطالعه داشته باشید به تناسب وقتتان و این گونه نباشد که مثلا کلا بیست روز یک درس را مطالعه کنید، بعد بیست روز بعد کلا درس دیگر.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

به نظرم پرسش های امسال سخت نبود، ولی دور از انتظار بود به نحوی که از قسمت هایی که معمولا هر سال سوال طرح نمی شد، چندین سوال مطرح کرده بودند.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

دانشگاه تهران چون به نظرم در گرایش حقوق خصوصی حرف اول و آخر را دانشگاه تهران می زند.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

توصیه می کنم حتما منابع را دقیق و جزئی مطالعه کنند، ولی به نحوی نباشد که دچار وسواس شوند. من به نظرم چون وسواس داشتم چندین سوال را خالی گذاشتم و بعدا متوجه شدم اون گزینه ای که احتمال قوی می دادم، درست بوده است.
به نظرم در کل هر منبع را به همراه تستش سه دور مطالعه کنند، برای رتبه تک رقمی شدن کافی است.

 حرف آخر؟

به پدر و مادرتان بفرمایید دعایتان کنند که اثرش از تمامی مطالبی که در بالا عرض کردم بیشتر است.

کارنامه محمد حسن قاسم زاده رتبه ۵ حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل