پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با محمد پوربهی رتبه ۹ حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با محمد پوربهی رتبه 9 حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با محمد پوربهی رتبه ۹ حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

محمد پوربهی هستم متولد ۱۳۷۳ و ساکن بوشهر، کارشناسی حقوق را در دانشگاه آزاد بوشهر گذراندم. سال ۱۳۹۹ کارشناسی را تمام کردم اما کار های دریافت مدرک را به علت مشغله کاری با تاخیر زیادی پیگیری کردم.

بنده سال قبل آزمون ارشد را شرکت کرده بودم و در رشته و دانشگاهی که علاقه داشتم قبول شده بودم، اما به علت کرونا بسیار سخت در روز آزمون نشد که تمام توان را برای آزمون بذارم.

به همین دلیل امسال مجدد شرکت کردم ، هرچند زمان بندی کنکور و امتحانات دانشگاه کار را بسیار سخت کرد.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

مطالعه جدی برای آزمون را آبان ۱۴۰۲ شروع کردم و تقریبا روزانه ۲ ساعت به طور مفید مطالعه داشتم تا ۲۰ روز آخر که مطالعه به روزانه ۴ الی ۵ ساعت رسیده بود و بیشتر مرور بود.

شیوه مطالعه به این صورت بود که در دور اول سعی می کردم مباحث را مسلط بشوم و یادآوری مطالعات گذشته و در دور دوم هر مبحث را همراه با تست کار می کردم.

و در روز های آخر مرور خلاصه نویسی، تست سال های گذشته و مواد مهم آزمونی.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

متون حقوقی : منبع خاصی نداشتم، به طور مستمر طی ۱۰ سال گذشته سایت های حقوقی و خبری را مطالعه کردم و یک هفته مانده به آزمون تست سال های قبل رو کار کردم.
اما کتاب مدرسان شریف به نظرم کتاب کامل و جامعی هست.

حقوق مدنی و تعهدات : ویس های رایگان دکتر شهبازی – کتاب نظم کنونی دکتر کاتوزیان + تست دکتر شهبازی و همچنین برخی مواد از کتاب دکتر بیات + تست دکتر قربانی

حقوق تجارت: کتاب دکتر فلاح + تست دکتر قربانی

حقوق بین الملل خصوصی : کتاب دکتر الماسی + کتاب مدرسان شریف

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

متون حقوقی : ماه آخر روزانه ۵ تا ۱۰ صفحه مطالعه داشتم تا سرعت مطالعه کاهش پیدا نکند و به نظرم سرعت مطالعه متون حقوقی در آزمون بسیار مهم است.

حقوق مدنی : چون پایه نسبتا خوبی داشتم یک دور به طور کامل در آبان طی ۳ هفته تمامی منابع را مطالعه کردم و در ۲ هفته آخر نیز مجدد فقط مواد مهم مثل سقوط تعهدات را مرور کردم.

حقوق تجارت :به علت فرار بودن، مجبور شدم تا روز آزمون چندین دور کتاب دکتر فلاح را مطالعه کنم همراه با تست کتاب دکتر قرباتی.

اول یک دور کتاب دکتر فلاح را کامل مطالعه کردم و بعد همراه با تست کار کردم.
در درس تجارت یک بی دقتی در وارد کردن کلید سوالات باعث شد درصد به ۴۰٪ کاهش پیدا کنه.

در درس تجارت توصیه می کنم حتما حتما تسلط به مواد قانونی داشته باشند، تا روز آزمون حداقل چندین دور مواد قانونی را مطالعه کنند، خصوصا مبحث شرکت ها. بنده وقت کافی برای اینکار نداشتم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

متون حقوقی: تغییر کرده بود و تقریبا ۱۰ دقیقه پس از آزمون متوجه شدم که پاسخ برخی سوالات به ترتیب سوال نیست، این مورد به نظرم خوب است و به افرادی که دانش متون حقوقی دارند نه صرفا تکنیک، در تراز نهایی کمک می کند.

حقوق مدنی: شیوه طراح در درس حقوق مدنی اصلا به نظرم مناسب آزمون ارشد نبود، مباحثی که سوال طرح شده بود مباحث مهمی نبودند و همچنین پاسخ سوال بسیار اختلافی بود.

بنده به مباحث نکاح و ارث برای آزمون مسلط نبودم و تعداد سوالات این بخش زیاد بود.

حقوق تجارت: به نظرم سطح سوالات متوسط بود، یکی دو مورد اختلافی داده شده بود اما دور از انتظار نبود.

بین الملل خصوصی : نکته خاصی نداشت و مطابق انتظار بود.

تعهدات: مطابق انتظار بود اما متاسفانه نمیدونم چرا سازمان سنجش هر سال کلید سوالات مشابه سال های گذشته را عوض می کند و کلید نهایی را هم منتشر نمی کند.

بنده دو تست را بر اساس کلید سال های قبل پاسخ دادم با اینکه مخالف کلید بودم، اما در کلید اولیه پاسخ مشابه سال های قبل نبود!

طراحان باید دقت بیشتری در این موارد کنند. خصوصا وقتی که حتی ۱ تست تعیین کننده است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

دانشگاه تهران یا شهید بهشتی ، به علت سطح علمی عالی هردو دانشگاه.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

برنامه، نظم و حفظ انگیزه تا روز آخر مهمترین عامل موفقیت در هر موضوعی است، تا روز آخر بنده ۱۰ بار به علت فراموشی موارد خوانده شده، از آزمون منصرف شدم ولی ادامه دادن تا آخرین روز، بسیار در موفقیت تاثیرگذار است.

حتما سعی کنید خلاصه نویسی برای مرور در هفته آخر داشته باشید.

همه چیز به نظم مطالعه و حفظ انگیزه تا روز آخر و مرور خلاصه نویسی های انجام شده در روز های پایانی برمی گردد.

به نظرم مهمترین هدف آزمون ارشد، سنجش نظم و ثبات مطالعه هست. پس این دو مورد را بسیار تقویت کنید.

حرف آخر

در آخر ، از دکتر محمد حسین شهبازی تشکر می کنم که در سال های بسیار، دانش حقوقی خود را به رایگان در اختیار همگان قرار دادند.

بنده با صوت تدریس های ایشان مطالعه جدی حقوق را از حدود ۷ سال قبل شروع کردم و به علت شیوه تدریس عالی به رشته حقوق علاقه بیشتری پیدا کردم.

کارنامه محمد پوربهی رتبه 9 حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل