پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با مهدی رشید جابلو رتبه ۵ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲

گفت‌وگو با مهدی رشید جابلو رتبه 5 آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- مهدی رشید جابلو متولد ۱۳۷۵ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۵ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با مهدی رشید جابلو در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

بنده مهدی رشید جابلو متولد سال ۱۳۷۵ در استان اردبیل هستم اما از ۱۳۸۳ ساکن شهر ساری می‌باشم در دوران دبیرستان با توجه به شرایط تحصیلی و معدل بالا با اینکه خودم علاقمند به شغل وکالت بودم اما با توجه به راهنمایی و هدایت تحصیلی مسئولین دبیرستان دیپلم رشته‌ی تجربی گرفتم، اما بعد از اینکه در کنکور سراسری به رشته ی هدف خودم یعنی داروسازی نرسیدم، ترجیح دادم ادامه ی تحصیل خودم را در مسیری که به آن علاقمندم ادامه دهم و رشته‌‌ی علوم قضایی را در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری شروع کردم که کار و تحصیل را در کنار هم پیش می‌بردم و بعد از اتمام دوره کارشناسی بلافاصله در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادم و در گرایش حقوق تجارت بین‌الملل فارغ‌التحصیل شدم و اسفند ۱۴۰۲ در آزمون دوره دکتری هم شرکت کردم که در دوره روزانه دعوت به مصاحبه شده‌ام.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلای دادگستری را هم دارید؟

اولین آزمونی بود که من در آن شرکت کردم و به لطف الهی نتیجه گرفتم در آزمون کانون چون سرباز بودم امکان شرکت در آزمون را نداشتم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

من بعد از اینکه در اواخر مهرماه ۱۴۰۱ از پایان نامه خودم دفاع کردم، دی ماه همان سال خدمت سربازی را شروع کردم که بعد از دوره آموزشی به لطف خدا و شرایط متاهلی بنده محل خدمتم شهر محل سکونت خودم بود.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع بنده شامل موارد زیر است:

برای مدنی کتاب آقای فرهاد بیات و تست آقای شهبازی

تجارت کتاب قانون یار چتردانش آقای وحید امینی و تست خانم نیلوفر حسینی

جزا و کیفری شرح آزمونی و تست آقای غفوری

آیین دادرسی مدنی دوجلدی آقای علی فلاح و تست آقای عمروانی

متون فقه کتاب آقای سینجلی

اساسی کتاب آقای بهزاد رئیسی نافچی

و ثبت از جزوه های موجود استفاده کردم

من اول منابعی که رتبه برترها معرفی کرده بودنند را مشاهده کردم و با مشورت دوستان خودم که قبلاً آزمون داده بودند و با منابع آشنا بودن منابع خود را انتخاب کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

همانطور که عرض کردم بنده تقریبا تا آذر ماه ۱۴۰۲ مشغول خدمت سربازی بودم و بعد از آنهم با توجه به این که زمان آزمون مشخص نشده بود مشغول کار بودم که صبح تا بعدازظهر در محل خدمت بودم، اما بعد از اتمام وقت اداری به کتابخانه میرفتم و مشغول مطالعه می شدم و میانگین روزانه ۶ ساعت مطالعه داشتم اما زمانی که زمان آزمون مشخص شد من از شانزدهم دی ماه تقریباً دوماه قبل از آزمون تمام وقت خودم را به مطالعه اختصاص دادم که تقریباً روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت مطالعه می کردم با توجه به اینکه متاهل بودم، بنده و همسرم شرایط سختی را گذراندیم که لازم می‌دانم همین‌جا از همراهی ایشان کمال تشکر قدردانی را داشته باشم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

با توجه به این که دروس حقوقی بخصوص دروس شکلی تا حدی فرار هستند، تثبیت مطالب تاحدی دشوار است اما میتوان با مرور منظم آن را مدیریت کرد خداروشکر سرجلسه آزمون هم همه چیز به خوبی پیشرفت و چالشی نداشتم.

 نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

درباره سوالات آزمون باید عرض کنم که در کل سوالات خوب و استاندارد بود و در بعضی از درس ها مثل آیین دادرسی مدنی آسان‌تر از چیزی بود که در ذهن من بود و در درس تجارت و مدنی دو یا سه سوال بود که درک کردن منظور طراح دشوار بود به همین دلیل انتخاب جواب بین دو گزینه سخت بود راجع به شرایط برگزاری آزمون امسال هم که بحث های زیادی مطرح شد و تا زمان اعلام نتایج خیلی از لحاظ روانی داوطلبان را اذیت کرد که فکر می کنم از حوصله این مصاحبه خارج باشد.

بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون کانون وکلای دادگستری ، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

همانطور که عرض کردم بنده در آزمون کانون وکلا شرکت نکردم، اما با توجه به آزمون سنوات که در برنامه درسی که داشتم سوالات خیلی باهم تفاوت ندارد، چون من میانگین درصد هایم در هر دو آزمون مشابه بهم بود پس از جهت آمادگی دو آزمون تفاوتی وجود ندارد و داوطلبان نباید به این فکر باشند که روش مطالعه خودشان را برای دو آزمون متفاوت قرار بدهند.

توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

توصیه بنده اینکه داوطلبان در اولین گام منابع مناسب برای خودشان را انتخاب کنند و در مسیر آمادگی برای آزمون منابع خودشان را تغییر ندهند و در گام دوم برای خودشان برنامه داشته باشند و این به این معنی نیست که الزاماً برنامه را از جای خاصی تهیه کنند، بلکه می توانند خودشان این برنامه‌ریزی را انجام دهند البته باید اصول برنامه ریزی و روش مطالعه را در آن رعایت کنند و در گام سوم تعهد به برنامه و مستمر بودن این برنامه است که می‌تواند منجر به موفقیت داوطلبان در این مسیر سخت اما شیرین شود.

و در آخر خدا را شکر می کنم بابت این موفقیت چون در این مسیر لحظه به لحظه حضور و کمک خدا را احساس می کردم و بدون لطف الهی این موفقیت میسر نبود و باید تشکر کنم از خانواده خودم که در همه‌ی این سالها پشتیبان من بودند و بخصوص قدردانی کنم از همسرم که در این موفقیت سهم زیادی دارند و همیشه به من انرژی و انگیزه دادند و همراه بنده بودند.

و ممنونم از خبرگزاری اختبار که این مصاحبه را ترتیب داده و این موقعیت را در اختیار بنده قرار دادن تا بتوانم اندکی از تجربیات خودم در این مسیر را با داوطلبین محترم به اشتراک بگذارم.

کارنامه مهدی رشید جابلو رتبه 5 آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگو با محمد امین رضوانی رتبه ۲ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲

خروج از نسخه موبایل