گفت‌وگو با میلاد قاسمی باباحیدری رتبه ۴ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با میلاد قاسمی باباحیدری رتبه ۴ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

میلاد قاسمی باباحیدری هستم، دانش آموخته ی رشته حقوق دانشگاه اصفهان می باشم و در سال ۹۶ پس از کنکور سراسری، همزمان با تحصیل، مشغول به مشاوره و سپس تدریس در زمینه کنکور شدم.

 آیا تجربه شرکت در سایر آزمون های حقوقی را هم دارید؟

علاوه بر آزمون ارشد ۱۴۰۳، آزمون اسفند ماه ۱۴۰۲ مرکز وکلای قوه قضائیه را نیز شرکت کردم که موفق به قبولی آزمون کتبی شدم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

از شهریور ماه ۱۴۰۲ به طور جدی شروع به مطالعه برای آزمون های حقوقی کردم و هدف اولیه ام گرایش علوم قضایی آزمون ارشد بود. ساعت مطالعاتی بنده متغیر بود اما به طور میانگین همزمان با اشتغال در ابتدا با حدود ۴ ساعت شروع کردم و در نزدیک آزمون به حدود ۸ الی ۹ ساعت هم رسید.
البته لازم به ذکر هست که در دوران سربازی هم کم و بیش روند مطالعه را داشتم و سعی ام بر این بود که از درس فاصله نگیرم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

به پیشنهاد مشاور بزرگوارم آقای اکبری و تحقیقاتی که داشتم منابع ذیل را جهت مطالعه اتخاذ نمودم:

حقوق مدنی: دوره جعبه سیاه استاد زارعی

آیین دادرسی مدنی: دوره جامع دکتر سید جعفری

متون فقه: دوره جامع دکتر الهه شعبانپور

(که همین جا از تدریس فوق العاده با کیفیت این سه استاد عزیز و گرانقدرم تقدیر و تشکر می کنم)

حقوق جزای اختصاصی: استاد احمد غفوری

آیین دادرسی کیفری: استاد احمد غفوری

متون حقوقی: منبع خاصی نداشتم و از قبل دایره لغات نسبتا خوبی داشتم و بررسی متون سال های قبل کنکور ارشد را هم در دستور کار داشتم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه مطالعاتی بنده متناسب با نقاط ضعف و قوت و بازه زمانی موجود متغیر بود، اما پیکره ی کار بدین صورت بود که روز های زوج سه درس حقوق مدنی، آیین دادرسی کیفری و متون فقه را مطالعه به همراه تست داشتم و روز های فرد را هم اختصاص می دادم به دروس حقوق جزا، آیین دادرسی مدنی و حل ریدینگ متون حقوقی.
هر شب قبل از خواب هم در حد نیم ساعت لغت زبان برای درس متون حقوقی مطالعه می کردم.
سه الی چهار روز اول هفته را اختصاص می دادم به مطالعه دروس جدید و دو الی سه روز آخر هفته مطالب را متناسب با بازه های مرور صحیح، بازیابی می کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

به عقیده بنده مورد خاصی به جز درس متون حقوقی وجود نداشت. در این درس تیپ جدید سوالات طراحی شده بود، اما مهمترین چالشی که برای من وجود داشت این بود که با وجود سطح مناسبی که در متون حقوقی داشتم پاسخگویی به این درس را اولویت آخر گذاشتم به همین دلیل برای نصف بیشتر سوالات به خاطر ضیق وقت فرصت پاسخگویی به دست نیامد. توصیه ای که به داوطلبین دارم اگر در دروس با ضریب بالاتر تسلط خوبی دارید این دروس را در اولویت پاسخگویی قرار دهید که این مهم منجر به افزایش تراز نهایی شما می شود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

از همان ابتدا به خاطر علاقه ای که به منصب قضاوت داشتم، هدف اصلی و اولیه ام دانشگاه علوم قضایی تهران بود که به لطف خدا و همراهی دلسوزانه اساتید و خانواده عزیزم مفتخر به قبولی در این عرصه شدم.

لطفا در مورد گرایش علوم قضایی و امتیازات و شرایط خاص آن برای داوطلبان آزمون‌های بعدی کمی توضیح دهید.

از دید آزمونی این گرایش بر خلاف سایر گرایش های حقوق در آزمون ارشد، شامل ۶ درس (حقوق مدنی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، متون فقه و متون حقوقی) می باشد.
بر اساس سند تحول قضایی و همت ریاست محترم دانشگاه علوم قضایی و مسئولان گران قدر قضایی، گرایش علوم قضایی رشته ای نوظهور اما بسیار کاربردی است که مهارت محور است و تلفیقی از مهارت در جنبه علمی (در رشته های مختلف حقوق اعم از حقوق خصوصی، حقوق جزا، حقوق عمومی و …) و مهارت در رویه قضایی و دروس اعتقادی است که این امر منتج به تخصص بیشتر قاضی در ابعاد مختلف می باشد.

 چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

صرفا به دید آزمونی به مباحث نگاه نکنید و سعی بر این داشته باشید که دروس را با علاقه، با دید استدلالی و تعمقی یاد بگیرید که مطمئنا این امر هم منجر به نتیجه گرفتن در آزمون می شود و هم افزایش دانش حقوقی و بالطبع لذت بردن از مسیر!
حتی الامکان مطالعه با کیفیت و با برنامه داشته باشید همراه با مرور و تست کافی.
اگر تایم مطالعه کافی دارید به هیج وجه درسی را برای مطالعه حذف نکنید.
از بعد عملی سر جلسه آزمون هم پیشنهادم این است که دروسی را که ضریب بالایی دارند را در اولویت پاسخگوییتان قرار دهید چون به خاطر حجم بیشتر سوالات گرایش علوم قضایی داوطلب با ضیق وقت مواجه هست‌.

در نهایت از لطف همیشکی پروردگار، اهل بیت، اساتید و خانواده عزیزم که در این مسیر مثل همیشه همراه بنده بودن قدردانی می کنم.

کارنامه میلاد قاسمی باباحیدری رتبه ۴ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا