پایگاه خبری اختبار- نگار پایدار اردکانی، متولد ۱۳۷۲ و دانشاموخته دانشگاه شهید بهشتی است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ در رشته حقوق عمومی رتبه ۱ را کسب کرد. او در کنکور کارشناسی سال ۱۳۹۱ نیز رتبه ۹ را به دست آورده بود.
با او درباره تجربه شرکت در آزمون دکتری و شیوه کسب آمادگیاش گفتوگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلیتان بفرمایید.
نگار پایدار اردکانی هستم. با کسب رتبه ۹ کنکور کارشناسی تحصیل خود را در رشته حقوق در دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز کردم و با ورود به مقطع کارشناسی ارشد از طریق سهمیه استعدادهای درخشان،تحصیلات خود را در گرایش حقوق عمومی ادامه دادم. در حال حاضر به عنوان مشاور حقوقی در یکی از شرکت های حقوقی فعالیت می کنم.
دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت میکردید؟
تجربه من از کنکور، فقط کنکوردوره کارشناسی بود و بعد از ۸ سال، برای اولین بار در کنکور دکتری شرکت می کردم.
انگیزهتان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسیارشد بسنده نکردید؟
انتخاب گرایش حقوق عمومی در مقطع ارشد، علاقه من را در پیوند سیاست و حقوق در این مسیر تا حد قابل توجهی پوشش داد و انگیزه مرا برای مطالعه بیشتر و پژوهش در این زمینه دو چندان برافروخت.پر واضح است که انجام فعالیت های علمی-پژوهشی و بهره مندی از نقطه نظرات، ارشادها و همراهی صاحب نظران و اساتید نامور در این رشته، حضور در دانشگاه و تحصیل در مقطع علمی بالاتر جهت دانش اندوزی لازم و ترمیم قلت بضاعت علمی جهت پژوهش های کلان را ناگزیر می کند. مضافا، منفک از هدف و وسیله انگاری تحصیلات جهت نیل به اهداف تحصیلی و شغلی، درس خواندن و علم آموزی فی نفسه برای من مطلوبیت ذاتی زیادی دارد و از آن لذت می برم.
از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟
من از اول آبان ماه ۱۳۹۹ مطالعه جدی خود را جهت شرکت در کنکور دکتری آغاز کردم و به طور میانگین، روزانه ۶ ساعت مطالعه مفید داشتم. البته دو روز در هفته را به مطالعه آزاد می پرداختم و کامل استراحت می کردم. در این بازه زمانی، اشتغال من صرفا به صورت مشاوره های تلفنی پراکنده بود و به لحاظ زمانی چندان وقتم را نمی گرفت.
به هنگام شروع مطالعه برای آزمون به صورت جدی، ابهامات زیادی در نحوه مطالعه و منابع برای من وجود داشت خصوصا اینکه تجربه من از کنکور به تقریبا ۸ سال پیش باز می گشت؛ لذا مطالعه من در یک ماه اول کاملا حالت آزمون و خطا داشت.
پس از یک ماه مطالعه و روخوانی منابع برای دور اول، نگاهی گذرا به سوالات کنکور ۳ سال اخیر داشتم و متوجه شدم منابع سنجی کنکور دکترا صرفا به کتب اصلی و جزوات محدود نمی شود بلکه طیف وسیعی از قوانین خاص، آخرین مقالات حوزه هر رشته،آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری و بعضا مسایل چالشی روز را در بر می گیرد.
این بینش مرا به سمت زدن تست های کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۵ سال اخیر رهنمون شد و هرچه جلوتر می رفت، منطق طراحان سوال بیشتر وضوح پیدا می کرد و یک چهارچوب عملی برای درست خواندن را به من می آموخت. در یک دید کلی، من موفقیت خود را پس از دستان یاریگر الهی، خواندن قوانین خاص خصوصاً در حوزه حقوق اداری و حقوق کار می دانم.
منابع و شیوه مطالعهتان به چه شکل بود؟ برنامهریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایهگذاری کردید؟
برنامه ریزی من شکل و عنوان خاصی نداشت فقط خود را ملزم کرده بودم که ۵ روز در هفته و روزی شش ساعت درس بخوانم. همچنین تست جزء جدایی ناپذیر مطالعه روزانه من بود به طوری که کلیه تست های کنکور کارشناسی ارشد و دکترای پنج سال اخیر را زدم و نکته برداری نمودم. منابعی را که من مطالعه کردم به شرح زیر است و پیشنهاد می کنم داوطلبان قوانین خاص مذکور در ذیل را در ماه آخر به صورت جدی مطالعه کنند:
حقوق کار:
-کتاب حقوق کار دکتر عزت الله عراقی
-کتاب کار شایسته دکتر سعید رضا ابدی
-کتاب حقوق کار دکتر محمد هاشمی
قوانین:
۲۰۳-ماده و ۱۲۱ تبصره قانون کار به صورت ریز به ریز و دقیق.(خوانش مفهومی خصوصا در محاسبه ساعات کار در بخش مدت کار)
-قانون بیمه بیکاری
-قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش کارگران
-قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار
-آیین دادرسی کار
حقوق اساسی:
-حقوق اساسی و نهاد های سیاسی دکتر قاضی شریعت پناهی
-حقوق اساسی جلد۲ دکتر سید محمد هاشمی
-حقوق اساسی تطبیقی دکتر کمال الدین هریسی نژاد
-حقوق اساسی در نظم حقوقی کنونی دکتر پوریا عسکری و همکاران
*قوانین:
-۱۷۷ اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران( با خوانشی دقیق و مفهومی، به جد می توان گفت حتی از، با و یا در نوشتار اصول،تفاوت اساسی ایجاد می کند. پیشنهاد می کنم با مطالعه دقیق و پرتکرار سعی در حفظ کردن نود درصدی اصول داشته باشید)
-نظریات تفسیری شورای نگهبان
-آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (دقیق و حتی الامکان با جزییات موارد مهم و شکلی مرتبط با اصول قانون اساسی)
-قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران
-قانون نحوه تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی
-قانون انتخابات، تعداد، شرایط و آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری
-قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل
-آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام
*حقوق اداری:
–کتاب حقوق اداری دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی
–کتاب حقوق اداری یک و دو دکتر کوروش استوار سنگری و دکتر محمد امامی
*قوانین:
–قانون تشکیلات و آیین دادزسی دیوان عدالت اداری
-قانون استخدام کشوری
-قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آیین نامه مرتبط
–قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور
-قانون گزینش کشور و آیین نامه آن
*متون فقه:
-بخش جهاد کتاب المعه الدمشقیه فی فقه الامامیه و الروضه البهیه فی الشرح المعه الدمشقیه
-بخش قضا و شهادت و احیای موات و امر به معروف و نهی از منکر کتاب الروضه البهیه فی الشرح المعه الدمشقیه
-بخش انفال کتاب متون فقه حقوق بین الملل عمومی و حقوق عمومی دکتر ابراهیم موسی زاده
-بخش ولایت فقیه از کتاب البیع امام خمینی چاپ موسسه تنظیم و نشر آثار امام
-بخش ولایت کتاب المکاسب شیخ انصاری چاپ کنگره شیخ انصاری
-کتاب شئون و اختیارات ولی فقیه محمد علی قهرمان لو
شاید در نگاه اول تعدد منابع داوطلبان را هراسان کند؛ اما با یک برنامه ریزی اصولی در یک بازه زمانی معقول که نسبت به هر شخص مطابق با ویژگی های خاص ذهنی و روانی او تعریف می شود، قادر خواهید بود منابع را حتی بارها مرور کنید.
سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی میکنید؟
ارزیابی سطح سوالات حداقل کنکور سه سال اخیر دکتری، دشواری سالانه و روزافزون سوالات را پیش از پیش گواهی می دهد.لازم به ذکر است این سطح از تخصصی و به تبع ان دشوار بودن سوالات تنها به حوزه مفهومی آن مرتبط نیست بلکه پراکندگی و تعدد منابع لازم برای مطالعه بیشترین نقش را ایفا می کند. لذا هرچه سطح کمی و کیفی مطالعه به موازات هم بیشتر باشد، به همان اندازه سختی سوالات نیز کاهش می یابد.
آزمون دادن در شرایط کرونایی چه ویژگیهایی داشت؟
مطالعه در شرایط خاص کرونایی در حقیقت برای من یک انگیزه محسوب می شد. در فضای شیوع کرونا رعایت جوانب احتیاط ایجاب می کرد قهرا مدت زمان زیادی را در منزل بگذرانم. وقتی گذران این وقت با مطالعه حداکثری ممزوج می شد نه تنها باعث خستگی من نمی شد بلکه به عکس به من حس خلاقیت و مفید بودن می داد.تنها اضطراب من از ترس تعویق آزمون ناشی می شد چون واقعا خسته بودم و توان سپری ایام نوروز را با درس و کتاب نداشتم! به لطف خدا آزمون سر موعد اصلی برگزار شد و مشکلی پیش نیامد.
تبعا برگزاری آزمون در شرایط خاص کرونایی مانند استفاده از ماسک، فواصل زیاد صندلی ها، مساله نگرانی از تهویه سالن و… بی تاثیر نبوده و نیست. اما به شخصه برای من صرفا در ده دقیقه اول آزمون موثر بود و بعد از آن اصلا متوجه گذر زمان نبودم. به کلی فراموش کرده بودم که با ماسک تنفس می کنم. در یک جمع بندی کلی برگزاری آزمون در این شرایط را مطلوب ارزیابی می کنم.
برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟
من مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را نیز در دانشگاه شهید بهشتی تهران سپری کردم و این را از بزرگ ترین سعادت های خود می دانم. برای من دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی به نوعی دانشگاه مادر و وطن محسوب می شود. امیدوارم هر نتیجه ای را که خیر و حکمت پروردگار متعال در آن نهفته است رقم بخورد.
رزومهتان برای مرحله مصاحبه چطور بود؟
ارزیابی کمی و کیفی رزومه و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن در اختیار و تخصص هیئت محترم مصاحبه کننده است و برآورد شخص من لزوما با حقیقت سازگار نیست؛ اما به لحاظ دارا بودن مقالات علمی و سابقه تحصیلی نظیر معدل مقاطع پیشین و سابقه همکاری با انجمن ها و نشست های حقوقی، وضعیت را در کل مطلوب می پندارم. توکل بر خدا! هرچه دوست پسندید پسندیم همان را.
و حرف آخر؟
تنها معیار تمییز انسان از سایر موجودات وجود قوه عقل، اراده و اختیار در ذات نامشکک انسانی است. ذهن انسان از قدرت و قوت بی منتهایی برخوردار است؛ کافی است اراده کند و در پس اراده بی وفقه به پیمایش مسیر خود ادامه دهد؛ حصول نتیجه تضمینی است.
اگر بتوانم این دست آورد را در یک دید کلی موفقیت بنامم؛ سهم بضاعت علمی و اندوخته دانشم در این راه، کمترین است. من تمام این کل مطلوب را، مرهون آرامش و توکل به ذات بی همتای پروردگاری هستم که خداوند محالات است و بی شک ممکن ها را محقق می کند. دستان پدر و مادرم را که در این راه نه چندان هموار و آسان همواره مرا حمایت و هدایت کردند می بوسم و توفیقات خود را مدیون دعای خیرشان می دانم. جا دارد در آخر از تمامی دوستانم و همراهانم در این راه، خصوصا اساتید بزرگوارم در گروه حقوق عمومی که تلمذ دوباره در مکتب تدریسشان مرا انگیزه ای دو چندان عطا می بخشید نهایت سپاس را داشته باشم. سایه شان مستدام.