آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۵) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت ها

تصویب‌نامه شماره 191145/ت63495هـ مورخ 1403/12/11 هیئت وزیران

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت امور خارجه 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان اداری و استخدامی کشور

معاونت حقوقی رئیس جمهور ـ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۱۲/۱ به پیشنهاد شماره ۱۷۳۵۹۸/۸۰ مورخ ۱۴۰۳/۹/۲۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأیید شورای ملی تأمین مالی و به استناد تبصره (۳) ماده (۲۵) و بند (ب) ماده (۴۶) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها مصوب ۱۴۰۲، آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۵) قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۵) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها (موضوع سامانه جامع اطلاعات سرمایه‌گذاری کشور)

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها مصوب سال ۱۴۰۲.

۲ـ شورا: شورای ملی تأمین مالی موضوع بند (الف) ماده (۲) قانون.

۳ـ دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع بند (خ) ماده (۱) قانون.

۴ـ وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

۵ ـ سازمان سرمایه‌گذاری: سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران موضوع ماده (۵) قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوب سال ۱۳۵۳.

۶ ـ سازمان بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار.

۷ ـ سامانه: سامانه جامع اطلاعات سرمایه‌گذاری کشور موضوع ماده (۲۵) قانون که با رعایت سازوکارهای مندرج در مواد (۲۶) و (۲۷) قانون و با راهبری سازمان سرمایه‌گذاری، برای ارائه اطلاعات و امکانات موردنیاز درخصوص ظرفیت‌ها، مزیت‌ها، امکانات و نیازهای مرتبط با سرمایه‌گذاری در سطح کشور ایجاد می‌شود و علاوه بر بهره مندی از امکانات و ابزارهای هوشمند متناسب با کارکرد سامانه، سازوکار شناسایی و معرفی فرصت‌ها و طرح (پروژه )های نیازمند جذب منابع مالی را برای سرمایه گذاران و سرمایه پذیران و نیز مرجع اطلاعاتی موردنیاز را برای سیاست‌گذاران فراهم می‌نماید.

۸ ـ کارگروه تعامل‌پذیری: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده (۳) قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب سال ۱۴۰۱.

۹ ـ فرصت: تدارک پیشنهاد استفاده از موقعیتی آشکار یا پنهان در فرآیند تأمین یک نیاز واقعی تولیدی یا خدماتی توأم با کسب بازدهی مالی برای سرمایه گذارکه دارای مطالعات پیش امکان سنجی، شرایط خاص ناظر بر تأمین مالی طرح و بیان کلی مشوق‌ها و مزیت‌های عمومی و اختصاصی احتمالی مربوط به طرح است.

۱۰ ـ طرح (پروژه): فرصت دارای مطالعات امکان سنجی کامل که تخصیص و تأمین محل اجرا و زیرساخت‌های مورد نیاز آن کسب شده است.

۱۱ـ مشوق: مجموعه تسهیلات فرآیندی، امتیازها، معافیت‌ها، ترجیحات و حمایت های مالی و اجرایی که با هدف افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاری تولیدی یا خدماتی بر اساس مکان، زمان، موضوع و شرایط خاص سرمایه‌گذاری و یا درخصوص طرح (پروژه)های مشخص سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود.

۱۲ـ فعالیت اقتصادی: فعالیت های اقتصادی طبقه‌بندی‌شده توسط مرکز آمار ایران در قالب فهرست شناسه (کد)ها و عناوین فعالیت های اقتصادی ایران.

۱۳ـ سامانه های همکار: سامانه های الکترونیکی که در دستگاه‌های اجرایی و مجموعه های مختلف اعم از دولتی، عمومی، خصوصی یا تعاونی ایجاد شده و حاوی اطلاعاتی هستند که ارائه آن در سامانه، مورد نیاز است.

۱۴ـ اتاق های سه گانه: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران.

ماده ۲ـ سازمان سرمایه‌گذاری مکلف است با رعایت ماده (۲۵) قانون، سامانه را به عنوان مرجع ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری کشور با اهداف زیر ایجاد و راه اندازی کرده و نسبت به معرفی آن اقدام نماید:

۱ـ تسهیل دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه گذاران و سیاست‌گذاران.

۲ـ ارائه اطلاعات جامع و به روز به سرمایه گذاران برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در ایران.

۳ـ تسهیل برنامه‌ریزی و ارتقای رقابت‌پذیری در فضای سرمایه‌گذاری کشور.

۴ـ پایش و ارزیابی فضای سرمایه‌گذاری کشور.

۵ ـ کمک به تشویق و هدایت هوشمند و هدفمند جریان سرمایه‌گذاری.

۶ ـ ایجاد تصویر واحد و معتبر و جامع از فضای سرمایه‌گذاری کشور.

۷ ـ کمک به تصمیم‌گیری های کلان اقتصادی.

۸ ـ تسهیل برقراری ارتباط مستقیم و واقعی میان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی.

۹ـ افزایش نرخ سرمایه‌گذاری موفق در کشور.

۱۰ـ معرفی تجربیات موفق سرمایه‌گذاری.

۱۱ـ ایجاد ابزارهای نوین و هوشمند برای تحلیل داده‌ها و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی.

۱۲ـ تسهیل ارتباط مستقیم میان ذی نفعان و فعالان فضای سرمایه‌گذاری کشور.

۱۳ـ تسهیل هدایت متقاضیان به انتخاب و جانمایی طرح ها.

۱۴ـ ارتقای شفافیت نظام سرمایه‌گذاری کشور.

۱۵ـ تسریع در فرایند ارزیابی طرح های سرمایه‌گذاری.

تبصره۱ـ وزارت (سازمان سرمایه‌گذاری) موظف است الزامات امنیتی، فنی، فرآیندی و قانونی لازم برای راه اندازی و اشتراک داده‌ها را در چهارچوب مصوبات کارگروه تعامل پذیری و ماده (۱۰۷) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ رعایت نماید.

تبصره۲ـ تمامی تبادلات داده در سامانه، صرفاً به صورت وب سرویس الکترونیکی و از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات صورت می پذیرد.

ماده۳ـ وزارت (سازمان سرمایه‌گذاری) موظف است با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، ضمن ایجاد امکان دسترسی از خارج از کشور به سامانه، محتوای (حداقل) سه زبانه سامانه (فارسی، انگلیسی و عربی) را در چهارچوب مصوبات کارگروه تعامل پذیری، ایجاد و راه اندازی نماید.

ماده۴ـ به منظور راهبری امور مرتبط با سامانه و اتخاذ تصمیمات مهم فرآیندی و اجرایی، کارگروه راهبری سامانه، با ترکیب رئیس سازمان سرمایه‌گذاری (رئیس کارگروه)، رئیس سازمان بورس، رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، رئیس مرکز آمار ایران، رؤسای اتاق های سه گانه، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت و رئیس مرکز تسهیل تأمین مالی وزارت (دبیر کارگروه) تشکیل می‌شود.

تبصره ۱ـ مصوبات کارگروه راهبری سامانه، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، برای کلیه دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه مذکور لازم الاجرا است.

تبصره۲ـ دبیر کارگروه موظف است کلیه مصوبات کارگروه را برای اعضای شورا ارسال نماید.

تبصره۳ـ حضور سایر اشخاص ذی ربط در جلسات کارگروه، حسب ضرورت به تشخیص و دعوت دبیر کارگروه (بدون حق رأی) مجاز است.

ماده۵ ـ وظایف کارگروه راهبری سامانه، در چهارچوب قوانین و مقررات، به شرح زیر است:

۱ـ سیاستگذاری و برنامه‌ریزی های کلان مرتبط با سامانه.

۲ـ اخذ گزارش سامانه و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها درخصوص اجرای تکالیف مرتبط با مواد (۲۵)، (۲۶) و (۲۷) قانون و ارسال گزارش های مربوط، هر سه ماه یک بار به شورا.

۳ـ تعیین داده‌های مرتبط با فعالیت های اقتصادی هر دستگاه که موظف به اشتراک گذاری با سامانه می باشد.

۴ـ پیشنهاد الزامات و اصول حاکم بر سامانه برای تصویب به شورا.

۵ ـ تصمیم‌گیری در خصوص ضرورت ترجمه محتوای ایجاد شده به سایر زبان های خارجی علاوه بر انگلیسی و عربی.

۶ ـ تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی دریافت، بررسی و ارجاع تقاضاهای سرمایه‌گذاری شرکت های سرمایه پذیر داخلی براساس حوزه فعالیت به دستگاه اجرایی ملی و استانی در سامانه.

۷ـ نحوه بهره مندی از ظرفیت مشاوران سرمایه‌گذاری و اعتبارسنجی در ارزیابی فرصت‌ها و طرح های متقاضی سرمایه‌گذاری.

۸ ـ پیشنهاد ساختار، وظایف و سازوکار تشکیل جلسات کارگروه، ایجاد کارگروه های تخصصی و سازوکار تصمیم‌گیری در کارگروه های مذکور برای تصویب در شورا.

۹ـ رسیدگی، برنامه‌ریزی و تقسیم کار برای اجرای تکالیفی که توسط شورا یا در قوانین، به سامانه محول گردد.

۱۰ـ پیشنهاد سازوکار و قالب (پیکربندی)های درج اطلاعات در سامانه برای تصویب در شورا.

ماده۶ ـ دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات و اداره کارگروه راهبری سامانه و سازوکار انتشار و دسترسی به سامانه، ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، در چهارچوب قوانین و مقررات، توسط کارگروه راهبری سامانه تهیه و به تصویب شورا می رسد.

ماده۷ـ دستگاه‌های اجرایی با همکاری اتاق های سه گانه مکلفند اطلاعات مربوط به فرآیندها، مشوق‌ها، تسهیلات، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، طرح (پروژه)ها، بسته های سرمایه‌گذاری بدون نام و همچنین داده‌های مؤثر بر تحلیل و هدایت هوشمند سرمایه‌گذاری و مطالعات تخصصی و تطبیقی در حوزه‌های عملکرد خود را مطابق سازوکار طراحی شده در سامانه و قالب (پیکربندی)های تدوین و ابلاغ شده توسط کارگروه راهبری سامانه با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات مالی مصوب ۱۴۰۱ و بند (الف) ماده (۱۰۷) قانون برنامه پنج ساله پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ در سامانه درج نمایند.

تبصره۱ـ دستگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه، اقدام به راه اندازی سامانه های مرتبط با وظایف مندرج در این آیین‌نامه نموده اند، موظفند سامانه های خود را متناسب با الزامات و کارکردهای مذکور در این آیین‌نامه اصلاح و ارتقا دهند و امکان ارتباط برخط آنها را با سامانه در چهارچوب مصوبات کارگروه تعامل پذیری فراهم آورند.

تبصره۲ـ به روز رسانی اطلاعات مندرج در سامانه برای هر دستگاه اجرایی بر اساس مواد (۲۶) و (۲۷) قانون است.

ماده۸ ـ فرصت‌ها و طرح های مندرج در سامانه در اولویت تعیین مشوق‌ها و اقدامات و بازاریابی موضوع ماده (۱۲) و خدمات موضوع  ماده (۲۰) آیین‌نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۲۵۵۶ت۲۷۰۳۲هـ مورخ ۱۳۸۱/۷/۲۳ و اخذ بسته های سرمایه‌گذاری بدون نام (با رعایت دستورالعمل موضوع ماده (۲۶) قانون) قرار می گیرند.

ماده۹ـ سازمان سرمایه‌گذاری مکلف است سامانه را به نحوی طراحی نماید که درج اطلاعات در سامانه، منوط به تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط و درخصوص داده‌های استانی، منوط به تأیید استاندار باشد. امکان فنی مذاکره برخط درخصوص فرصت‌ها، طرح ها و بسته های سرمایه‌گذاری در سامانه فراهم می‌شود.

تبصره ـ مسئولیت نظارت بر اجرای تکالیف مقرر در این آیین‌نامه و صحت داده‌های دریافتی از هر یک از دستگاه‌های اجرایی موضوع آن، با بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط و درخصوص داده‌های استانی با استاندار ذی ربط است. این مسئولیت در خصوص اتاق های سه گانه با رؤسای آنها است.

ماده۱۰ـ معاونت حقوقی رئیس جمهور مکلف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، قوانین و مقررات مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در کشور را در سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران حداقل به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه نموده و سازوکار فنی برقراری خدمت (سرویس) داده برای نمایش قوانین و مقررات با اعمال آخرین اصلاحات در سامانه را فراهم نماید. درخصوص قوانین و مقررات جدید، انجام ترجمه و اعمال اصلاحات ظرف یک ماه پس از ابلاغ آنها در سامانه انجام می‌شود.

تبصره ـ معاونت حقوقی رئیس جمهور مجاز است برای ترجمه قوانین و مقررات تخصصی یادشده، از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آن حوزه استفاده نماید.

ماده۱۱ـ وزارت مکلف است ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به ایجاد نسخه انگلیسی و عربی (و سایر زبان ها بعد از تصویب شورا) در درگاه ملی مجوزها موضوع مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن اقدام و ضمن برقراری خدمت (سرویس) تبادل داد ه های مرتبط با مجوزهای شروع و توسعه کسب و کار، امکان ثبت درخواست به این زبان ها را برای کاربران سامانه فراهم نماید.

ماده۱۲ـ درصورت وجود تعارض میان داده‌های ارائه شده به سامانه، دستگاه‌های اجرایی مرتبط مکلفند با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱ و با هماهنگی سازمان سرمایه‌گذاری و کارگروه راهبری سامانه، نسبت به اصلاح داده‌ها از طریق واحدهای تابعه ملی و استانی اقدام نمایند.

تبصره ـ معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور مکلف است با هماهنگی سازمان سرمایه‌گذاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و مشارکت سازمان فناوری اطلاعات و با اولویت استفاده از خدمات شرکت های دانش بنیان در چهارچوب قوانین و مقررات، نسبت به هوشمندسازی نمایش اطلاعات مندرج در سامانه از طریق ابزارهای نوین و هوش مصنوعی اقدام نماید.

ماده۱۳ـ به منظور ایجاد، اصلاح و برقراری خدمت (سرویس )های مرتبط با داده‌های مکانی موردنیاز برای تحقق اهداف سامانه، سازمان سرمایه‌گذاری موظف است با همکاری دستگاه‌های ذی ربط و رعایت مصوبات کارگروه تعامل پذیری، دستورالعمل مربوط به این موضوع را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و برای تصویب به شورا ارائه نماید.

ماده۱۴ـ سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است اجرای تکالیف موضوع این آیین‌نامه را به عنوان یکی از شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه‌های اجرایی لحاظ نماید.

ماده۱۵ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه موظفند با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، نسبت به معرفی سامانه به عنوان مرجع جامع اطلاعات سرمایه‌گذاری کشور و همچنین ارائه اطلاعات لازم به ذی نفعان از جمله سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و سایر کاربران اقدام نمایند و آدرس سامانه را به عنوان مرجع ملی سرمایه‌گذاری کشور در بخش پیوندهای درگاه اینترنتی خود قرار دهند.

تبصره ـ دستگاه‌های اجرایی موظفند آدرس سامانه را به عنوان مرجع ملی سرمایه‌گذاری کشور، در بخش پیوندهای درگاه اینترنتی خود قرار دهند.

ماده۱۶ـ سازمان اداری و استخدامی کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور درچهارچوب ظرفیت‌های موجود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تأمین ساختار و نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید محتوا و ایجاد و راهبری سامانه به‌نحوی اقدام می‌نمایند که کلیه نیازها و الزامات فنی و محتوایی سامانه تأمین گردد.

ماده۱۷ـ سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف است در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۰۷) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
موضوع تصویب نامه شماره ۱۴۰۱۴۷/ت۶۳۲۵۴هـ مورخ ۱۴۰۳/۹/۱۲ نسبت به میزبانی و تأمین امنیت اتاق های ارائه دهنده خدمت (سرور) مورد نیاز برای سامانه و تأمین و تدارک نیازهای فنی مرتبط با ایجاد، راهبری و حفظ امنیت آن اقدام نماید.

ماده۱۸ـ سازمان سرمایه‌گذاری و کارگروه راهبری سامانه مجازند برای انجام وظایف و تکالیف مقرر در قانون و این آیین‌نامه، حسب مورد از خدمات تخصصی حرفه‌ای بخش های غیردولتی از جمله خدمات اجرایی یا مشاوره ای با رعایت قوانین و مقررات مربوط استفاده نمایند و مراتب را به اطلاع شورا برسانند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

ماده (۲۵) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها

ماده ۲۵- ‌‌‌به‌منظور معرفی ظرفیت­های ‌‌سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در کشور و جذب ‌‌تأمین مالی خارجی، «سازمان ‌‌سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران» مکلف است با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران ظرف سه‌ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، با استفاده از امکانات موجود نسبت به ایجاد زیرساخت الکترونیکی تحت عنوان «سامانه جامع اطلاعات ‌‌سرمایه‌گذاری کشور» اقدام نماید. اطلاعات مندرج در سامانه مذکور باید علاوه بر زبان فارسی ، حداقل به دو زبان پرکاربرد دنیا برای تمامی ‌‌‌سرمایه‌گذاران قابل رؤیت بوده و امکان بارگذاری اطلاعات و مطالعات طرح (پروژه) را برای متقاضیان جذب ‌‌تأمین مالی خارجی فراهم نماید.

تبصره۱- سازمان ‌‌سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران موظف است به تمامی اشخاصی که متقاضی انجام یا جذب ‌‌تأمین مالی خارجی هستند دسترسی لازم برای استفاده از خدمات سامانه موضوع این ماده را ‌‌به‌صورت رایگان اعطا نماید.

تبصره۲- عدم درج اطلاعات در سامانه موضوع این ماده، مانع جذب ‌‌تأمین مالی خارجی برای ‌‌دستگاه های ‌‌اجرائی یا اشخاص حقوقی نیست.

تبصره۳- آیین­ نامه ‌‌اجرائی این ماده به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و ‌‌‌دارایی حداکثر سه‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

خروج از نسخه موبایل