وزارت آموزش و پرورش – وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحوزارت کشور – سازمان برنامه و بودجه کشور – مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۱/۱۷ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با کسب نظر از شورای عالی آموزش و پرورش و به استناد بند (ب) ماده (۸۸) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرحزیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (۸۸) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع تأمین معلمان مورد نیاز از میان دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
ماده ۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بکار میروند:
۱. دستگاه اجرایی دستگاههای اجرایی موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳
۲. وزارت وزارت آموزش و پرورش
۳. سازمان سازمان برنامه و بودجه کشور
۴. دانشگاههای وابسته دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
۵. دانشگاهها و حوزههای علمیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیربط و حوزههای علمیه دارای مجوز تأسیس و فعالیت.
۶. دانشجوی مهارتآموزی دانشجویی که بنا به نیاز وزارت آموزش و پرورش از دانشگاهها و حوزههای علمیه مطابق مقررات این آییننامه وارد دوره مهارتآموزی میشود.
۷. صلاحیت عمومی مجموعه ای از صفات و ویژگیهای شخصیتی شامل باورها، نگرشها اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی قوانین و مقررات آشکار می سازد و بر اساس قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب ۱۳۷۴ احراز میشود.
۸. صلاحیت تخصصی مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی موضوع تدریس دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری دستاوردها خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط آخرین مدرک تحصیلی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
۹. صلاحیت حرفه ای مجموعه ای از توانمندیهای مرتبط با بکارگیری تلفیقی دانش نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر قوانین و مقررات نظام آموزش و پرورش کشور
۱۰. دوره مهارتآموزی فعالیتهای آموزشی و پرورشی برای فراگیری و تقویت دانش مهارت نگرش بینش خلاقیت نوآوری و ویژگیهای فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور احراز شرایط و ایفای وظایف شغل معلمی که با نظارت وزارت توسط دانشگاههای وابسته برای دانشجوی مهارتآموزی برگزار میشود.
۱۱. گواهینامه صلاحیت معلمی گواهینامه موضوع ماده (۱۵) نظام نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی که پس از موفقیت در آزمون پایان دوره مهارتآموزی مبتنی بر صلاحیت حرفهای توسط وزارت صادر میشود.
۱۲. کمک هزینه پنجاه درصد (۵۰) حداقل حقوق دانشجویان دانشگاههای وابسته
ماده ۲- وزارت آموزش و پرورش موظف است در صورت عدم تأمین معلم مورد نیاز از طریق دانشگاههای وابسته نیروی انسانی مورد نیاز موضوع این آییننامه را به تفکیک شغل محل جنسیت و رشته تحصیلی مشخص و به سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام نماید. سازمانهای مذکور موظفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حدود اعتبارات مصوب مربوط حداکثر شش ماه قبل از آغاز سال تحصیلی جدید نسبت به صدور مجوز استخدامی و تأمین اعتبار مربوط اقدام نمایند.
ماده ۳- جذب معلمان موضوع این آییننامه از بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واجد صلاحیتهای عمومی و تخصصی سایر دانشگاهها و حوزههای علمیه و با رعایت شرایط زیر انجام میشود:
۱. قبولی در آزمون تخصصی موضوع این آییننامه
۲. تأیید صلاحیت گزینش و ویژگیهای جسمانی و روانی دانشجوی مهارتآموزی در زمان پذیرش
۳. اخذ تعهد خدمت در مدارس دولتی
۴. داشتن گواهینامه دوره مهارتآموزی توسط دانشجوی مهارتآموزی
۵. اخذ تعهد خدمت از مشمولین موضوع این آییننامه به مدت پنج سال در محل تعیین شده توسط وزارت.
تبصره – شروع استخدام افراد مشمول پس از طی دوره خدمت وظیفه عمومی موضوع ماده (۱۴) این آییننامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به صورت پیمانی است.
ماده ۴- دوره مهارتآموزی به صورت حضوری برگزار میشود سرفصل های دروس و نحوه اجرای آن توسط دانشگاههای وابسته تدوین و به تأیید وزارت میرسد.
ماده ۵- سازمان موظف است نسبت به پیشبینی و تأمین منابع مالی لازم برای پرداخت کمک هزینه هر دانشجوی مهارتآموزی در سقف مجوزهای داده شده اقدام نماید. همچنین سازمان موظف است هزینه برگزاری دورههای مهارتآموزی موضوع این آییننامه را در اعتبارات سالانه دانشگاههای وابسته در سقف بودجه سنواتی پیشبینی نماید.
ماده ۶- دانشجوی مهارتآموزی از زمان شروع دوره مهارتآموزی به مدت یک سال از کمک هزینه برخوردار میشود.
ماده ۷- شرایط پذیرش ورودی دوره مهارتآموزی به شرح زیر است:
۱. گذراندن حداقل (۸۰) واحد درسی برای دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته (۲۰) واحد درسی برای دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته و هفتاد و پنج درصد (۷۵) دروس حوزه علمیه برای طلاب شاغل به تحصیل در سطح دو همتراز مقطع کارشناسی
۲. گذراندن حداقل (۲۰) واحد درسی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته و (۱۰۰) واحد درسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و پنجاه درصد (۵۰) دروس حوزه علمیه برای طلاب شاغل به تحصیل در سطح سه همتراز مقطع کارشناسی ارشد
۳. داشتن حداقل معدل برای واحدهای درسی گذرانده شده (۱۵) در دوره کارشناسی علوم انسانی (۱۴) برای دوره کارشناسی غیر علوم انسانی (۱۶) برای کارشناسی ارشد علوم انسانی و (۱۵) برای کارشناسی ارشد غیر علوم انسانی
۴. پذیرش دانشجوی مهارتآموزی صرفاً بر مبنای بومیپذیری است. ملاک بومیگزینی متقاضیان مطابق ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ با اصلاحات بعدی آن است.
۵. حداکثر سن قابل قبول برای دوره کارشناسی و سطح دو حوزه علمیه (۲۶) سال و کارشناسی ارشد و سطح سه حوزه علمیه (۲۸) سال است. برای افراد متأهل دارای فرزند به ازای هر فرزند حداکثر تا ۲ فرزند یک سال به سقف سنی مذکور اضافه میشود.
ماده ۸- دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای وابسته دانشجویان دارای تعهد خدمت به دستگاههای اجرایی و راتبه تحصیلی بورسیه) مجاز به ثبت نام در آزمون اختصاصی موضوع این آییننامه نمیباشند.
ماده ۹- سوابق تحصیلی در سایر دانشگاهها و حوزههای علمیه و همچنین مدت تحصیل و دوره مهارتآموزی در دانشگاههای وابسته جزو سوابق خدمتی محسوب نمیشود.
ماده ۱۰- خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات موضوع این آییننامه مطابق قوانین و مقررات مربوط اخذ میشود.
ماده ۱۱- تسلیم گواهی نامه یا ریز نمرات و تأییدیه تحصیلی توسط دانشگاهها و حوزههای علمیه به متعهدین موضوع این آییننامه به هر عنوان که قبل از انجام یا لغو تعهد سبب بهره مندی از مزایای آن شود ممنوع است ادامه تحصیل این افراد در رشتههای مورد نیاز وزارت یا در نظر گرفتن شرایط احراز شغل و با سپردن تعهد خدمت جدید برای دریافت مزایای مربوط مجاز است.
ماده ۱۲- هرگونه جابه جایی انتقال و مأموریت متعهدین موضوع این آییننامه در طول دوره تعهد خدمت ممنوع است.
ماده ۱۳- وزارتخانههای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و حوزههای علمیه موظفند در فرآیند پذیرش و جذب دانشجویان موضوع این آییننامه با وزارت همکاری نمایند.
ماده ۱۴- وزارت موظف است با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به استفاده از ظرفیت کارکنان وظیفه نیروهای مسلح موضوع ماده (۶۶) قانون نظام وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳ با اصلاحات بعدی آن برای مشمولین ذکور موضوع این آییننامه اقدام نماید.
تبصره – وزارت موظف است قبل از هر انتشار آگهی آزمون اختصاصی موضوع این آییننامه نسبت به اخذ مجوز استفاده از ظرفیت پذیرفتهشدگان آزمون در قالب مشمولین امریه مأمور به وزارت سرباز معلم اقدام نماید.
بند (ب) ماده (۸۸) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
ماده ۸۸- بهمنظور ارتقای کیفیت نیروی انسانی آموزش و پرورش بهعنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور، اقدامات ذیل انجام میگیرد:
ب- سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان مکلفند در طول اجرای برنامه، تا زمان تصویب و اجرای سند موضوع بند «الف» این ماده، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی برای جذب دانشجومعلمان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
جذب و تربیت نیروهای مورد نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی منحصراً از طریق دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی با تقویت زیرساختها و ظرفیتها و توسعه کمّی و کیفی آنها و با موافقت و همکاری مراکز مدیریت حوزههای علمیه، بر اساس دستورالعملی که توسط مرکز مدیریت حوزههای علمیه قم با مشارکت مراکز مدیریت حوزههای علمیه خراسان و اصفهان تهیه میشود (برای تربیت و توانمندسازی معلمان گروه معارف اسلامی، قرآن و مربی امور پرورشی ) و سایر دانشگاههای دولتی و غیردولتی صورت میگیرد.
وزارت آموزش و پرورش مجاز است در صورت عدم تأمین معلمان مورد نیاز از طریق دانشگاههای فوقالذکر، نسبت به تأمین نیروی مورد نیاز خود از بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واجد صلاحیتهای عمومی و تخصصی سایر دانشگاههای دولتی و غیردولتی یا حوزههای علمیه با گذراندن دوره مهارتآموزی و یا دانشجومعلمی در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی، همزمان با تحصیل در دانشگاه دولتی و غیردولتی یا حوزههای علمیه با امکان دریافت کمکهزینه به میزان پنجاه درصد (۵۰%) حداقل حقوق از زمان تحصیل در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی اقدام نماید .
آییننامه نحوه جذب این دانشجویان ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه میشود و با کسب نظر از شورای عالی آموزش و پرورش بهتصویب هیأت وزیران میرسد.
دانشجویان دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی در طول مدت تحصیل بهصورت سالانه مورد ارزشیابی قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت ناشی از کشف فقدان شرایط قانونی یا از دست دادن شرایط قانونی، ارتباط استخدامی آنان قطع خواهد شد. سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش مکلفند گزارش اقدامات بهعمل آمده را به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس سالانه ارسال نمایند.