آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ هیات وزیران
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۱/۷ به پیشنهاد مشترک سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و به استناد بند (الف) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ وزارتین: وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
ب ـ دانشگاه و موسسه پژوهشی معتبر بینالمللی: دانشگاههای خارجی که براساس نظامهای رتبهبندی بینالمللی توسط وزارتین تعیین میشود.
پ ـ مؤسسه: دانشگاهها، مراکز آموزشعالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، فنی حرفهای و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی داخلی است که با مجوز شورای گسترش آموزش عالی یکی از وزارتین ایجاد شده است.
ت ـ واحد یا شعبه مشترک: واحد یا شعبهای که در سطح گروه، دانشکده، پژوهشکده ، پژوهشگاه و یا واحدهای فناوری و نوآوری با مشارکت یک دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بینالمللی تشکیل میشود.
ماده۲ـ اهداف این آییننامه به شرح زیر است:
الف ـ حرکت در مرزهای دانش و تبادل نظاممند دانش نوین.
ب ـ ارتقای سطح عملکرد کیفی مؤسسه.
پ ـ توسعه خلاقیت و نوآوری در کشور با بهرهگیری از ظرفیتهای بینالمللی.
ت ـ قرار گرفتن مؤسسه در چرخه بینالمللی تبادل دانش و اثرگذاری بر آن.
ث ـ گسترش دیپلماسی علمی و فناوری.
ج ـ اجرای تمهیدات لازم برای گردش نخبگان.
ماده۳ـ به منظور حمایت، رفع موانع، تسهیل و هماهنگی در اجرایی نمودن توافقات مؤسسه با دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بینالمللی، کارگروهی به ریاست یکی از معاونین ذیربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نمایندگان تامالاختیار دستگاههای اجرایی زیر تشکیل میشود:
الف ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
ب ـ وزارت امور خارجه.
پ ـ وزارت اطلاعات.
ت ـ وزارت کشور.
ث ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران).
ج ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
چ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور.
ح ـ سازمان اداری و استخدامی کشور.
خ ـ معاونت علمی و فناوری رییسجمهور.
د ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
تبصره۱ـ نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی به تشخیص رییس کارگروه و متناسب با موضوع جلسه با حق رأی به جلسه دعوت میشوند.
تبصره۲ـ دستورالعمل داخلی کارگروه در اولین جلسه به پیشنهاد مشترک وزارتین به تصویب کارگروه میرسد. دبیرخانه کارگروه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بدون ایجاد تشکیلات جدید مستقر است.
ماده۴ـ فرآیند ایجاد واحد یا شعبه مشترک به شرح زیر است:
الف ـ استعلام اولیه مؤسسه از وزارتین حسب مورد درخصوص دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بینالمللی و امکان همکاری مشترک از نظر اعتبار و مجاز بودن.
ب ـ طرح موضوع در هیأت امنای مؤسسه و اخذ مصوبه.
پ ـ تنظیم مفاد تفاهمنامه توسط مؤسسه با دانشگاه و موسسه پژوهشی معتبر بینالمللی.
ت ـ اخذ موافقت اصولی شورای گسترش آموزشعالی وزارتین حسب مورد.
ث ـ عقد قرارداد تأسیس واحد یا شعبه مشترک با دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بینالمللی.
ج ـ ارسال یک نسخه از تصویر قرارداد منعقده به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (۳).
چ ـ اخذ موافقت قطعی شورای گسترش آموزشعالی وزارتین حسب مورد.
ماده ۵ ـ نحوه مشارکت، جذب و تردد اعضای هیأت علمی و دانشجویان به شرح زیر است:
الف ـ میزان مشارکت مؤسسه از نظر مالی، امکانات زیرساختی، تجهیزات و نیروی انسانی با تصویب هیأت امنای مؤسسه.
ب ـ مشخص نمودن تعهدات دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بینالمللی در تأمین منابع مالی، تجهیزات، اعزام اعضای هیأت علمی، منابع علمی و هرگونه بسترسازی برای راهاندازی و اداره شعبه مشترک به صورت شفاف در قرارداد.
پ ـ جذب دانشجو و تعیین میزان شهریه در شعبه مشترک برای دانشجویان خارجی براساس تفاهمنامههای مربوط به تبادل دانشجو و یا جذب دانشجوی خارجی توسط مؤسسه و برای دانشجویان داخلی براساس شیوه نامه مصوب وزارتین حسب مورد.
ت ـ تنظیم دستورالعمل چگونگی تسهیل تردد اعضای هیأت علمی و دانشجویان و محققان شعبه مشترک به پیشنهاد وزارتین و تأیید کارگروه موضوع ماده (۳).
ث ـ تسریع و تسهیل بررسی و صدور مجــوز اقامت اعضای هیأت علمی و دانشجویان خارجی و وابستگان حسب قوانین و مقررات، توسط وزارت کشـور.
ج ـ تسریع و تسهیل بررسی و صدور مجــوز کار اعضای هیأت علمی و دانشجویان خارجی و وابستگان حسب قوانین و مقررات، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
تبصره ـ رییس مؤسسه، پاسخگوی قانونی فعالیت های شعبه مشترک میباشد.
ماده ۶ ـ بعد از کسب موافقت اصولی از شورای گسترش آموزش عالی وزارتین برای ایجاد واحد یا شعبه مشترک، حمایت های زیر صورت گیرد:
الف ـ صدور مجوز توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در صورت لزوم برای بکارگیری نیروی انسانی و توسعه تشکیلاتی در چهارچوب قوانین و مقررات، در راستای اجرای قرارداد.
ب ـ تسهیل صدور ویزای مکرر اعضای هیأت علمی، کارکنان و محققان خارجی و روادید دانشجویان خارجی و وابستگان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط توسط وزارت امور خارجه.
پ ـ فراهم نمودن خطوط اعتباری لازم و تسهیل در تعاملات ارزی برای هر یک از واحدها و شعب مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. در این راستا واحدها و شعب مشترک نیازهای ارزی خود را به بانکهای عامل منعکس میکنند تا در چهارچوب ضوابط و مقررات ارزی، اقدام لازم از سوی بانکهای مزبور به عمل آید.
ت ـ فراهم نمودن تسهیلات لازم برای اخذ مجوزهای مورد نیاز در جهت تشویق و حمایت از سرمایهگذاری خارجی توسط سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران.
ث ـ پیشبینی پرداخت حقوق ورودی تجهیزات علمی وارداتی برای شعبه مشترک توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل ردیف اعتباری جمعی ـ خرجی مربوط در لوایح بودجه سنواتی کل کشور.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
بند (الف) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران:
به دولت اجازه داده میشود بهمنظور ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاههای کشور و تعاملات بینالمللی در طی اجرای قانون برنامه نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاههای معتبر بینالمللی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در داخل کشور در چهارچوب سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نماید. نحوه سرمایهگذاری مشترک، تسهیل تعاملات ارزی و تردد اعضای هیأت علمی و دانشجویان در آییننامه اجرائی که با پیشنهاد سازمان، سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاههای اجرائی ذیربط به تصویب هیأت وزیران میرسد، مشخص میشود.