آییننامه اجرایی بند (ح) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور
مصوب ۶ فروردین ۱۳۹۳ هیات وزیران
به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
منتشر شده در روزنامه رسمی ۳۰ تیر ۱۳۹۳
ماده۱ـ اصطلاحات مندرج در این آییننامه در معانی مشروح زیر به کار میروند:
الف ـ طرحها: طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور و طرحهای تملک داراییهای سرمایهای استانی مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استانها.
ب ـ دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی مندرج در پیوست یادشده و دستگاههای اجرایی طرحهای مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استانها.
ج ـ خیرین: اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیردولتی که با استفاده از منابع غیردولتی، اقدام به کمک مالی، تأمین عرصه و اعیان، احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز طرحها و تحویل و اهدای آنها به دستگاه اجرایی مینمایند.
د ـ بانک عامل: بانک ها یا مؤسسات اعتباری که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک هستند.
ماده۲ـ دستگاه اجرایی در جهت آگاهی خیرین و جمع آوری پیشنهادهای آنان و تصمیم گیری درخصوص استفاده از ساز و کار این آییننامه تا پایان تیرماه ۱۳۹۳ از طریق جراید کثیرالانتشار، پایگاههای اطلاع رسانی و نهادهای مربوط به خیرین، مشخصات آن دسته از طرحهای خود را که امکان مشارکت خیرین در آنها وجود دارد، اطلاعرسانی نماید.
تبصره ـ دستگاه اجرایی باید در معرفی طرحهای خود، مشخصات آنها شامل عنوان و حجم عملیات، مکان اجراء و اعتبار موردنیاز برای اجراء را اعلام نماید.
ماده۳ـ در صورتی که خیرین متقاضی برخورداری از منابع دستگاه اجرایی برای سود و کارمزد تسهیلات اعطایی جهت اجرای طرحها هستند، تقاضای خود را به صورت کتبی به دستگاه اجرایی مربوط اعلام نمایند و دستگاه اجرایی موظف است ظرف بیست روز نسبت به بررسی پیشنهادها و اعلام نتیجه اقدام نماید.
ماده۴ـ دستگاه اجرایی موظف است پیشنهادهای پذیرفته شده را با هماهنگی خیرین به بانک عامل معرفی نماید.
ماده۵ ـ بازپرداخت تسهیلات اعطایی توسط خیرین تضمین میشود.
ماده۶ ـ سود و کارمزد تسهیلات اعطایی با استفاده از تمام یا بخشی از اعتبارات طرحها توسط دستگاه اجرایی قابل پرداخت است.
تبصره ـ بازپرداخت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی براساس قرارداد بین دستگاه اجرایی، بانک عامل و خیرین، در سال ۱۳۹۳ از محل اعتبارات طرحها صورت میگیرد و برای سالهای آینده، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است حکم و اعتبار لازم را با اعلام دستگاه اجرایی ذیربط در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.
ماده۷ـ بانک عامل، تسهیلات اعطایی را متناسب با تأیید پیشرفت طرحها توسط بالاترین مقام و ذی حساب دستگاه اجرایی به پیمانکاران آنها پرداخت مینماید.
ماده۸ ـ دستگاه اجرایی موظف است تسهیلات اعطایی را به عنوان «سایر منابع» در موافقتنامه طرح ذیربط درج نماید. تسهیلات دریافتی در صورتحساب اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای دستگاه اجرایی در قالب سایر منابع اعمال حساب میشود.
ماده۹ـ دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دستگاههای مشمول بند (ب) ماده (۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مجازند، پروژههای مصوب را براساس توافقنامه دستگاه و خیرین با استفاده از مشارکت آنها تکمیل نمایند. در این توافقنامه باید برآورد مبلغ مورد نیاز که به وسیله خیرین تأمین میشود، تعیین و بازه زمانی اجرای تعهد ذکر شود. نام گذاری پروژههای تکمیل شده با توافق مؤسسات مذکور و خیرین مطابق مقررات مربوط انجام میشود. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور در اجرای بند (ج) ماده (۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به حذف پروژههایی که از محل منابع ملی شروع و به شرح فوق توسط خیرین تکمیل میگردند، از تعهدات موافقتنامههای ملی اقدام و مبلغ آورده خیرین را از محل اعتبار طرحهای محذوف، حسب مورد به اعتبارات ردیفهای «کمک به تکمیل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی که حداقل پنجاه درصد اعتبار آنها از سایر منابع تأمین شده باشد» و «کمک به تکمیل فضاهای پژوهشی که حداقل پنجاه درصد اعتبار آنها از سایر منابع تأمین شده باشد» متمرکز در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تکمیل سایر پروژههای نیمه تمام اضافه نماید.
ماده۱۰ـ دستگاه اجرایی موظف است تا پایان سال مالی اجرای قوانین بودجه سنواتی، گزارش عملکرد مصارف موضوع این آیین نامه را به تفکیک طرحهای ملی یا استانی حسب مورد به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و استانداریها ارایه نماید.