آییننامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک (لغو شده)
مصوب ۱۳۹۷/۰۶/۲۱ هیات وزیران
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی شماره ۴۵۳ مورخ ۱۳۹۹/۳/۲۷خود در تبعیت از نظر شورای نگهبان حکم به ابطال این آییننامه در حد نظر فقهای شورای نگهبان از تاریخ تصویب مصوبه را صادر کرد
هیأت وزیران در جلسه ۹/۳/۱۴۰۰ آییننامه اجرایی جدید ماده ۸ قانون هوای پاک را تصویب و آیین نامه مورخ ۱۳۹۷/۶/۲۱ را لغو کرد
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱ به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیطزیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۸) قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ ، آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک
ماده ۱ ـ جدول سن فرسودگی انواع خودروها به شرح زیر تعیین میشود:
ماده۲ـ برای خودروهای سنگین و نیمهسنگین با قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی) سن فرسودگی براساس قوه محرکه احتراقی تعیین میشود.
ماده۳ـ سن مجاز تردد خودروهای ردیفهای (۱)، (۱ ـ ۳)، (۲ ـ ۳) و (۷) در محدوده شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک، کرج و اهواز به میزان دو سال کمتر از سن مندرج در جدول موضوع ماده (۱) این آییننامه تعیین میشود.
ماده۴ـ در موارد زیر، دو سال به سن فرسودگی موضوع جدول ماده (۱) این آییننامه اضافه میشود:
الف ـ کلیه خودروهای دیزلی در صورت نصب پالایشگر (فیلتر) دوده استاندارد حداقل دو سال قبل از رسیدن به سن فرسودگی موضوع ماده (۱) این آییننامه.
ب ـ تعویض واکنشساز (کاتالیست) و سامانه (سیستم) آلایندگی اگزوز برای تاکسیهای ردیف (۲ ـ ۲) جدول موضوع ماده (۱) این آییننامه .
تبصره ـ سازوکار اجرایی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ظرف سه ماه تدوین و ابلاغ میشود.
ماده۵ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برابر ماده (۸) قانون هوای پاک ـ مصوب۱۳۹۶ـ با جریمه تردد خودروهای فرسوده مندرج در جدول جریمههای تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاحات بعدی آن اعمال قانون نماید.
ماده۶ ـ آن دسته از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر که در طرحهای نوسازی اعلام شده توسط دولت ثبت نام نمودهاند، تا زمان تحویل خودروی جدید و حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۸ از مقررات مربوط به خودروهای فرسوده موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مستثنی میباشند.
تبصره ـ در صورتی که خودروهای جدید موضوع طرحهای فوقالذکر آماده تحویل باشند و مالکان خودروهای مربوط از انجام اقدامات تکمیلی و یا پرداخت مبالغ مربوط به خرید خودروی جدید در موعد مقرر استنکاف نمایند، استثنای موضوع این ماده درخصوص خودروهای مذکور از تاریخ پایان فرصت اقدام مالکان آنها، لغو میشود.
دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ میشود.
ماده۷ ـ وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی موظفند ظرف سه ماه نسبت به تدوین سایر راهکارهای کاهش سن ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر علاوه بر طرحهای نوسازی اعلامشده ازسوی دولت و ارایه آنها به مراجع تصویب مربوط اقدام نمایند.
ماده۸ ـ خودروهای موضوع تصویبنامه شماره۷۳۶۷۱/ت۵۰۲۳۴هـ مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۷ مربوط به آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی، از شمول این آییننامه مستثنی میباشند.
ماده۹ـ از تاریـخ ابـلاغ ایـن تصویبنامه، ردیـف (۴) تصـویبنامه شمـاره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۱۳۸۷/۶/۷ و اصلاحات بعدی آن و ردیف (۱) تصویبنامه ۲۱۲۳۲۶/ت۴۶۳۲۰هـ مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۶ لغو میشوند.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری
ماده (۸) قانون هوای پاک:
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آییننامهای است که حداکثر ظرف مدت سهماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بهتصویب هیأتوزیران میرسد.
حمل بار و مسافر، صدورگواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع میباشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدودهها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه میکند.