آییننامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور
آیین نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند (ت) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوبه شماره۱۳۲۳۴۶/ت۵۴۶۶۵هـ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵ هیأت وزیران
وزارت اطلاعات ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت راه و شهرسازی
وزارت ورزش و جوانان ـ سازمان برنامه و بودجه کشور
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه ۸/۱۰/۱۳۹۸ به پیشنهاد شماره ۱۸۷۶۸۴/۹۶ مورخ ۱۶/۶/۱۳۹۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (ت) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ـ آییننامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند (ت) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۲ـ رسانه: هر ابزاری که برای انتقال پیام مورد استفاده واقع میشود از جمله صدا و سیما، مطبوعات، پیامرسانهای اجتماعی، خبرگزاریها، تبلیغات محیطی و سینما.
۳ـ تبلیغات: ارتباط هدفمند با همگان یا گروههای خاص برای معرفی خدمات پولی و بانکی از طریق رسانهها.
۴ـ مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون و یا با اجازهنامه بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد.
۵ ـ خدمات پولی و بانکی: دریافت سپرده، اعطای اعتبار و تسهیلات و سایر فعالیتها نظیر گشایش اعتبار اسنادی، صدور ضمانتنامه و نیز خرید و فروش ارزهای (اسعار) خارجی و هر نوع عملیات بانکی که مؤسسه پولی و بانکی مجاز به ارایه آن است.
۶ ـ مؤسسه پولی و بانکی: مؤسسه اعتباری و سایر اشخاص حقوقی از جمله شرکت تعاونی اعتباری، شرکت صرافی، شرکت لیزینگ (واسپاری) و صندوق قرضالحسنه که به تشخیص بانک مرکزی به انجام خدمات پولی و بانکی مبادرت میورزد.
ماده۲ـ انجام تبلیغات در حوزه خدمات پولی و بانکی کشور صرفاً در چهارچوب این آییننامه مجاز است.
تبصره ـ اجرای مقررات مندرج در این آییننامه نافی لزوم رعایت سایر قوانین و مقررات مرتبط با تبلیغات از جمله آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی ـ مصوب ۱۳۵۸ ـ شورای انقلاب و اصلاحات بعدی آن نخواهد بود.
ماده۳ـ انجام تبلیغات از طریق شبکههای ماهوارهای معاند ممنوع است. مرجع تشخیص و اطلاعرسانی در خصوص این شبکهها، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران میباشد.
ماده۴ـ انجام تبلیغات صرفاً توسط مؤسسات پولی و بانکی دارای اجازهنامه فعالیت از بانک مرکزی مجاز است.
تبصره ـ مؤسسه پولی و بانکی دارای اجازهنامه تأسیس و یا مجوز پذیرهنویسی از بانک مرکزی موظف است قبل از انجام هرگونه تبلیغات مجوز لازم را از بانک مرکزی اخذ نماید.
ماده۵ ـ تمامی سفارشگیرندگان تبلیغات، موظفند در انجام سفارش دریافتی، مفاد این آییننامه را رعایت کنند.
ماده۶ ـ انجام هرگونه تبلیغات توسط مؤسسه پولی و بانکی باید در چهارچوب قوانین و مقررات ناظر بر حوزه پولی و بانکی کشور و بخشنامهها و دستورات بانک مرکزی باشد. مرجع تشخیص در این خصوص بانک مرکزی است.
ماده۷ـ مؤسسه پولی و بانکی موظف است در صورتی که تبلیغات آن به تشخیص بانک مرکزی یا کمیسیون موضوع ماده (۱۳) این آییننامه مغایر با مقررات و ضوابط باشد و یا باعث ایجاد اختلال در نظام پولی و بانکی شود یا موجب ایجاد اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص در خصوص خدمات پولی و بانکی شود، با اعلام بانک مرکزی نسبت به توقف تبلیغات خود اقدام کند.
ماده۸ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کانونهای آگهی و تبلیغاتی و سایر سفارش گیرندگان تبلیغات و همچنین شهرداریها و وزارتخانههای راه و شهرسازی و ورزش و جوانان و سایر دستگاهها موظفند به محض اعلام بانک مرکزی مبنی بر مغایرت تبلیغات مؤسسه پولی و بانکی با قوانین و مقررات مربوط، برای توقف فوری تبلیغات، اقدام و مراتب را به بانک مرکزی اعلام نمایند.
ماده۹ـ انجام هرگونه تبلیغات در زمینه خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش انواع سپرده بانکی، خرید و فروش مجوزهای تأسیس و فعالیت مؤسسه پولی و بانکی ممنوع است.
ماده۱۰ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است مفاد این آییننامه را به کلیه مؤسسات و کانونهای آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات و سایر نهادهای تحت نظارت وزارتخانه مزبور، ابلاغ نموده و ضمن نظارت بر حسن اجرای آن، در صورت احراز تخلف برابر مقررات با متخلفان برخورد قانونی نماید.
ماده۱۱ـ انجام تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی ممنوع است.
ماده۱۲ـ هرگونه تبلیغات از طریق چاپ برگههای شبه اسکناس، شبه ایرانچک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.
ماده۱۳ـ به منظور هماهنگی، نظارت و تشخیص موارد تخلف از این آییننامه کمیسیونی با ترکیب زیر در بانک مرکزی تشکیل میشود:
۱ـ نماینده بانک مرکزی در سطح معاون به عنوان رییس کمیسیون.
۲ـ نماینده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در سطح مدیرکل به عنوان نایب رییس کمیسیون.
۳ـ نماینده دادستانی کل کشور.
۴ـ نماینده حقوقی بانک مرکزی.
۵ ـ نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ نماینده سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
۷ـ نماینده کانونهای آگهی و تبلیغاتی.
تبصره ـ جلسات کمیسیون با حضور چهار نفر از اعضا تشکیل و تصمیمات آن با رای سه نفر از اعضا معتبر است.
ماده۱۴ـ تبلیغات انجامشده توسط مؤسسه پولی و بانکی نباید موجب ایجاد اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص درخصوص خدمات پولی و بانکی شود. مرجع تشخیص در این خصوص کمیسیون موضوع ماده (۱۳) این آییننامه است.
ماده۱۵ـ رسانهها از قبیل مؤسسات و کانونهای آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات، صدا و سیما در صورت تخلف از مفاد این آییننامه، به تشخیص کمیسیون موضوع ماده (۱۳) این آییننامه تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورتگرفته جریمه نقدی میشوند که به حساب خزانهداری کل کشور واریز خواهد شد.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
بند (ت) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه... ـ هرگونه تبلیغ برای ارائه خدمات پولی و بانکی براساس آییننامهای خواهد بود که ظرف مدت چهارماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون توسط بانک مرکزی تهیه و بهتصویب هیأتوزیران میرسد. علاوه بر اقدامات نظارتی انتظامی که بر مؤسسه پولی بانکی و اعتباری اعمال میگردد، تخلف رسانهها از این حکم مستوجب جریمه نقدی تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورتگرفته میباشد که به حساب خزانهداری کل کشور واریز میشود.