آیین نامه اجرایی بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت راه و شهرسازی

وزارت جهادکشاورزی

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۱۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (با همکاری وزارتخانه­ های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی) و به استناد بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، آیین­­ نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه اجرایی بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین­ نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ قانون: قانون مالیات ­های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن .

۲ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.

۳ـ دارایی­ های مشمول: زمین­ های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری و واحدهای مسکونی (اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ­ویلاهای مجاز که ارزش روز آنها (با احتساب عرصه و اعیان و یا اعیان و حق بهره برداری از عرصه) بیشتر از سیصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۵۰) ریال است.

۴ـ زمین فاقد اعیانی: اراضی که در طرح­های مصوب برای آن کاربری مسکونی، اداری یا تجاری تعیین شده و فاقد بنای احداثی قابل بهره ­برداری باشند.

۵ ـ باغ ویلاهای مجاز: واحدهای مسکونی که حسب مورد، با مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری­ ها یا دهیاری­ ها، در اراضی با کاربری زراعی و باغی داخل و یا خارج از محدوده شهر و روستا احداث شده­ اند. خانه­ های کارگری موضوع مقررات مربوط به قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ­ها مصوب ۱۳۷۴، مشمول این تعریف نمی ­باشند.

۶ ـ اشخاص مشمول: کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل آنها که در ابتدای سال ۱۴۰۳، مالک دارایی­ های مشمول بوده ­اند.

ماده۲ـ نرخ مالیات سالانه دارایی­ های مشمول موضوع این آیین­ نامه، نسبت به مازاد ارزش روز سیصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۵۰) ریال، به میزان دو در هزار می­ باشد .

ماده۳ـ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی­ باشند.

تبصره۱ـ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز، تا قبل از دریافت گواهی پایان عملیات ساختمانی و یا نصب یکی از انشعابات گاز، برق و آب، در حال ساخت محسوب می شوند. در مواردی که نصب یکی از انشعابات جدید ملاک پایان عملیات ساخت قرار می گیرد، در صورتی که فاصله نصب انشعاب جدید از تاریخ صدور پروانه ساختمان کمتر از دو سال باشد، ملاک تکمیل ساختمان، گذشت دو سال از زمان صدور پروانه ساختمانی است .

تبصره۲ـ شهرداری­ ها، دهیاری­ ها، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ­های متولی مکلفند ظرف پانزده روز از تاریخ استعلام توسط سازمان، وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن باغ ویلاهای واقع در محدوده خود را از طریق برقراری ارتباط و ایجاد دسترسی برخط (آنلاین) به صورت تبادل الکترونیکی (وب سرویس)، در اختیار سازمان قرار دهند .

ماده۴ـ باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب ۱۳۷۴ و کمیسیون های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ­ها حسب مورد مشمول جریمه­ ای معادل دو برابر مالیات باغ ویلاهای مجاز می­باشند.

تبصره ـ هشتاد درصد (۸۰%) جریمه­ های دریافتی موضوع این ماده در خصوص باغ ویلاهای غیرمجاز واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها و طرح های هادی روستایی به وزارت جهادکشاورزی (جهت احیا، حفاظت، تجهیز و نوسازی و تجمیع و یکپارچه‏ سازی اراضی کشاورزی)، واقع در محدوده قانونی شهرها به شهرداری ­ها (جهت توسعه فضای سبز، جنگل­کاری و عملیات آبخیزداری در بالادست شهرها) و داخل طرح های هادی روستایی به دهیاری ­ها که باغ ویلا در آن قرار دارد (جهت اجرای طرح­ های تملک دارایی سرمایه‏ ای و توسعه زیرساخت‏ های اشتغال روستایی) با رعایت اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی اختصاص می ­یابد .

ماده۵ ـ وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری ها در اجرای جزء (۳) بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و سایر دستگاه های اجرایی از جمله وزارتخانه های کشور و جهاد کشاورزی در اجرای ماده (۱۶۹) مکرر قانون، موظفند با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱ امکان برقراری ارتباط و ایجاد دسترسی برخط (آنلاین) به داده­ ها و اطلاعات مالکیت واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مورد نیاز سازمان از قبیل مشخصات هویتی مالک یا مالکان و افراد تحت تکفل، نشانی اقامتگاه قانونی و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) و مشخصات ملک و تاریخ تملک آن را به صورت تبادل الکترونیکی (وب سرویس) با درخواست سازمان و تأیید کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ در اختیار سازمان قرار دهند .

ماده۶ ـ سازمان مکلف است ارزش روز دارایی­ های مشمول را متناسب با ارزش روز مبنای محاسبه آخرین ارزش معاملاتی مصوب موضوع ماده (۶۴) قانون، برای هر شهر، بخش و روستا­های تابع با مدنظر قراردادن سایر شرایط از قبیل سن ساختمان و معماری و ارزش تاریخی تعیین نماید .

ماده۷ـ در محاسبه مالیات موضوع این آیین­ نامه، هر یک از دارایی­ های مشمول، یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات می­باشد.

تبصره۱ـ ملاک تشخیص مالکیت دارایی­ های مشمول در تاریخ اجرای این آیین­ نامه، سند رسمی مالکیت و یا در صورت عدم وجود سند رسمی مالکیت، اسناد مثبته قابل احراز مالکیت می­ باشد.

تبصره۲ـ در مورد دارایی­ های مشمول متعلق به سازندگان مسکن (اعم از حقیقی و حقوقی) که قبل از انتقال قطعی و طبق اسناد و مدارک مربوط به موجب قراردادهای مربوطه واگذار گردیده و یا می­گردد، با گیرنده مورد واگذاری و یا خریدار مانند مالک رفتار خواهد شد .

ماده۸ ـ در دارایی­ های مشمول مشاعی، ابتدا مالیات موضوع این آیین­ نامه برای کل دارایی محاسبه و سپس هر یک از مالکین به نسبت سهم مالکیت خود، مشمول پرداخت مالیات متعلق خواهند بود.

ماده۹ـ سازمان موظف است پس از دریافت داده ­ها و اطلاعات واصله از مراجع مندرج در ماده (۶) این آیین­ نامه، نسبت به تعیین دارایی­ های مشمول و ارزش به قیمت روز آنها حداکثر تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۳ اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند .

ماده۱۰ـ کلیه اشخاص مشمول مکلفند مالیات سالانه موضوع این آیین نامه را از طریق سازوکار مندرج در تبصره (۱) ماده (۱۴) این آیین­ نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت نمایند .

تبصره۱ـ مالیات موضوع این آیین­ نامه، بر عهده شخصی است که در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱ مالک دارایی/دارایی­ های مشمول بوده است.

تبصره۲ـ پرداخت مالیات و جرایم موضوع این آیین­ نامه، در خصوص دارایی­ های متعلق به افراد کمتر از (۱۸) سال یا محجور حسب مورد بر عهده ولی یا قیم قانونی آنها می­ باشد .

ماده۱۱ـ چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می­تواند با مطالبه سامانه ­ای (سیستمی) و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.

ماده۱۲ـ مالیات تعیین شده در اجرای بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، قطعی است و اعتراض اشخاص، در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون، قابل رسیدگی خواهد بود .

ماده۱۳ـ ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی، مجاز به ثبت هرگونه نقل و انتقال از قبیل بیع قطعی، صلح و هبه، بدون احراز و اخذ گواهی پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره نمی ­باشند. متخلفین در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند.

تبصره۱ـ سازمان موظف است با طراحی سامانه ­ای، امکان مراجعه، مشاهده ارزش دارایی مشمول، اعتراض و پرداخت مالیات و دریافت گواهی موضوع این آیین­ نامه را برای اشخاص مشمول فراهم نماید و تمهیدات لازم را به منظور دسترسی برخط ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی به عمل آورد .

تبصره۲ـ سازمان مکلف است پس از وصول مالیات متعلق موضوع این آیین­ نامه، گواهی پرداخت مالیات بر دارایی سالانه دارایی­ های مشمول را در سامانه مربوط صادر نماید .

تبصره۳ـ چنانچه به هر دلیلی، استعلام وضعیت بدهی مالیاتی دارایی/ دارایی­ های مشمول این آیین­ نامه، توسط ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی از سامانه موضوع این ماده بی ­پاسخ بماند یا بدهی اعلام شده کمتر از مبلغ واقعی باشد، مسئولیت پرداخت مالیات متعلق، با مالک/ مالکان دارایی مشمول در زمان تعلق مالیات خواهد بود .

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

خروج از نسخه موبایل