آیین­ نامه اجرایی جزء (۲) بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳

تصویب‌نامه شماره ۴۵۳۹۰/ت۶۲۵۸۱هـ مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۶هیئت وزیران

وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت نفت ـ وزارت نیرو

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۳/۹ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (با همکاری وزارتخانه­های نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد جزء (۲) بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ بیمه‌گذار: شرکت ملی گاز ایران و شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران حسب مورد به نمایندگی از طرف مشترکین گاز و برق.

۲ـ بیمه‌گر: شرکت بیمه‌ای که متعهد به ارایه پوشش بیمه‌ای و جبران خسارت‌های وارده به ذی‌نفعان، طبق مفاد این آیین‌نامه و قرارداد مربوط است.

۳ـ حوادث تحت پوشش: حوادث موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳.

۴ـ ذی‌نفعان بیمه­نامه: مشترکین و مصرف­کنندگان مجاز گاز طبیعی و برق واحدهای مسکونی و تجاری اعم از شهری و روستایی و سکونت‌گاهی عشایری که مشمول ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ بوده و کلیه اشخاص زیان­دیده ناشی از حوادث تحت پوشش.

ماده۲ـ سقف مبلغ قرارداد بر اساس نرخ‌های مندرج در جزء (۲) بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و شامل واحدهای مسکونی و تجاری در پایان سال ۱۴۰۲ با پوشش تمامی مشترکین جدید در قالب بیست و پنج درصد (۲۵%) افزایش یا کاهش حجم قرارداد است .

ماده۳ـ نحوه انتخاب بیمه‌گر ازطریق سازوکار قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ به صورت عمومی یا محدود بر اساس بالاترین میزان تعهدات پیشنهادی بیمه‌گران است .

ماده۴ـ قراردادها به نحوی تنظیم خواهد شد که حوادث احتمالی از ابتدای هر سال تا پایان همان سال را تحت پوشش قرار دهد.

ماده۵ ـ مبنای محاسبه بیمه واحدهای تجاری بر اساس مشترکین شناسایی شده است.

تبصره۱ـ تعهدات خسارت‌های انسانی ناشی از آسیب به واحدهای تجاری و مسکونی یکسان است.

تبصره۲ـ جزئیات مربوط به مفاد قرارداد بیمه منعقده در مواردی از قبیل موضوع بیمه و وظایف و تعهدات طرفین قرارداد و حل و فصل اختلاف، در چهارچوب قوانین و مقررات ناظر بر عملیات بیمه‌های تجاری با رعایت ضوابط ابلاغی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

ماده۶ ـ شرکت‌های بیمه‌گر با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند با صدور بیمه‌نامه، مشترکین را از حقوق خود مطلع و متناسب با مبالغ دریافتی شرکت بیمه مربوط، خسارات وارد شده را جبران نمایند .

تبصره ـ شرکت‌های بیمه‌گر موظفند شرایط، ضوابط و حقوق بیمه‌ای مشترکین برق و گاز را ازطریق درگاه (پورتال) خود اعلام نمایند. شرکت‌های برق و گاز موظفند پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه‌گر نسبت به اطلاع­رسانی به مشترکین از طریق پیامک اقدام نمایند.

ماده۷ـ مبالغ دریافتی از مشترکان توسط شرکت‌های تابعه و وزارتخانه‌های نفت و نیرو، به حسابی تحت عنوان منابع داخلی شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

تبصره ـ خزانه‌داری کل کشور مکلف است مبالغ دریافتی را بلافاصله به حساب شرکت‌های بیمه‌گر واریز نماید .

ماده۸ ـ وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند گزارش عملکرد موضوع این آیین‌نامه از قبیل حق بیمه وصولی و مبالغ پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای از محل منابع جزء (۲) بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را از شرکت‌های مذکور اخذ و گزارش آن را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه دهند. شرکت‌های بیمه‌گر مکلفند در این زمینه با بیمه‌گذار همکاری نمایند.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا