اسکودا ارائه کرد: نمونه کارنامه هایی که در صورت تصویب طرح جدید مجلس می توانند در آزمون وکالت قبول شوند

پایگاه خبری اختبار- دکتر جعفر کوشا، رئییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با ارسال نامه ای به ریاست  صدا و سیما نسبت به ارائه آمار نادرست در خصوص حداقل نصاب آزمون وکالت اعتراض کرد.

به گزارش اختبار، در روزهای گذشته مجری یک برنامه تلویزیونی با ارائه جدول نمراتی اعلام کرده بود با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، نمره قبولی داوطلبان آزمون وکالت چندان کم نخواهد شد و نتیجتاً داوطلبان بدون آمادگی و کم‌سواد قبول نمی‌شوند.

در واکنش به این برنامه، رییس اسکودا در نامه‌ای اعتراضی به صدا و سیما این اعداد را غیرواقعی دانست و با اعلام عدد نمره یک درصد برتر آزمون‌های وکالت ۹۸ و  ۹۹، ۷۰ درصد این عدد را محاسبه کرد.

در این نامه، دو نمونه کارنامه داوطلبان که نمره مد نظر این طرح را کسب می‌کنند و امکان قبولی در آزمون وکالت دارند نیز ضمیمه شده است.

گفتنی‌ست بر اساس تبصره ۱ ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کرده اند، قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند.

نامه رییس اسکودا به رییس صدا و سیما

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض تحیت

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند که چند روز گذشته به مناسبت بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی مجری محترم برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جناب قالیباف نسبت به ارائه آماری ناصحیح در خصوص حداقل نمرات لازم برای قبولی در آزمون اقدام نموده و اعداد و ارقامی را به عنوان آمار نمره لازم برای قبولی به شکل مقایسه‌ای در حالت قبل و بعد از تصویب احتمالی طرح پیشنهادی به عموم مردم اعلام نموده است.

با تصویب طرح، میانگین نمرات قبولی به زیر ۱۰ خواهد رسید

نظر به اینکه ارقام اعلامی از سوی نامبرده برای حداقل قبولی کذب محض بوده و با تصویب و اجرای احتمالی طرح مذکور، میانگین نمرات قبولی بر اساس ملاک اعلام شده در آزمون با مبنا قرار دادن نمرات سال جاری قطعاً به زیر ۱۰ خواهد رسید.

اقدامی برخلاف رسالت حرفه‌ای و اخلاقی رسانه ملی

مع الاسف مجری محترم برنامه که متاسفانه سوابق موضع‌گیری‌های نادرست و دور از عدالت مکرری نسبت به کانونهای وکلای دادگستری دارد و قبلاً نیز در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری به تاریخ ۱۴ اسفند ۹۹ پیرامون بررسی حقوقی مواد ۱ و ۷ قانون اجرای اصل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهارات غیرعادلانه ایشان را علیه مدیران نهاد وکالت مشاهده کرده ایم، اطلاعات کاملاً نادرستی را در این خصوص به به عموم مردم ارائه داده است که این مهم دور از رسالت حرفه‌ای و اخلاقی رسانه ملی بوده و اصل بی طرفی صدا و سیما را زیر سوال می برد.

آمار اعلامی خلاف واقعیت است

لهذا با عنایت به مراتب مذکور به پیوست نمونه ای از کارنامه های داوطلبین قبول شده در سال اخیر(به انتهای پست مراجعه کنید) به حضور اعلام می گردد که با بررسی نمره مربوطه مشخص خواهد شد که آمار اعلامی از سوی مجری محترم برنامه هیچ انطباق واقع امر ندارند.

فلذا خواهشمند است دستور فرمایید. ضمن توقف این قبیل اقدامات، نادرست بودن آمار ارائه شده از سوی مجری محترم به طرق مقتضی به سمع مردم عزیز کشورمان برسد.

لزوم تغییر رویکرد صدا و سیما

همچنین تقاضا دارد ترتیبی اتخاذ فرمایید تا در راستای رعایت عدالت و پرهیز از شایعه پراکنی، شاهد تغییر رویکرد صدا و سیما در این برنامه باشیم تا مدافعان بی دفاع عرصه عدالت کشور بیش از این از تریبون رسانه ملی تخریب نشوند.

با احترام
جعفر کوشا
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

بیشتر بخوانید:

دو نمونه کارنامه آزمون وکالت ۹۹ و ۹۸
که بر اساس طرح جدید مجلس، امکان قبولی دارند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸۸ دیدگاه ها

  1. دوست عزیز توان رقابت نداری بکش کنار!! توحتی نشان می‌دهی که از بازنشستگان سواد حقوقییت کمتر است،، رقابت و سواد حرف اول و آخر را در این طرح می‌زند،، احسنت بر مجلس انقلابی، احسنت

  2. بهرحال طرح خوبی..
    اسکودا واسکودایی ها نگران خودشون هستند..
    بیشتر نگران جیب و منافع خودشون نه نگران عموم افراد حقوق خوانده…
    لطفا دست ازسفسطه بردارید..
    ضمنا مردم رو ابله فرض نکنید ..
    آیا مردم برای ویزیت و درمان پیش هر پزشکی میرن یا تحقیق میکنن و بهترین پزشک رو پیدا میکنند ..اینجام همین وضعِ ..
    اسکودا همچنان داره تشویش به جامعه منتشر میکنه .

  3. سلام خانم زنده دل وکیل خوب و مورد احترام و تمام وکلای شایسته و با وجدان کانون وکلا
    متاسفانه آقای کوشا اگه حساب کتابشان هم مثل وکالت و سواد حقوقی شان باشد باید ازهمین حالا برای کانون وکلا تاسف خورد که چه کسانی در آن کانون ریاست می کنند
    آقای محترم ، برادر کوشا ، اگه مکتب هم رفته بودی می دانستی که ۷۰ درصد تراز ۶۸۲۳ می شود ۴۷۷۶ یعنی اینکه افراد با تراز بالای ۴۷۷۶ می توانند قبول محسوب شوند موارد زیر جهت راهنمایی و ارتقاء سواد شما :
    ۱- اولا مجلس امروز ساعت ۱۲ (۲۴/۶/۱۴۰۰) کلا طرح را با حضور وزیر محترم در صحن مجلس مورد تصویب قرار داد
    ۲- بخاطر اینکه شب را راحت نخوابید عرض کنم که ظرفیت هم با توجه به این طرح از بین رفت
    ۳- بخاطر اینکه احساس آرامش کنید ، این را عرض کنم که اگه نخواهید مطیع باشید و آزمون برگزار نگنید وزیر محترم دادگستری مکلف به اخذ آزمون می باشد
    ۴- از الان اگه فکر می کنید که این طرح جای شما و امثال شما را تنگ کرده ،‌بفکر یه کار دیگه باشید.
    اینجا ایران است و اجازه یکه تازی به بعضی ها داده نمی شود به قول رهبر معظم انقلاب ، دوران بزن و درو تمام شد.

    1. داداشم منم طرفدار طرح تسهیل هستم ولی خداییش اگه امثال شما قرار باشه وکیل بشن باید واقعا فاتحه وکالت رو خوند!

      لطفا یک مرتبه مجدد درصدها رو بخونید عزیزم!!!

      نمره ۱ درصد برتر حدود ۹ هزار و خورده ای هست که هفتاد درصد این نمره میشه یه چیزی حدود ۶۷۰۰

      ولی شما همین عدد ۶۷۰۰ هم باز کم کردی و ۷۰ درصدش رو حساب کردی؟
      اینجوری حتی کسی که آزمون هم نداده قبول میشه!!!

      خخخ

    2. البته اجحاف اساسی در کلام جناب آقای دکتر کوشا این هست که دارند در آزمونی که ملاک محاسبه از نمره ۱۰۰ هست و نمره منفی هم داره، نمرات رو از ۲۰ نمره اعلام می کنند تا به مردم القا کنند که افرادی که در سالیان قبل موفق به قبولی نشدند همه بیسواد هستند!

      اما واقعیت این هست که در سالیان گذشته در برخی کانونها داوطلبینی با میانگین درصد ۴۵ تا ۵۵ هم موفق یه قبولی شدند ولی آیا میشه گفت که این دست از افراد که امروز همه هم وکیل هستند با نمره حدود ۱۰ قبول شدند و بیسواد هستند؟

      خیر، به عقیده بنده کسب نمره حدود ۴۵ در آزمونهای وکالت با حجم بالای مطالب و سئوالاتی که هرسال داره سخت تر میشه، برای وکالت چندان هم بد نیست و ترا ۷۰ددرصد موجود در قانون تسهیل هم اگر واقعا درست اجرا بشه فکر می کنم که به حدود همچین درصدی خواهیم رسید.

  4. یعنی فک کنین به یکباره بیان بگن هر کی ماشین شخصی داره تبدیل کنه تاکسی !!!!
    خوب انحصار رو برمیداریم !!!
    اینجا چه اتفاقی میافته ؟
    از دور نگاه کنییم هیچ اتفاقی نمیافته مخصوصا شاید نرخ کرایه تاکسی موقتا بیاد پایین !
    اما در ادامه به مشکل اموزش ،کمبود ایستگاه ، کمبود مسافر ، بیمه ، افزایش نرخ جرم های مرتبت و هزازان هزار مشکل دیگر برمیخوریم .
    این مثال رو زدم چون قابل درک جامعه هستش پس وقتی میخوان تو تعداد تاکسی یا نحوه اعطای ان دست ببرن میان نظر تاکسی رانی رو میگیرن اینجا مشا الله همه عالم تشریف دارن !!

    شما میخوای اشتغال زایی کنی ؟
    طرحی تحت عنوان ممنوعیت اشتغال بازنشستگان تصویب کن !
    به نظر من حتی نماینده مجلس شدن هم باید ممنوع باشه برا پیر مردها ، بابا ما نمیخوایم علم پیرمردها رو ، تو این سالها نشونمون دادین … کافیه
    لطفا اگه میتونین که هیچوقت نمیتونین شر پیرمردها رو از سر ملت کم کنین ‌.
    نمیدونم چرا این پیرمردها نمیخوان یکمی از خدمت به ما دست بکشن نمیخواییییییییییییییییییم چرا نمیشنوید ؟؟؟؟؟؟

  5. قابل توجه مسئولین اسکودا و کانون های وکلا . چنانچه شما برنامه جامعی برای روند آزمون وکالت و آینده فارغ التحصیلان دارید بطور مستند و مستدل برنامه های خود را به نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه فرمائید تا این عزیزان بدانند بالاخره برنامه آن نهاد برای فارغ التحصیلان حقوق و بازار وکالت و تعرفه های موجود حق الوکاله و مردم نیازمند به خدمات حقوقی و… چیست ؟ درغیر اینصورت این واکنش ها فقط حرف است بدون برنامه و عمل . هرکسی مدعی انجام کاری است باید ادعای خودش را به اثبات برساند . وگرنه فقط واکنش شماها برای منافع صنفی خودتان است ولاغیر .

    1. نه دوست محترم که خودتو حقوقدان معرفی کردی اون معدل نیست تراز هستش وگرنه نفرات برتر معدلشون خیلی بالاتر از ده هستش تا حالا کف قبولی ۱۰ بوده اونوقت چطور همچین چیزی میگید!

    2. به نظر منم سوالات مشکل داره. شاید سوالات در حد کسی نیست که تازه می خواد کارآموز بشه! شاید به ظاهر ۱۸ ماه کارآموزی در مقابل ۴ سال درس دانشگاه اونم در حد کارشناسی فعلا بگیم، خیلی کم دیده بشه ولی تجربه بهم ثابت کرده همیشه مدت زمانی که برای یادگیری صرف میشه کم یا زیاد بودنش در پیشرفت علمی حرف اول رو نمی زنه گاهی با یاد گرفتن یک یا چند نکته کلیدی حین کار می بینی کل یه مبحث برات روشن میشه. من با این طرح جدید مجلس درباره کارآموزی مخالف بودم به همون دلیل کم شدن اعتبار علمی ولی با این اطلاعات منتشر شده توسط اسکودا درباره یک درصد برتر، دیگه شک دارم. وقتی یک درصد برتر هم نمره علمی جهانی ۱۲ رو برای ورود به این حرفه نتونستن کسب کنن دیگه چه فرقی بین بقیه مردودی ها با اوناست؟ اگر اونها می تونن در دوره کارآموزی به حد وکیل پایه یک برسند اون یک درصد هم که در محدوده رقابتی هستند می تونن. بازار موسسات آموزشی هم کمی از سکه می افتد. هزینه کتابها و کلاسها و … خیلی بالاست موسسات فکر میکنن پول ما از پارو بالا می ره، یکی نیس بگه بخدا ما هنوز وکیل نشدیما!!!!!

  6. بیچاره شدیم رفت ….خدا ازشون نگذره ک اینقدر بااعصاب و روان ما بازی می کنند و اینقدر ما رو دچار استرس می کنند …اوله تابستونم با اون آیین نامه ی بیخودشون …آخره تابستونی بااین طرحشوون

    1. خب بزاز با همین تاکسی جواب شمارو بدم

      یه زمانی اسنپ که اومد خیلی تاکسی رانی ها زدن شیشه های بعضی دفاتر اسنپ رو هم شکستن

      اما وقتی اومد خیلی ها که اصلا عادت به آژانس نداشتن از اسنپ استفاده کردن یعنی از سیستم حمل و نقل تاکسی رانی اینترنتی و دوم باعث شد رضایت خاطر دو طرفه باشه یعنی من نرخم با تاکسی مشخص باشه و در کنار اون کلی کار ایجاد کرد مثلا دو تا از اعضا خانواده دارن تو اسنپ کار می‌کنند و واقعا راضی کنندس

      مثالش دقیقا کار شما کار همون تاکسی زرد هاست دقیقا

  7. به نظرم به جای اینکه آزمون وکالت رو سخت بگیریم باید ظرفیت پذیرش رشته حقوق در کنکور رو پایین بیاریم مثل پزشکی که هر کس رشته حقوق رو قبول شد خیالش راحت باشه نه اینکه موقع گرفتن پول از دانشجوها بگیم دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی خوبه موقع آزمون وکالت بگیم سواد کافی ندارن

    1. ببینید دوستان این طرح ظرفیت رو برمی‌داره ولی نمره داره که به نظر من سخت تر میشه یک سوالات سخت تر طرح می‌گردد و دو اینکه در مجلس گفته شده ۷۰ویا ۸۵درصد یعنی چی مثال توی مرکز اسکودا اگر ۲۵هزار داوطلب باشد یک درصدش می‌شود ۲۵۰نفر اول یعنی بقیه باید مثله ۲۵۰نفر اول تست بزنند نه کاملا تا ۸۵درصد و عملا افراد کثیری نمی‌توانند چرا چون در همین وکالت با تعیین ظرفیت اگر هر شخص ۶۰درصد بزند قبول می‌شود پس چرا نمی‌شود چون علمش به اندازه ای که باید باشد نیست نگران نباشید شما کار خود را انجام دهید الکی کسی قبول و وکیل نمی‌شود. و موضوع تبانی هم در برخی نظرات بود که عملا غیر ممکن است.

  8. با سلام. حنای شما دیگر رنگی ندارد دوستان. چرا اینقدر دروغ پردازی و یاوه گویی؟؟؟؟ طبق نمونه کارنامه هایی (ص۵۰ نمونه کارنامه های سال۹۸)که خود اختبار در همین سایت گذاشته درصدهای فردی با تراز ۶۸۱۱ به قرار ذیل بوده است: مدنی۳۱۶۷/ ادم ۲۱۷۶/ تجارت۲۳۳۳/ اصول۱۵۰۰/جزا۵۱۶۷/ کیفری۶۱۴۰ اما درصدهای اعلامی توسط اسکودا عبارتند از مدنی۵/۶۶۶ ادم ۶/۶۶۶ ح.ت ۸/۳۳۴ اصول۳/۳۳۴ جزا۲/۶۶۶ کیفری۱۱/۶۶۶. همچنین درسال۹۹ درصدهای فردی با تراز ۶۷۰۸ از این قرارند:ح.م۳۶۸۴ / آ.دم ۴۰۰۰/ ح.ت ۱۶۶۷/اصول۲۳۳۳/ جزا۳۳۳۳ / دادرسی کیفری۳۵۰۰ اما درصدهای اعلامی توسط اسکودا برای فردی با تراز ۶۷۴۸به قرار ذیل است: ح.م ۸/۰۵ / ادم۹/ ح.ت۰ /اصول۸/۳۳۴/ ح.ج ۶/ کیفری ۹/۶۶۶. نهادی که باید پرچمدار عدالت و انصاف در کشور باشد به راستی به کدام بیراهه می رود؟؟؟؟ چرا پیش از آنکه به حسابتان برسند به حساب خود نرسیدید؟؟؟ مظلوم نمایی هایی از این دست راه به جایی نمی برد و نمی توانید از حساب پس دادن برهید.

    1. دوست عزیز با دقت بیشتری نگاه کن
      اسکودا توی نامه اخیرش درصد نزده بلکه نوشته نمره از بیست
      یعنی نمره از صد نیست (درصد) بلکه همون درصد ها رو تقسیم بر ۵ کرده و از بیست نمره اون نمره ها رو نوشته.
      خواسته بگه کسی اگه از ۲۰ نمره ۶ بشه قبول هست با طرح جدید و آیا کسی که ۶ نمره از ۲۰ نمره رو فهمیده میتونه از حق مردم دفاع کنه ؟!!
      دوستان به عنوان یه شخصی که ۱۵ سال پیش لیسانس حقوق گرفته و ۱۲ سال نماینده حقوقی بوده عرض میکنم خدمتتون بجای اینکه دنبال آسون شدن آزمون باشید دنبال افزایش علم خودتون باشید چون بعد از قبولی هم بدون علم نمیتونید کار کنید
      تو هفته اخیر ۳ تا پرونده حقوقی رو برای ده تا از دوستان که وکیل بودن فرستادم هیچکدومشون توانایی انجامش رو نداشتن چون سوادش رو نداشتن
      شما دفتر هم بزنی باید توانایی علمی بالایی داشته باشید تا موفق بشید و مطمئن باشید با تجربه بدون علم به جایی نخواهید رسید این تجربه بنده هست
      موفق باشید

    2. دوست من حرف شما درسته و حرف اسکودا هم درسته!!!

      اونا زرنگی کردند و درصد نگفتن بلکه نمرات رو از ۲۰ اعلام کردند و به مردم نمیگن که اولا آزمون نمره اش از ۱۰۰ حساب میشه و تازه اون نمره هم بخاطر درصد نمرات منفی، کم هم شده!

  9. طرح بسیار خوبیه دیگه نمره مهمه عین امریکا فرانسه و… نه ظرفیت که سال ها عمر خیلی از جوان ها رو تلف کرد اما ولی منتظر باشین اسکواد سوالات مافوق فضایی تر طرح کنه به اینا دلخوش نباشین

  10. سلام دوستان
    یعنی واقعا در عجبم از این نوع دلیل آوردن یکی از عزیزان میگه اگر همه تبانی کنن اینطوری میشه که همه قبول میشن بله خیلی احتمالات وجود داره ولی اینکه یک احتمال رو مبنا قرار بدید یه چیز دیگه است . جناب آقای دکتر , نمره حد نصاب کانون با کانون باید فرق کنه اینطوری نباید بیاید میانگین بگیرید , و آیا این میانگینی که گرفته شده درست هست یا خیر صرف عددی که گذاشتید نمیشه قبول کرد که عدد درستی هست .در کشوری مثل آمریکا معیار قبولی نمره است نه ظرفیت و هر کانونی در هر ایالتی نمره قبولی خاص خودش رو داره واقعا تعجب کردم از دلایلی که اساتید در نامه به نمایندگان مجلس آورده بودن به جز یک مورد که گفته بودن باید امکانات برای آموزش کارآموزان فراهم بشه بقیه دلایل واقعا ضعیف هست. تازه امکانات هم باید دید در شیوه قبلی چقدر مدنظر بوده. در کل دوستان عزیز هیچ طرحی قرار نیست کامل باشه هر طرحی ویژگی های خودش رو داره . و این رو بدونید دوستان مخالفت فوری و بدون ارائه دلایل منطقی و درست ناشی از فکر نکردن و عدم در نظر گرفتن جوانب مختلف طرح هست . در کل باید طرح بیشتر بررسی بشه ولی میتونم بگم معیار نمره از ظرفیت خیلی بهتره و معیار درست تری هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا