پایگاه خبری اختبار- مصادیق اعانه بر اثم یا تهییج از طریق بدپوششی در مردان یا زنان در تبصره های ۱ و ۲ ذیل ماده ۴۸ «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» جرم انگاری شده است.
در فقه
اعانه بر اثم یا تعاون بر اثم یک اصطلاح فقهی است که ذیل بحث «قاعده حرمت اعانه بر اثم» در فقه به آن پرداخته شده است.
مثال رایج اعانه بر اثم در میان فقهای متقدم، فروش انگور با علم بر مصرف آن برای تهیه شراب یا فروش چوب برای ساختن بت است.
معنی لغوی اعانه بر اثم
اصطلاح اعانه بر اثم یا اعانت بر اثم، مرکب از دو قسمت «اِعانه» به معنی یاری رساندن و همراهی کردن و «اِثم» به معنی گناه است و ترکیب آن معنی کمک و همراهی کردن در انجام گناه است.
به کسی که مرتکب اعانه بر اثم می شود، مُعین بر اثم نیز گفته می شود، یعنی کسی که برای ارتکاب گناه به دیگران یاری می رساند.
دلیل قاعده فقهی حرمت اعانه بر اثم
یکی از مهم ترین دلایل این قاعده فقهی، آیه تعاون است که می فرماید: آیه «تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» (آیه ۲ ؛ سوره مبارکه مائده)
در قانون عفاف و حجاب
در تبصره های ۱ و ۲ ذیل ماده ۴۸ «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب»، بدپوششی مردان و زنان اگر مصداق تعاون بر اثم باشد جرم انگاری شده است.
ظاهرا قانون گذار این طور فرض کرده است که بدپوششی نوعاً موجب کمک به ارتکاب گناه توسط سایرین میشود.
با این حال با توجه به مفاد قاعده حرمت اعانه بر اثم، بدون احراز علم و قصد مرتکب برای کمک کردن به ارتکاب گناه مشخص، توسل به این قاعده برای گناه و جرم تلقی کردن رفتار افراد بدپوشش موجه به نظر نمی رسد.
کما اینکه محتمل است افراد دارای انحرافات جنسی، از دیدن سایرین با پوشش متعارف هم برای ارتکاب معصیت تهییج بشوند.
ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب:
…
تبصره ۱- بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشیدن لباسی که قسمتی از بدن پایینتر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دستها دیده شود یا لباسی که مصداق اعانه بر اثم یا تهییج دیگران باشد.
تبصره ۲- بدپوششی در مورد مردان عبارت است از هر نوع پوشش خلاف عفت و اخلاق اسلامی که مصداق اعانه بر اثم یا تهییج دیگران باشد.