«الزام ارائه خدمات الکترونیکی به اشخاص با احراز هویت و نشانی مکان اقامت یگانه»
مصوب یازدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۷
شورای اجرایی فناوری اطلاعات در یازدهمین جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۸ در راستای معماری کلان توسعه دولت الکترونیکی و به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به اشخاص با هویت و مکان مشخص و در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب ششمین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور ابلاغی به شماره ۱۴۵/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۳/۶/۱۱ و همچنین اهداف مندرج در بند الف ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه ج.ا. ایران درخصوص ایجاد نظام اطلاعات استنادپذیر الکترونیکی، مصوبه الزام ارائه خدمات دولت الکترونیکی به اشخاص با احراز هویت و نشانی مکان اقامت یگانه را به شرح ذیل تصویب نمود. شایان ذکر است اجرای مصوبات مذکور با رعایت قوانین و مقررات و در چارچوب قانون بودجه سالیانه انجام میگیرد.
۱. مطابق تبصره ماده ۳ قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی مصوب ۱۳۷۶/۰۲/۱۷ مجلس شورای اسلامی و آییننامه اجرایی آن، سازمان ثبت احوال کشور تنها مرجع رسمی ایجاد پایگاه اطلاعاتی اشخاص حقیقی و شرح نشانی اقامت متناطر با آن برای تمامی ایرانیان میباشد. هر شخص ایرانی برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی باید شماره ملی و نشانی مکان اقامت یگانه و کدپستی ده رقمی مربوط خود را به عنوان محل اقامت اصلی معرفی کند.
تبصره ۱ـ در صورت وجود نشانی مکانهای متفاوت فقط یک نشانی و کدپستی ده رقمـی متعلـق به شخص به عنـوان نشانی مکان اقامت شخص در سیستم اداری پذیرفته میشود و هر گونه تغییر مطابق با قانون مذکور باید به سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.
تبصره ۲ـ ثبت محل اقامت تنها با کدپستی ده رقمی و در صورت وجود نشانی استاندارد مکانی ملی (GNAF) آن انجام میگیرد.
۲. پایگاه ملی هویتی سازمان ثبت احوال کشور باید شامل کدپستی ده رقمی معتبر بوده
و کلیه اشخاص ایرانی مکلفند هرگونه تغییر در نشانی محل اقامت خود را در درگاه برخط سازمان ثبت احوال به صورت رایگان ثبت کنند. سازمان ثبت احوال مکلف است
به منظور پیشگیری از عدم اخذ کدپستی ده رقمی و نشانی محل اقامت مغایر، اطلاعات و تغییرات ایجاد شده را باستناد تبصره ۲ بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه ج.ا. ایران، صرفاً از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به صورت رایگان در اختیار دستگاههای اجرایی قرار دهد.
۳. شرکت ملی پست مسوول تعیین نشانی واحد هر مکان، تخصیص کدپستی ده رقمی و تخصیص نشانی استاندارد مکانی ملی GNAF میباشد و مکلف است در جهت به روز رسانی کد پستی و شرح نشانی اماکن، اقدامات لازم را به عمل آورد.
۴. کلیه ایرانیان موظف اند در صورت هرگونه تغییر نشانی محل زندگی، حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از طریق سامانه اعلام تغییر نشانی واقع در درگاه سازمان ثبت احوال کشور، تغییر نشانی خود را اعلام نمایند.
تبصره ۱ـ متقاضیان میتوانند تغییر نشانی محل اقامت خود را علاوه بر درگاه فوق، از طریق سامانههای الکترونیکی ملی نظیر درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، کارپوشه ملی ایرانیان و سکوی دولت همراه و یا هر یک از دفاتر پیشخوان رسمی دولت اعم از دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دفاتر ثبت اسناد رسمی، دفاتر شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، دفاتر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات روستایی، دفاتر کنسولی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها، از طریق پایگاه اطلاعاتی برخط سازمان ثبت احوال کشور ثبت کنند.
تبصره ۲ـ مسوولیت هرگونه خلل در ارائه خدمت و تأمین حقوق مربوط که در اثر عدم اعلام نشانی صحیح و اعلام تغییر نشانی به موقع بهوجود آید، بر عهده متقاضی خواهد بود.
۵. ارائه نشانی محل اقامت مغایر با پایگاه اطلاعاتی بر خط سازمان ثبت احوال، منجر به ایجاد اختلال در عرضه خدمات شده و تا احراز هویت مجدد و اصلاح نشانی، ارائه تمامی خدمات دولت الکترونیکی به شخص با اعلام برخط مرکز ملی تبادل اطلاعات به دستگاههای مربوط تا زمان رفع مغایرت متوقف میشود.
۶. به منظور رفع مغایرت یاد شده در بند ۵، شخص مربوط باید به صورت حضوری به دفاتر ثبت احوال مراجعه و با ارائه اسناد مثبته تغییر نشانی، احراز هویت مجدد شده و اطلاعات مربوط توسط متصدی دفاتر ثبت احوال در سامانه ثبت شود. کد هویت متصدی مربوط و زمان ثبت تغییرات در سامانه درج خواهد شد.
۷ . دستگاههای اجرایی مکلفند برای ارایه خدمات، احراز هویت و نشانی اقامت اشخاص را از مرکز ملی تبادل اطلاعات استعلام کنند.
۸ . دستگاههای اجرایی مکلفند برای ارایه خدمات ظرف مدت یکسال اخذ محل اقامت را از اقلام دادهای کاربرگهای الکترونیکی و کاغذی خود حذف کنند.
۹ . دستگاههای اجرایی مسوول اجرای این مصوبه مکلفند نسبت به آگاهسازی ایرانیان در خصوص لزوم انجام فرآیند اصلاح نشانی محل اقامت اشخاص حقیقی از طریق سامانه اعلام تغییر نشانی اقدام نماید.
۱۰ . درخصوص اشخاص حقوقی، در فرآیند تبادلات خدمات دولت الکترونیکی از شناسه ملی اشخاص حقوقی به جای شماره ملی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطابق با آییننامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب هیأت وزیران به شماره ۱۳۱۶۴۶/ت ۴۹۷۸۹ هـ مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۵ و تغییرات بعدی آن ارائه میشود، ملاک عمل خواهد بود.
۱۱. کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی موظف است ظرف مدت سه ماه فرآیند ثبت معاملات (خرید، اجاره و…) املاک مسکونی و تجاری را به گونهای اصلاح نماید که نشانی اشخاص پس از ثبت در سامانههای مربوط انجام گیرد.
نصرا… جهانگرد محمود واعظی
دبیر شورا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
حسن روحانی- رئیسجمهور و رئیس شورا