بخشنامه اخذ اثر انگشت سردفتران اسناد رسمی
شماره: ۱۴۰۳/۱۵۳۲۹۹ مورخ: ۱۴۰۳/۰۸/۱۴
مدیران کل محترم ثبت اسناد و املاک استانها
موضوع: اخذ اثر انگشت سردفتران اسناد رسمی
با سلام و احترام
پیرو بخشنامه شماره ۹۷/۱۷۴۴۱۱ – ۹۷/۸/۳۰ با توجه به تبصره بند ۷ اصلاح موادی از آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، مصوب سال ۱۴۰۲، ریاست محترم و عالی قوه محترم قضائیه، که مقرر نموده:
“سازمان میتواند به هر نحو مقتضی اقدام لازم در خصوص حضور و غیاب سردفتران و دفتریاران را از طریق سامانه های مربوط اعمال نماید.”
در رابطه با آن دسته از سردفتران محترمی که قبلا اثر انگشت آنها در واحد ثبتی مربوطه اخذ نشده، لازم است با رعایت راهنمای اخذ اثر انگشت سردفتر در واحد ثبتی، مندرج در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، حداکثر ظرف مدت ۲ هفته نسبت به اخذ اثر انگشت آنها توسط کاربران تعیین شده در واحدهای ثبتی مربوط اقدام گردد.
در مواردی که أخذ اثر انگشت سردفتر به دلایل جسمی از قبیل پزشکی و آسیب دیدگی غیر ممکن باشد، سردفتر با دستگاه اثر انگشت خود به فناوری اطلاعات استان مراجعه نموده و پس از بررسی موضوع و تست مجدد در صورت مشاهده مشکل در ثبت و یا تطبیق اثر انگشت سردفتر، موضوع توسط مسئول فناوری اطلاعات صورت جلسه و به مدیر کل محترم ثبت استان گزارش و سپس با توجه به تذکر ۴ “راهنمای اخذ اثر انگشت سردفتر در واحد ثبتی” منضم بخشنامه صدرالذکر، مکاتبهای به انضمام صورتجلسه مذکور به دفتر توسعه سامانهها و خدمات الکترونیک ارسال گردد.
مسوولیت هر گونه تعلل در مراجعه به واحدهای ثبتی و ثبت اثر انگشت ظرف مدت تعیین شده متوجه سردفتر مربوطه است.
سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد