بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت ۹۶

بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت ۹۶

پیش بینی می شود داوطلبان سهمیه ایثارگران در همه کانون ها بتوانند کل ۳۰ درصد ظرفیت را تکمیل کنند

پایگاه خبری اختبار- تغییر مبنای قانونی سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت، موجب آثار عمده ای از نتایج آزمون وکالت ۹۶ شد که در این مطلب به بررسی آن پرداخته ایم.

بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت 96

مبنای سهمیه ایثارگران پیش از تصویب قانون جامع خدمات رسانی

تا آزمون وکالت ۱۳۹۱ اعمال سهمیه ایثارگران به استناد مادۀ ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶انجام می شد، بر اساس این قانون ۳۰ درصد ظرفیت هر کانون به سه گروه تعلق می گرفت:

الف- کسانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه داشته یا در اسارت دشمن بوده اند

ب- جانبازان ۲۵ درصد به بالا

ج- پدر، مادر یا فرزندان شهدا و جانبازان ۵۰ درصد به بالا

وضعیت سهمیه ایثارگران پس از تصویب قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

با این حال از آزمون وکالت ۹۲ و با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مبنای اعمال سهمیه ایثارگران تغییر کرد و ۲۵ درصد ظرفیت هر کانون به گروه های زیر تعلق گرفت:

الف- خانواده شاهد یعنی خانواده های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی ازاعضای خانواده شان ( پدر ، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقود الاثر یا اسیر شده باشد.

ب- جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر

پ – آزادگان با شش ماه سابقه اسارت

ت- رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه

با این تغییر، علاوه بر اینکه هم میزان سهمیه از ۳۰ به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد، پدر، مادر و فرزندان جانبازان نیز از شمول سهمیه ایثارگران خارج شدند، این تغییرات به علاوۀ اینکه کانون های وکلا با استفاده از ملاک مادۀ … قانون جامع خدمات رسانی کسب حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را نیز شرط پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران قرار دادند، موجب شد پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران به نحو چشم گیری کاهش پیدا کند به نحوی که در برخی از کانون ها تنها یک یا چند نفر پذیرفته می شدند.

علت خالی ماندن ظرفیت سهمیه ایثارگران این بود که داوطلبان سهمیه ایثارگران نمی توانستند حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند و کانون های وکلا هم این ظرفیت باقیمانده را از داوطلبان سهمیه آزاد پذیرش می کردند.

وضعیت سهمیه ایثارگران پس از الحاق مادۀ ۵۹ مکرر مصوب ۱۳۹۵ به قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

این شرایط در دوره های آزمون وکالت ۹۲ تا ۹۵ ادامه داشت، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ طی بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… یک ماده با شماره ۵۹ مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق کرد، طبق این ماده دو اتفاق مهم افتاد:

اول- سهمیه ایثارگران از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت

دوم- دامنه شمول افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران توسعه پیدا کرد

بر اساس این ماده گروه های زیر مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران شناخته شدند:

الف- فرزندان و همسران شهدا

ب- جانبازان با حداقل ۱۰% جانبازی

پ- آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت

ت- رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه

ث- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

ج- فرزندان و همسران آزادگان

چ- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

طبق حکم جدید قانون چه کسانی به دارندگان سهمیه ایثارگران افزوده شدند؟

بر اساس این حکم جدید این افراد که قبلا و در زمان حکومت مادۀ ۵۹ مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران نبودند، مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران شدند و به افراد دارای سهمیه افزوده شدند:

۱- جانبازان با درصد جانبازی ۱۰ تا ۲۵ درصد

۲- آزادگان با سه تا شش ماه سابقه اسارت

۳- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

۴- فرزندان و همسران آزادگان

۵- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

افزوده شدن افرادی که تا کنون مشمول سهمیه ایثارگران نبودند

در میان این افراد، دسته اول و دوم و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ تا ۵۰%  و افراد دسته چهارم و پنجم، حتی در زمان حکومت مادۀ ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت هم از سهمیه ایثارگران برخوردار نبودند و از این حیث پتانسیل بالایی در میان این افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ که نخستین فرصت برای استفاده از سهمیه شان بود وجود داشته است.

تغییرات کمی و کیفی افراد مشمول سهمیه ایثارگران

علاوه بر این از لحاظ کیفی هم افرادی که مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ شدند از سطح بالاتری برخودار هستند، فرزندان جانبازان و آزادگان و رزمندگان در سنین جوانی هستند و به تازگی فارغ التحصیل شده اند و فرصت و فراغت بیشتری برای مطالعه داشته اند و از آمادگی علمی بالاتری نسبت به خود جانبازان و آزادگان و رزمندگان که با توجه به گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ تحمیلی عموما در دهه ششم عمر خود هستند، برخوردارند، ضمن اینکه این عزیزان قطعا در این محدوده سنی مسوولیت های خانوادگی و شغلی بر عهده دارند که مانع از کسب آمادگی و مطالعه کافی ایشان می شود.

در یک جمع بندی کلی می توانیم بگوییم که در آزمون وکالت ۹۶ تغییر مقررات موجب دو تغییر در مورد سهمیه ایثارگران شده است:

اول- تغییر کمی: یعنی افزایش عده افراد مشمول استفاده از سهمیه

دوم- تغییر کیفی: یعنی ۱- افزوده شدن افرادی که هم دارای اشتیاق و انگیزه برای استفاده از سهمیه ای که برای اولین بار به آنان اختصاص داده شده است بودند و ۲- افراد افزوده شده دارای سطح علمی و آمادگی بالاتری نسبت به افراد سابق بودند

مشکل اصلی داوطلبان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چه خواهد بود ؟

مجموع این تغییرات موجب شده است که ترکیب پذیرش داوطلبان سهمیه های آزاد و ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ به طور کلی متحول شود، برخلاف دوره های اخیر که داوطلبان سهمیه ایثارگران برای کسب حد نصاب نمره پذیرش در آزمون و استفاده از سهیمه مشکل داشتند، در این دوره از آزمون به نظر می رسد که مشکل داوطلبان سهمیه ایثارگران پذیرفته نشدن در آزمون حتی با وجود کسب حد نصاب نمره باشد.

داوطلبان سهمیه آزاد امیدی به استفاده از باقیمانده ظرفیت سهمیه ایثارگران نداشته باشند

پیش بینی می شود که داوطلبان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ بتوانند همه ۳۰ درصد ظرفیت اختصاص یافته به خود را در همه کانون ها پر کنند و مشابه دوره های اخیر داوطلبان سهمیه آزاد نباید هیچ امید و نگاهی به باقیمانده ظرفیت ایثارگران داشته باشند.

بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده از نتایج آزمون وکالت ۹۶ که از سوی داوطلبان برای پایگاه خبری اختبار ارسال شده است، نمره تراز رتبه ۷۷۰ کانون وکلای دادگستری مرکز حدود ۸۵۰۰ خواهد بود، یعنی هر یک از داوطلبان سهمیه ایثارگران که نمره تراز بالاتر از ۶۰۰۰ کسب کرده باشد حدنصاب نمره را کسب کرده و تا سقف ۳۰ درصد کل ظرفیت پذیرفته خواهد شد، این در حالی است بر اساس همین بر آوردها نمره تراز رتبه ۳۳۰ سهمیه ایثارگران در کانون وکلای مرکز حدود ۷۰۰۰ است، و اختلاف ۱۰۰۰ نمره تراز خود نشان دهنده از سطح بالای نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و رقابت سخت آنان بر سر سهمیه اختصاص یافته است.

زیان دیده شرایط فعلی چه کسانی هستند ؟

در شرایط فعلی زیان دیده اصلی بر خلاف تصور اولیه داوطلبان سهمیه آزاد نیستند، چون شرایط جدید موجب خارج شدن بخشی از داوطلبان قوی از رقابت با آنان شده است، نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران در خیلی موارد از رتبه های برتر سهمیه آزاد هم بیشتر است!

باید گفت در این میان زیاندیده اصلی خود داوطلبان سهمیه ایثارگران هستند، مخصوصا جانبازان و آزادگان و رزمندگان که در دوره های اخیر در میدان خالی از فرزندانشان به رقابت می پرداختند و امروز در برابر آمادگی علمی فرزندان خودشان بازنده شدند.

نویسنده سیاوش هوشیار

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۹۶ دیدگاه ها

  1. سلام جناب هشیار رتبه من تو کانون وسهمیه زنجان ۳۶ است آیا شانس قبولی دارم.ممنون از راهنماییتون

  2. سلام .مدیران محترم سایت ..من معمولا کم سوال میپرسم و سعی میکنم‌جواب سوالم رو خودم‌پیدا کنم .ولی در مورد این سوال هیچ جوابی پیدا نکردم….و سوال این است…در سایت موسسه دادستان دو نفر در یک استان بدون نوشتن سهمیه نفر سوم معرفی شده اند!!!! آیا همچین چیزی امکان پذیر است ؟ که دو نفر با هم یک رتبه بدون اینکه یکی سهمیه داشته باشد و دیگری نه،؟ ….سپاس

    1. بله اگر شده حتی صد نفر همه یک تراز داشته باشن، مثلا همه ۹۸۷۶ باشن همگی یک رتبه خواهند داشت.
      کارنامه های پارسال رو ببینید
      معدل ۳۵۰ با ۳۵۵ دقیقا ۱۲.۷۴۳۰۸
      ولی بخاطر ارزش گذاری سوالات
      تراز ۳۵۰ شده ۹۰۲۸
      تراز ۳۵۵ شده ۹۰۱۳
      رتبه فرق داره چون تراز فرق داره
      اگر تراز یکی بود، یعنی هر دو ۹۰۲۸ بودن، هر دو یک رتبه میشدن یعنی ۳۵۵

  3. سلام با رتبه ی حدود ۹۲۰ مرکز سهمیه ازاد قبول خواهد شد یاخیر؟لطفا جواب بدید

  4. سلام آقای هوشیار.ممنون از وقتی که برای پاسخگویی به سوالای ما میزارید.سوال بنده اینه که پذیرفته شدگان نهایی توسط کانون های محلی کی قراره اعلام بشه.به عبارت بهتر تکلیف ما کی قرار مشخص بشه.

  5. من با تراز ۸۳۰۰ مرکز قبول نشدم.
    متاسفم به خاطر این بی عدالتی که به شکل قانون دراومد..

  6. با سلام.یعنی به همین راحتی میخان بگن که رتبه ۸۰۰ سهمیه آزاد قبول نشده؟ کی نتایج قطعی میاد؟

  7. سلام وقت به خیر جناب هوشیار وعرض خسته نباشید به تیم حرفه ای سایت اختبار من دیشب شاهد بودم شما تا ۴ صبح جواب کاربران سایت می گذاشتید خداقوت ویک سوال مهم که شاید اکثر داوطلب های ازاد وایثارگران دارند ایا کانونی ممکنی کمتر از سی درصد سهمیه ایثارگران برداره حتی اگر کل اون
    ۷۰ درصد نفر اخر اورده باشند مثال شما همون کانون مرکز یعنی کل ۳۳۰ تا اوردن ممکن کمتر بردارن با تشکر ودرود فراوان

    1. سلام

      از محبت و توجه شما سپاسگزارم

      این حکم قانون است و به هر حال اگر کانونی خلاف آن هم عمل بکند قابل شکایت خواهد بود و انتظار نمی رود که کانونی تصمیمی خلاف قانون بگیرد

    2. سلام
      کانون تکلیف به اجرای قانون دارد دخل و تصرفی در هیچ کدام از سهمیه ازاد و ایثارگر نمی تواند بکند

  8. سلام آقای هوشیار سهمیه ها معمولا هر سال چند روز بعد اعلام می شه که ما بچه های آزاد که لب مرزیم ، متوجه بشیم قبول هستیم یا نه ؟

  9. سلام خسته نباشید جناب دکتر هوشیار بنده با سهنیه رتبه ۲۶و تراز ۶۶۹۷ را کسب کردم در کانون وکلا البرز احتمال قبولی من چقدر میباشد؟

  10. استاد هوشیار و دیگران دوستان لطفا کمک کنید
    من پدرم سال ۶۴ تا ۶۶ تو ژاندارمری خدمت کرده که البته ۱۵ ماهش تو منطقه عملیاتی بوده و براساس قانون که سه چهارم خدمت سربازان وظیفه داوطلبانه محسوب میشه قاعدتا ۹ میشه البته بعد از خدمت از طریق سپاه به صورت کاملا داوطلبانه ۳ ماه هم در منطقه بوده که با هم میشن ۱۲ ماه تمام
    و خود پدرم هم کارمند دولت هست و تو حکم کارگزینیش این ۱۲ ماه داوطلبانه ثبت شده .
    حالا سوال من این است که کسی امسال از ژاندارمری سابق و ناجا تونسته کد ۱۲ رقمی بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟
    اخه اکثر سهمیه رزمندگان به ارتش تعلق گرفته
    کسی تونسته از نیروی انتظامی سهمیه و کد ۱۲ رقمی بگیره ؟؟
    لطفا من را از بلا تکلیفی خارج کنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست من …من چون زیاد رفتم دنبال کارای پدرم تقریبا اطلاع دارم از این قضایا …عرض کنم بله کد میدن بهشون فقط یکم دوندگی داره پدر شما برای احراز ۱۵ماه باید بره میدون ونک ستاد فرماندهی ناجا اقدام کنن و برای ۳ماه که از طریق سپاه تو منطقه بودن باید از طریق میدون سپاه نظام وظیفه اقدام کنن بعدش ستاد کل استعلام میگیره و براشون کارت ایثار با درج مدت حضور در جبهه صادر میشه…این یه راهنمایی کوچیک بود از طرف یه برادر کوچیک ….من زیاد دنبال صفحات نیستم بخاطر همین احتمالا دیگه این صفحه رو نبینم اگر راهنمایی بیشتری خواستین توی نظام وظیفه میدون سپاه مشاور موجوده…ان شالله مشکلتون حل میشه

  11. سلام.ایابارتبه ی۶۵درکانون ودرسهمیه وتراز۵۰۲۰.امیدی به قبول بنده درکانون خوزستان هست یاخیر؟سهمیه ایثارگری هم دارم

  12. دوستان سلام ، یعنی احتمال داره سنگ از آسمون ببیاره و من با رتبه ی ١٠٧ سهمیه ایثارگری مرکز با تراز ٨٠٨٠ قبول نشم ؟ به خدا استرس گرفتم چون همه بهم تبریک گفتن خوشحال بودم ولی بد جوری یه فکری عین خوره افتاده به جونم که اگر اسم منو رد نکنن چی ؟؟ اگه مطمعن هستین لطفا بهم میگین ؟ و اینکه تهران چقدر احتمال داره بیفتم ؟ ممنونم به خدا دعاتون میکنم

    1. شما صد در صد قبول هست چون هم ۷۰ درصد نفر آخر رو آوردید و هم رتبه تون زیر ۳۳۰ هست. به احتمال زیاد استان تهران هستید ولی در مورد تهران یک کم لب مرزید.

  13. عرض سلام و ادب
    به هیچ وجه با اطمینان نمیتوان به چنین نتیجه ای رسید، چراکه همه چیز به تصمیمگیری هیات مدیره هر کانون بستگی دارد، همانطور که شاهد بودید در کانون مرکز سال ۹۵ سهمیه ایثارگران جدای از سهمیه آزاد اعمال گردید(۶۰۰+۴۱) فلذا دوستان تمام هم و تلاش خود را صرف متقاعد کردن هیات مدیره های کانونها جهت اعمال سهمیه جداگانه همچون سال قبل نمایند.

    1. حتی اگر جدا هم حساب کنه باز داوطبان ایثارگر ضرر کردن. چون در حال سهمیه ازاد بیش تر می شه و نه سهمیه ایثارگران.

  14. قبل از ثبت نام من به خیلی از کسانی که سهمیه داشتن گفتن ایثارگر ثبت نام نکنین
    سهمیه آزادبیشتر از دوبرابر ایثارگره
    و خیلی از کسایی که ممکن بود تو آزاد رتبه بیارن، رفتن تو ایثار گرا رتبه شدن
    دقیقا برعکس میدون برای سهمیه آزاد باز تر شد
    در کل فقط ایثارگرا ضرر کردن.

    1. سلام ..من هم سهمیه ایثارگری داشتم ولی متاسفانه برام اعمال نشد چون اطلاع نداشتم که باید کد رهگیری بگیرم ..حالا برای سال اینده ازتون سوال میکنم .میشه کمی بیشتر توضیح بدید اینکه چرا شانس قبولی تو سهمیه ها کمتر شده من متوجه منظرتون نمیشم ؟ممنونم ..

      1. دقت کنید
        اگر ظرفیت هزار نفر باشه
        هفتصد نفر ازاد
        سیصد نفر سهمیه ایثار گری

        سابقا در کانون مرکز نهایتا پنجاه نفر قبول میشدن. چرا؟ چون سن بالا بودن، پدران شماها بودن، مسلما توان شماهارو نداشتن
        ولی طبق قانون جدید شامل فرزندان اون ادم ها شده، این بچه ها کسی نیستن جز همکلاسی های شما، با شما درس خوندن، هیچی کم ندارن، ولی دارن بین سیصد نفر تلاش میکنن، ولی سهمیه ازاد ها بین هفتصد نفر
        خوشحالم که پیش بینی ام درست از اب درومد و شرمنده دوستام نشدم

  15. سلام من ترازم شده ۷۶۴۱ و رتبم شده ۱۲۲ اخه من با سهمیه رتبم با این تراز میشه۱۲۲. چطور یکی از بچه ها کامنت گذاشته که ترازش۷۴۰۰ بوده با سهمیه شده رتبه ی ۵. تو رو خدا یکی روشنم کنه؟؟؟؟؟؟؟

      1. سلام جناب هوشیار.خواهش میکنم بفرمایین رتبه ۱۰ کانون ایلام با احتساب سهمیه ایثارگری و بومی بودن قبولی محسوب میشه یا خیر؟اصلا چقدر شانسه

    1. با سلام. این مشکل برای من هم پیش امده و با تراز ٧۵٠٠ در کانون اذربایجانغربی رتبه ام شده ٢۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا