به دلیل تاخیر در اعلام کلید سوالات، احتمالا نتایج آزمون وکالت ۹۴ هم با تاخیر اعلام می شود
رییس اسکودا خبر داد :
به دلیل تاخیر در اعلام کلید سوالات، احتمالا نتایج آزمون وکالت ۹۴ هم با تاخیر اعلام می شود
رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: به دلیل تاخیر در اعلام کلید سئوالات آزمون وکالت سال ۹۴، احتمالا نتایج این آزمون هم با تاخیر اعلام شود.
بهمن کشاورز در گفتوگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه هنوز کلید سئوالات آزمون وکالت بر روی سایت سازمان سنجش قرار نگرفته و امسال روش کار در رابطه با اعلام کلید سئوالات و نتایج آزمون وکالت ۹۴ نسبت به سالهای گذشته متفاوت است.
وی با بیان اینکه عمده تاخیر در رابطه با اعلام کلید واژه سئوالات آزمون وکالت بر روی سایت سازمان سنجش مربوط به این سازمان است، گفت: به همین دلیل، احتمالا اندکی نتایج آزمون وکالت سال ۹۴ با تاخیر اعلام شود.
کشاورز افزود: بهزودی کلید سئوالات آزمون وکالت سال ۹۴ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.
با سلام و خسته نباشید همه ما داوطلبین چندین ماه با مطالعه کتب از منبع های مختلف میپردازیم تا بتوانیم از سد بزرگ آزمون وکالت با نتیجه ای مثبت و مورد انتظار براییم و با مطالعه کتاب و انچه از آزمونهای سالهای گذشته در ضمن مطالعات خود انجام میدهیم در ذهن خود الگویی از سوالات آزمون را تداعی میکنیم اما در مواجهه با سوالات آزمون به خصوص برخی از دروس پی میبریم که هر ساله طراحان عزیز و محترمی که برای طرح سوالات انتخاب می شوند به طور سلیقه ای و دور از استاندارد سوال طرح میکنند که حتی بعد از آزمون مشخص میشود که چندین سوال اشتباه بوده یا ممکن است حاوی دو گزینه صحیح باشند .اما چرا باید چنین باشد ؟طراحانی که خود از لحاظ حقوقی در سطح علمی بالایی قرار دارند . ایا این بر اثر بی دقتی در طرح سوالات نیست ؟ ایا اسکودا نباید از قبل برگزاری ازمون وکالت نظارت و دقت بیشتری بر نحوه طرح سوالات و جوابها و انتخاب طراحان سوال داشته باشد ؟ وقتی خودشان در طول مدت نتوانسته اند به تفاهم در انتخاب و کلید سوالات برسند از ما داوطلبین چه انتظاری دارند که در مدت دو ساعت به چنین سوالاتی که طرح میکنند جواب دهیم به خصوص درس مدنی که نیاز به فکر و زمان بیشتری دارد ! از سازمان اسکودا و سنجش این انتظار میرود که طراحان سوالی را انتخاب کنند که با نحوه صحیح طرح سوال چند گزینه ای اشنایی و مهارت دارند چرا که یک اشتباه باعث میشود دواطلب به گزینه ای پاسخ دهد که در منبع مطالعاتی و موسسات یاد گرفته و پاسخ صحیح میداند و این امر دواطلب را یک سال دیگر برای رسیدن به هدف دور میکند و بار دیگر باید با انبوهی از فارغ التحصیلان دوباره به رقابت بپردازد که این جایی بس تاسف دارد ! بنده نمیگویم که سوالات بد بوده یا خوب بوده چون هر فردی نظر شخصی خود را بیان میکند اما بهتر است سوالات طوری طراحی شوند که در حد آزمون وکالت باشد چیزی که دواطلبین انتظار دارند و بهتر است اسکودا برای این رقابت سنگین و پر استرس که هر سال امار ثبت نامی افزایش می یابد فکری نو به حال همه داوطلبین کند ( کاش میشد داوطلبین با معدل خوب و بالا بدون ازمون وارد حرفه کار اموزی میشدند و کسانی که میتوانستند موفق به دوره کارآموزی شوند پروانه وکالت کسب میکردند و آزمون برای داوطلبینی میشد که که حد نصاب معدل را نداشتن یا رقابت و ازمون برای دارندگان معدل خوب که مورد نظر اکثر آزمونهای استخدامی است ) ( این نظر شخص بنده است امیدوارم کسی با خواندن این جمله جبهه نگیرد چون فقط یک رویای نشدنی و نظر است ) اگر نگاهی به سوالات آزمونهای سال ۸۵ ، ۸۷ و…. داشته باشیم می بینیم که در این دوره اکثر سوالات به طور مستقیم از متن قانون طرح شده و داوطلبی که دروس و متن قانون را مسلط بود میتوانست به راحتی جواب دهد و میتوان گفت خوشا به حال داوطلبینی که در این دوره قبول شدند اما از سال ۹۰ یا ۹۱ به بعد طرح سوالات به کلی مفهومی شد به طوری که بایستی در جواب گزینه ها به جزء جزء قانون و نکته ها توجه نمود چرا که سوالات از متن روان به صورت مسءله ای طرح شدند که طرح چنین سوالاتی خوب است اما به شرطی که طراحان در هنگام طرح سوال به دواطلبانی که وقت خود را برای مطالعه گذاشته اند توجه داشته باشند و سوالات استاندارد و عاری از انحراف و اشتباه طرح کنند تا وقت و اینده هیچ داوطلبی به نابودی کشیده نشود امیدوارم همه داوطلبینی که تلاش میکنند، به زودی با یک برنامه منسجم و سازمان یافته و راهنمایی درست از طرف اسکودا از اینکه از دکترین حقوقی / قانون محور سوال طرح میشود به هدفشان نایل شوند اما در پایان نکاتی از نحوه صحیح سوالات چند گزینه ای از کتاب سنجش و اندازه گیری تحصیلی در ذیل ارایه مینمایم که طراحان محترم مطالعه ای داشته باشند بد نیست . با آرزوی موفقعیت برای همه دواطلبین تلاشگر
قواعد تهیه ی پرسش های چند گزینه ای :
۱- سوال یک موضوع مهم و یک هدف آموزشی رااندازه گیری کند. درطرح هرسوال باید ازخود بپرسیم ، آیا دانستن یاندانستن پاسخ در کسب شایستگی آزمون شونده ، ضروری است . به همین دلیل طرح سوال برمبنای هدف رفتاری صورت می گیرد وبا مختصر تغییری یک هدف به پرسش تبدیل می شود. ۲-بیشترازیک مطلب یامساله رادرهرسوال قرارندهید. عدم رعایت این قاعده اولاٌ سوال راپیچیده می کند ، دوم اینکه درصورت عدم پاسخگویی درست به بخشی از سوال ، نمی توان تشخیص داد که در کدام بخش مشکل دارد.
۳-سوالات تا ممکن است مختصر، ساده وروشن باشد ،ازکلمات واصطلاحات معمولی وقابل فهم وجملات ساده استفاده شود . هدف ازاجرای آزمون های پیشرفت تحصیلی ، دریافت حداکثر تغییرات رفتاری وآموخته هاست ، درنتیجه موارد پرسش باید روشن ودقیق باشد تا مشخص شود که پاسخ نادرست به عدم تسلط براهداف ومحتوا مربوط است و به عیم درک سوال ارتباط ندارد.
۴-ازتکرارمطلب درگزینه ها خودداری شود. تاحدامکان ، مطالب تکراری مربوط به گزینه هارادرتنه ی سوال قراردهید . رعایت این قاعده ، موجب صرفه جویی درنوشتن ، وقت خواندن ، تکثیر سوال و ارتباط بهتر آزمون شونده خواهد شد.
۵- مطالب اصلی سوال رابه طورکامل در متن سوال بنویسید. تنه ی سوال طوری نوشته شود که وقتی روی گزینه ها پوشانده می شود ، خواسته ی مورد نظر سوال به طور کامل مطرح شده باشد وناقص نباشد ، درغیر این صورت باید تجدید نظر شود.
مثال : (سوال ضعیف) : جدول مشخصات آزمون :
الف : نشان می دهد که اهداف رفتاری چه اندازه مهم هستند . ب: مشخص می کند که محتواشامل چه عناصر مهمی هستند . و ….
(سوال بهتر) : مهم ترین فایده استفاده ازجدول مشخصات آزمون ، درتهیه ی آزمونهای پیشرفت تحصیلی آن است که : ( طرح گزینه ها ) . دراین سوال اندیشه ومطلب خواسته شده به طور کامل مطرح شده است.
۶- همه گزینه های یک سوال باید متجانس باشند و به یک موضوع مربوط باشند . تمام گزینه ها باید با متن سوال از نظر دستوری وجمله بندی وارتباط موضوعی ،همخوانی داشته باشند . سوال ضعیف : سنجش آن نوع اندازه گیری است که : الف : ازتمام ابزار استفاده نماید ب : فقط از آزمون درآن استفاده می شود. پ : هیچیک از موارد نام برده شده . گزینه ی "پ" با تنه سوال هماهنگ نیست. یک نمونه از سوالات نامناسب آن دسته از پرسش هاست که به این صورت طرح می شود : کدام یک از گزینه های زیر درست است ؟ وگزینه ها هرکدام به یک موضوع مستقل مربوط هستند، که براساس قاعده ی بالا درست نیست .
۷- سوال طوری نوشته شود که پاسخ درست ، تنها پاسخ درست ویا درست ترین پاسخ ها باشد. سوال ضعیف : یک پسرکوررنگ ،کوررنگی خودراازچه کسی به ارث می برد؟ پدر، مادر، پدرمادر، پدر پدر سوال بهتر : یک پسرکوررنگ به احتمال زیاد ،کوررنگی خودراازچه کسی به ارث می برد؟ پدر، مادر، پدرمادر، پدر پدر .
۸- برای اندازه گیری فرایندهای پیچیده ذهنی ازموقعیت های تازه استفاده نمایید. فرایندهای پیچیده ذهنی شامل: کاربرد،تحلیل و… نیاز به چالش ذهنی دارند ومثال هاموقعیت های جدید این فرصت را فراهم می کنند.
۹- گزینه های انحرافی طوری نوشته شود که آزمون شوندگان بی اطلاع را به خود جلب کنند . گزینه ها ظاهری منطقی داشته باشند ودریک بررسی سطحی درست جلوه کنند .برای این منظور معلم می تواند درانتخاب گزینه های انحرافی ، از اشتباهات معمول شاگردان استفاده کند .
۱۰- گزینه های هر سوال از نظردستوری وجمله بندی ، مکمل متن سوال باشند . درموردافرادتازه کار، معمولاٌگزینه های انحرافی مکمل متن نیست وبا بقیه تفاوت دارند وبه راهنمایی برای آزمون شونده تبدیل می شوند.عبارات" درهمه ی موارد"و" هیچیک ازموارد" مشکل عدم تناسب یادشده رابه خوبی نشان می دهد.
۱۱- ازبه کاربردن اشارات دستوری نامربوط وسایر اشارات راهنمایی کننده ، خودداری کنید . اشاراتی مانند، زمبن افعال ، مفردوجمع بودن ، مشابهت تنه سوال باگزینه های خاص ، راهنمای خوبی برای افراد بی اطلاع از پاسخ درست باشد. مثال : اسنادمالکیت املاک مردم درکجاثبت می شود ؟ ثبت اسناد واملاک ، ثبت احوال ، اقتصادودارایی .
۱۲- درسوالات منفی ، عبارت منفی را برجسته نشان دهید.با خط کشیدن زیرعبارت منفی، سیاه نوشتن و …
۱۳- ازنوشتن سوالات دارای منفی مضاعف یعنی هم سوال منفی وهم گزینه های منفی بپرهیزید.
۱۴-تاامکان دارد از کاربرد عبارتهایی مانند : "همه آنچه گفته شد" و " هیچیک ازمواردبالا" ومانندآن ها خودداری نمایید.
۱۵- سوال هارامستقل ازهم بنویسید . پاسخ یک سوال وابسته به پاسخ سوال دیگر نباشد .
۱۶-درآزمون های معمول پیشرفت تحصیلی از طرح پرسش های گمراه کننده ، بپرهیزید .
۱۷- دوگزینه ی متضادرا که یکی درست ودیگری نادست است ، به کارنبرید .در صورت وجوددوگزینه متضاد ، آزمون شونده خودرا به همان دو گزینه محدود خواهد نمود . در صورت ضرورت از دوجفت گزینه ی متضاد استفاده نمایید .
۱۸- طول گزینه ی درست رادر سوالات مختلف تغییر دهید . به طور معمول گزینه ی کلید ، طولانی تر از گزینه های انحرافی نوشته می شود واین خود راهنمای خوبی برای آزمون شوندگان بی اطلاع خواهد بود .
۱۹- محل گزینه ی درست را به طور تصادفی انتخاب نمایید. دادن شماره به طور تصادفی یا ترتیب الفبایی .
۲۰- تعدادگزینه ها رااز ۳ تا ۵ موردانتخاب کنید . متخصصان سنجش عقیده دارند ، دانش آموزان کلاس دوم ، ۳ گزینه ، سوم وچهارم ۳ تا ۴ گزینه و ششم وبالا تر ، ۴ تا ۵ گزینه را می توانند پاسخ دهند .
۲۱- درآزمون های تکوینی ، از گزینه ی نمی دانم استفاده نمایید . چون این نوع آزمون ها به منظور تشخیص و اصلاح مشکلات یادگیری دانش آموزان طراحی می شوند ، گزینه ی نمی دانم به آنان کمک می کند ، تا به حدس وگمان کتوسل نشوند وپاسخ مناسب را انتخاب نمایند وبه این وسیله اطلاع درست از عملکرد را به معلم ارائه کنند .
۲۲- درسوال های دارای تنه ی ناتمام ، جای خالی را در انتها قرار دهید.
۲۳- تنها در صورت لزوم از آزمون های چند گزینه ای استفاده نمایید . برای مسائل محاسباتی ریاضی وعلوم از " کوتاه پاسخ" ، سنجش واقعیت ها وعقاید از " صحیح – غلط" و زمانی که انتخاب گزینه ی انحرافی دشوار است وتعدادی مطالب متجانس یافت می شود ، از " جورکردنی " استفاده نمایید .
۲۴- پس از طرح سوالات ، آن را جهت بررسی واظهارنظر دراختیار همکاران دیگر قراردهید . درخاتمه یادآوری می شود که ، یکی ازاصول مهم آزمون سازی این است که ، آن نوع سوالی را به کارببرید که بهتراز بقیه بتوانند هدف شما را به طور مستقیم و موثر سنجش نمایند . از آنجا که هیچیک از آزمون ها به تنهایی نمی توانند ، به خوبی از عهده ی سنجش تمام اهداف سطوح مختلف یادگیری برآیند ، بهتراست از ترکیبی از آزمون ها ونیز از انواع گوناگون پرسش ها استفاده شود .
من به جای اسکودا بودم، شما رو بدون آزمون می پذیرفتم!!!
لایحه نوشتی عزیزم؟
یاد لوایح وکلای بابک زنجانی افتادم که لوایح چند صد صفحه ای می نویسن.
یه کمی به چشمای ما رحم کن لطفا
مگه مجبوری نخوان//کاملا درست گفتن
سلام..
جناب آقای هوشیار، خواهش می کنم ، قسمتون می دم به مادرم زهرای مرضیه، که این کامنت رو تایید کنید.
مگر همین آقای کشاورز نبود که تقصیرات رو گردن سنجش انداخته بود و می گفت سنجش در اعلام کلید تاخیر کرده؟!!
بعد الان می یاد و میگه ظرف یکی دو روز دیگه ما کلیدها رو به سنجش اعلام می کنیم!!!
خب آخه وقتی شما هنوز کلیدها رو به سنجش اعلام نکرده بودید، بیست روز پیش سنجش چطور می تونست این کلید ها رو اعلام کنه؟!!!!!!!!!!!!!
[…]
این خانم کاملا درست میگه
من هم مصاحبه آقای کشاورز رو خونده بودم
دقیقا همین ادعا رو کرده بود، حالا چطور میگه تا چند روز دیگه کلیدهارو به سنجش میده؟؟؟؟؟
سلام آقای هوشیار
اون جمله ای که از انتهای نوشته ی من حذف کردید ، نه بی احترامی بود نه افترا ، بلکه یک حدیث شریف بود.
اگر آقای کشاورز مصداق اون باشه، که وای به حالش و شما هم در قیامت بازخواست می شید که کلام معصوم (ع) رو بخاطر حمایت از ایشون حذف کردید.
اگر هم اقای کشاورز مصداقش نباشه، که خوش به حالش ولی بازم شما بازخواست می شید که کلام معصوم(ع) رو بخاطر حمایت از یک بنده ی خدا حذف کردید.
زنده باشید
سلام ب آقای هوشیار و دوستان
آغای هوشیار بنده عرضم اینه که ؛ وقتی سوال مدنی تا این حد بدون هیچ دلیلی مثل سقف یک خونه سرت خراب میشه و تو رای وحدت رویه ی سال ۴۰ ! رو نخوندی شما باز هم امتحان می دادی قبول نمی شدی ! پس دست از تلاش کشیدن یا نکشیدن معنایی نداره !
وقتی تجارت هم مبهم طرح میشه هم کاملا تصنعی و حفظی بدون کوچکترین استدلال خاصی فاتحه ی ما سر جلسه خونده میشه در حالیکه ما دست از تلاش برنداشته بودیم !
وقتی سوالات آدم رو مثل سوالات قضاوت طرح میکنن و تو باید فقط راجع به ابلاغ همه چیز رو بلد باشی سر جلسه ی وکالت حاضر شدن به نظر همه بی معنا میاد !
به نظر من امسال نشون داد اهمیت سوالات فقط در این نکته خلاصه میشد ک غلط تایپی نداشت !
امسال سوالات به من نشون داد بدون هیچ دورهم اندیشی سوالات طرح میشه و
چوبشو ما می خوریم و آینده ی ما !
مرسی مرسی ازتون
سلام
من چیزی نمی گم ، ولی توصیه می کنم سوالات حقوق تجارت آزمون وکالت ۱۳۹۰ رو ملاحظه کنید، از جمله از قانون حسابرسان رسمی و قانون برنامه توسعه سوال آمده بود!
*ضمنا “آغای هوشیار” را چون احتمال دادم منظور شما املای کلمه به همین صورت بوده باشد ویرایش نکردم.
سلام
خیالتون راحت راحت. فعلا منتظر کلید و جواب آزمون نباشید.
همین الان با روابط عمومی اسکودا تماس تلفنی گرفتم، یک خانوم بسیار مودب و مهربان گوشی رو برداشت و با لحن بسیار مودبانه گفتند که ..
” همه چیز در اختیار سنجش هست و ما تا پایان بهمن باهاشون قرارداد داریم و اونها هنوز فرصت دارند تا پاسخ رو اعلام کنند”
این هم از آب پاکی
والسلام
با عرض سلام و تقدیم احترام به تمامی دوستان عزیز دست اندکار سایت وزین اختبار ، همچنین داوطلبین محترم آزمون وکالت ۹۴.
اگر چه می دونم حال و هوای این روزهای شما ، دلچسب نیست و این یک واقعیت غیر قابل انکار است، ولی چاره ای جز صبر نیست.
امیدوارم و آرزو می کنم ، پاداش این صبر تلخ، شنیدن یک خبر شیرین و دلپذیر، خبر قبولی دوستان عزیزی باشه که با زحمت های بسیار ، چشم به اعلام نتایج دوخته اند.
سال ۹۲، وقتی جناب آقای دکتر کشاورز، فرمودند که بنده در انتهای کار، مسئولیت اسکودا را پذیرفتم و منظور و مفهوم مخالف فرمایش ایشان این بود که اگر از ابتدا ، دست بنده بود، آزمون و نتایج آن به موقع ، دقیق ، و با کمترین نقص انجام می شد ؛ و وقتی آزمون سال ۹۳ الحق و الانصاف بهتر از سال های گذشته برگزار شد، هیچوقت این رفتار این روزهای اسکودا ، انتظار نمی رفت.
ای کاش..
ای کاش این بزرگوار، به قول یکی از دوستان عزیز، حداقل با این جمع کثیر ناراضی و ناراحت، همراهی می کردند و با پیامی، نگاهی ، نوازشی! بزرگی و سیادت خودشان را علنا به اثبات می رساندند و ..
به هر حال ، از خداوند منان ، توفیق خدمت رسانی صادقانه از جانب ایشان و دیگر همکارانشان را تمنا می کنم، که قطعا خیر دنیا و آخرت در خدمت به خلق و بس .
با تجدید احترام
سوء مدیریت..
فقط همین
سلام به همه دوستان به خصوص آقای هوشیار عزیز که همیشه با متانت و بزرگواری و قلم بسیار تاثیرگذار و مودبانه شون همراه ما هستند، خدا خیرتون بده
اقای هوشیار من هم با نظر آقای بنی فاطمه موافقم؛ اگر امکان داره یک پست جداگانه به جهت اظهار نظرهای منطقی و علمی دوستان در رابطه با سوالات آزمون امسال طراحی کنید
ولی خواهشا فقط مطالب مربوط به همان پست را تایید کنید نه مطالب متفرقه و گلایه های ( البته به حق ) داوطلبان.
یک محیط کاملا علمی
متشکرم
سلام
خیلی از لطف و توجه شما تشکر می کنم
من باز هم از همه دوستان صاحب نظر دعوت می کنم مطالب انتقادی خودشان را به صورت منسجم و مستدل برای انتشار در خود سایت ارسال کنند.
سلام و صبح بخیر
چرا باید هر یکی دو سال این وضعیت به وجود بیاد؟ چرا هیچ نظارتی نیست؟
خب با همین کارهاست، با همین ضعف هاست که بهانه دست دولت و مجلس میاد که در تشکیلات صنفی ورود پیدا کنه
آزمون وکالت سالی یک بار و حداکثر بین شصت هفتاد هزار نفر برگزار می شه. والله بالله برای این آزمون با این تعداد و شرایط ، یک ماه برنامه ریزی هم وقت زیادیه، اونوقت آقایون با یک سال برنامه ریزی هم …
مسئولین محترم اسکودا این رو باور داشته باشن ما فقط از روی خیرخواهی و نگرانی از تنزل جایگاه و شان حرفه ی مقدس وکالت این دغدغه ها رو داریم نه چیز دیگه ای.
خواهش می کنم، تمنا می کنم، التماس می کنم ، شما هم کمی …
اینو کاملا موافقم..
خب با همین کارهاست، با همین ضعف هاست که بهانه دست دولت و مجلس میاد که در تشکیلات صنفی ورود پیدا کنه
باسلام.چراازدانشجوانتظاردارین ۲ساعته جواب بده اما خودتون باگذشت یک ماه هنوز جواباروپیدانکردین؟؟؟!!چراظرفیت پذیرش نسبت ب سالهای گذشنه اضافه نشده!!جمعیت زییادنشده یافارغ التحصیل کم شده!! والله کسی ک مسوله مدیون این همه فارغ التحصیل جوان هست.
بخدا حرف حساب ؛ جواب نداره
سلام داداشی
آخه چرا یه سوال بدیهی و روشن رو می پرسی تا همه بهت ایراد بگیرن ؟!
خب معلومه دیگه
اونا رئیس هستن و ما …
( سه نقطه رو با هرچی دوست داری پر کن))
منم با شما موافقم.خدا ازشون نگذره
به نام خدا با سلام
((پیشنهاد میشود قوه قضائیه و اسکودا طراحی سوال و برگزاری آزمونها را از سال آینده به کانون فرهنگی آموزش -قلمچی- واگذار نمایند.فرزندم به همراه دهها هزار نفر امروز صبح امتحان داده با فاصله ۵ ساعت نتیجه اعلام شده کوچکترین مغایرتی بین محاسبات ما و نتیجه نیست .سوالات کاملا استاندارد و آزمون هر دو هفته بی نقص برگزار میشود.حالا شما سالی یک آزمون برگزار میکنید پر حرف و حدیث کلیدشوهم منتشر نمی کنید.به اعتراضات هم توجهی نمیکنید تا ابهامات برطرف بشه .حداقل یکسال مهلت اعتراض تعیین کنید تا جوانان نا امید وبدبین نشوند ))
سلام
آفرین آفرین
یه آزمون هفتاد هزار نفری رو نمی تونن اداره کنند،
واقعا جای تاسف داره
سلام
با این آقا یا خانوم که با اسم گمنام پیام گذاشتند بنده مخالف هستم ، ایشان گفتند تعداد سوالات مبهم ۱۲ و بعد گفتند ۱۰ درصد تاثیر میگذارد بر روی سرنوشت شرکت کنندگان ، حتی اگر ۵ سوال دارای اشتباه باشد همین تعداد اندک میتواند در استرس من و امثال من تاثیر بگذارد !!! چرا سوالات را طرح و بعد از آزمون جواب شرکت کنندگان را با نظرات شخصی خود می سنجند ، این همه منابع وجود دارد اما سوالات از جایی طرح میشود که نیجه کار آخر سر میشود همین که داریم میبینیم.اگر بخواهیم سوالات را آنالیز کنیم به نکات مهمی میرسیم و یکی از این نکات مهم این است که سوالات مدنی ، خصوصا سوالات ابتدایی غیر استاندارد هستند ،نکته دیگر ابهام در سوالات درس مدنی ، تجارت و اصول فقه است ، امسال را اگر با سالهای قبل مقایسه کنیم متوجه نکته مهم تر دیگری میشویم ، آنهم عدم استاندارد بودن سوالات اصول فقه است ، که پراکندگی سوالات در طراحی سوالات به هیچ وجه رعایت نشده بود .
سلام آفرین بر آقای هوشیار عزیز. تمام حرفی رو که من می خواستم بگم شما گفتید. به نظر من مراحل کسب پروانه وکالت برای همه روشنه اما شما وکالت رو با سردفتری و قضاوت یه مقایسه کنید متوجه تفاوت میشید.البته این توجیه کننده اشتباه در طراحی سوالات نیست اما دوستان بیایید کمی صادق باشیم.ما تعداد سوالات مبهم امسال را ۱۲سوال فرض میکنیم که میشود ۱۰ درصد سوالات.با این وصف بله طراح سوال به اندازه ۱۰درصد با سرنوشت شما بازی کرد اما ۹۰درصد باقی را چه کسی با سرنوشت شما بازی کرد؟البته این گفته شامل کسانی که لب مرزی با اختلاف کم از رتبه های بالاترشان قبول نمی شوند نیست که باید در رابطه با آنها فکری شود. در پایان اگر ما خواستیم سال بعد هم بخوانیم باید با تصور ۱۰سوال غلط بخوانیم تا سرنوشت ما را کسی دیگری رقم نزند.به نظر من اگر با خودمان این صداقت را نداشته باشیم سال بعد هم وقتمان را در انتقاد کردن و همه مصایب زندگی خودمان را گردن دیگران انداختن خواهیم گذارند. یا علی.
سلام
از لطف شما متشکرم،
من همیشه این مطلب را به همه دوستان عرض می کنم، که موفقیت با غلبه بر سختی و نا ملایمات ارزشمندتر است
متاسفانه من دیده ام که در جمع های دانشجویی یا موسسات و میان داوطلبان برخی افراد برای توجیه کم کاری یا ضعف خودشان می خواهند روحیه یاس و ناامیدی را میان دیگران توسعه بدهند،
برای همین هم من همیشه دوستانم را از حضور در این گونه جمع ها بر حذر می دارم و می خواهم برای حفظ روحیه و آرامش پیش از آزمون از رفتن به موسسات و محل هایی که با سایر داوطلبان در تماس قرار می گیرند خودداری کنند،
خود من که در دوره کارشناسی یک دانشجوی دانشگاه پیام نور بودم تحت تاثیر همین القائات حتی شرکت در آزمون ها را خارج از اندازه خودم می دیدم ولی به لطف خدا وقتی توانستم به خود باوری برسم، در سه دوره متوالی آزمون وکالت شرکت کردم و به جز مرتبه آخر که فقط برای حضور در جلسه و جریان آزمون شرکت کرده بودم و با اختلاف دو نفر قبول نشدم در دو مرتبه قبل یک بار در کانون مرکز و یک بار در کانون خراسان پذیرفته شدم، پیش از آن من حتی نشانی کانون وکلا را هم نمی دانستم و هیچ ارتباط و پشتوانه نا متعارفی نداشتم و فقط با لطف و یاری خدا و خودباوری و مطالعه و تلاش بر اساس روش شخصی خودم در آزمون پذیرفته شدم و هرگز در هیچ موسسه ای شرکت نکردم و هیچ آزمون آزمایشی هم ندادم.
هر سال بعد از آزمون برخی از دوستان شروع به شکوه و ناله از وجود سهمیه ها و تقلب در آزمون و فروش سوالات و پارتی بازی و از پیش معلوم بودن پذیرفته شدگان و … می کنند و گاهی این شکوه و شکایت ها آنقدر طولانی می شود که تا آزمون سال بعد و حتی سال های بعد هم طول می کشد و دراین میان غافل از این هستند که عمر و زمان را برای جبران شکست و گشودن راه موفقیت از دست می دهند.
توصیه ی دوستانه و برادرانه من به همه عزیزانی که در این آزمون به هر جهت نتیجه مطلوب را نگرفته اند این است که از دام فرافکنی حذر کنند، این امری مسلم و قطعی است که در یک آزمون چهار گزینه ای ابدا نمی توان معیار قطعی برای سنجش دانش افراد پیدا کرد، چه بسا کسی که می توانسته است نفر اول آزمون باشد صبح روز آزمون به دلیلی نتوانسته باشد در جلسه آزمون حاضر بشود.
کسب نکردن نتیجه مطلوب چیزی از ارزش و دانش داوطلبان کم نمی کند، ولی توقف تلاش و از دست دادن امید و پرداختن به افکار منفی صدمه های حتمی در پی خواهد داشت، من از همه دوستانم که احساس می کنند در آزمون نتیجه مطلوب را نگرفته اند خواهش می کنم ، حتی منتظر اعلام نتیجه نباشند و از همین امروز کتاب را بردارند و با امید به اصلاح ضعف های ساختاری در برگزاری آزمون و طرح سوالات، به تقویت و تکمیل بنیه علمی خود مشغول باشند.
یک بار دوستی از من پرسید برای پذیرفته شدن در آزمون چه مدت مطالعه کردی، پاسخ دادم به یاد نمی آورم که هرگز دست از مطالعه کشیده باشم.
همیشه دانشجو و مجاهد راه علم باشیم.
با سلام.
جناب اقای هوشیار پیگیری بفرمایید که چه زمانی نتایج وکالت اعلام خواهد شد..در هیچ آزمونی در کشور ما پاسخ نامه ازمون رو در معرض انتقاد ازمون دهنده ها نمی گذارند مانند ازمون قضاوت.. این باعث اغتشاش میشه..ما فقط میخوایم نتایج اعلام بشه هر چه سریعتر و با روان ما بازی نکنن. .تشکر.
با سلام و تقدیم احترام خدمت سرور گرامی جناب اقای هوشیار و دوستان و همکاران ایشان
به نظر بنده، پیشنهاد جناب آقای مسعود، بسیار به جا و می تواند تاثیر گذار باشد. این فرمایش شما درست است که نمی توانید مکاتبه ای داشته باشید، ولی ایجاد یک پست مستقل به نام " ایرادات و اشکالات وارده به سوالات آزمون وکالت ۹۴ از دیدگاه داوطلبین " یا با تیتری نزدیک به این یه صلاحدید شما ، بسیار جالب و مناسب به نظر می رسد.
متشکرم
سلام
من چند بار عرض کردم ، دوباره هم اینجا اعلام می کنم و در اطلاعیه مستقلی هم در سایت اعلام خواهیم کرد که نه در یک پست، بلکه آمادگی داریم (مشابه سال گذشته) مطالب دریافتی با موضوع نقد و تحلیل سوالات آزمون را بههر تعداد که باشند در سایت منتشر کنیم
دوستان می توانند مطالب و تحلیل هایشان را با استفاده از گزینه “ارسال مطلب” که سمت چپ نوار بالای سایت وجود دارد برای ما ارسال کنند.
سلام آقای هوشیار
توروخدا حقیقت رو بگید، شما هیچ خبری از زمان انتشار کلید ندارید؟
توروخدا اگر می دونید یه خبری بدید، یه چیزی بگید
سلام
خیر ، ما هم اخبار را از مراجع رسمی دریافت و منتشر می کنیم و هنوز در این زمینه خبری منتشر نشده است
سلام به دست اندرکاران سایت خوب اختبار و تشکر از اطلاع رسانی ها و بخصوص تریبون بسیار فعال و مناسبی که در اختیار ما قرار دادید تا به این وسیله نظرات ، انتقادات یا پیشنهاداتمون رو در خصوص آزمون وکالات ابراز کنیم. خیلی ممنونم
فقط یک گلایه دارم که نمی دونم اگر این گلایه رو بکنم باعث این میشه که این نوشته رو عدم تایید بزنید یا نه ولی از روی خیرخواهی می گم و امیدوارم مثل خیلی از وقت ها، این صراحت بیان رو تحمل کنید
توی این مطلب و یک مطلب دیگه دیدم که بعضی از دوستان از اینکه نظراتشون تایید نمیشه از شما ناراحتند و ادعا دارند که نظراتشون با اینکه هیچ بی احترامی و هیچ افترایی در اون نیست، فقط بخاطر اینکه با سلیقه شخص محترمی که این نوشته ها رو تایید یا رد می کنه سازگار نیست، تایید نمیشه و به نمایش گذاشته نمیشه.
اتفاقا یکی از این نوشته ها رو یک آقایی نوشته بودن و آقای هوشیار بعد از تذکر این اقا، با بازبینی نوشته شون ، ازشون معذرت خواهی کرده بودند و تایید کرده بودند که این واقعا جای خوشحالی داره که اقای هوشیار اینقدر منطقی و با اصالت برخورد کردند و غرور کاذب ایشون رو نگرفت.
یه مثال دیگه همین آقا (م.الف) هست که هم در این مطلب و هم مطالب دیگه ، مطالب بسیار زیبا و تحلیل های بسیار جامعی داشت و حیف شد که از شما آزرده شد و گفتند که دیگر فعالیت نمی کنند. به نظر من از دست دادن کسایی که با قلم خوبشون و تحلیل های مناسبشون باعث میشن سایت شما در کنار اعتباری که داره، به اعتبارش اضافه بشه به صلاح شما و خوانندگانتون نیست.
اصلا دوست ندارم احساس کنید در ضوابط و سیاست های کاری شما دخالتی کردم ، باور کنید فقط از روی خیرخواهی بود
سلام
خیلی از لطف و توجه شما سپاسگزارم
من به بقیه همکاران هم اعلام کرده ام که نقد و اعتراض به سایت اختبار تا حدی که موجب آزردگی مخاطبان نباشد را تایید کنند ولی ما در مورد مطالبی که در مورد سایر نهادها مخصوصا کانون های وکلا و اسکودا و قوه قضاییه باشند با محدودیت مواجه هستیم و دقت بیشتری می کنیم،
ضمن اینکه ما در ارتباط با آزمون وکالت سال گذشته مطالب تحلیلی متعددی که از داوطلبان آزمون دریافت کردیم را فارغ از ماهیت آن ها و فقط برای ایجاد فضای بحث و تحلیل علمی در سایت منتشر کردیم ، امسال هم همین امادگی را داریم و حتی من از طریق ایمیل مستقیما از برخی از دوستانی که در مورد سوالات نظر داشتند خواستم که مطالبشان را با ساختار منسجم تری برای انتشار در سایت ارسال کنند
با این حال مخصوصا خود من شخصا با اظهار نظرهای مبتنی بر توهم توطئه و اینکه تخلف سازمان یافته ای در روند برگزاری آزمون وکالت وجود دارد موافق نیستم و بیان این نوع مطالب را مضر به حال داوطلبان آزمون می دانم ، این مطالب موجب ایجاد یاس و دلسردی میان داوطلبان آزمون می شود.
اصلا نمی توانیم وجود کاستی ها و اهمال در روند برگزاری آزمون وکالت را که متاسفانه هر سال هم در بخش های مختلف تکرار می شود را انکار کنیم ولی نمی توانیم این واقعیت را هم انکار کنیم که آزمون وکالت در مقایسه با سایر آزمون ها مخصوصا آزمون هایی که قوه قضاییه برگزار می کند از نظم و شفافیت برخوردار است، هر چند همین اندازه هم خیلی تا حد مطلوب و شایسته داوطلبان محترم فاصله زیادی دارد.
نهایتا من از همه مخاطبان هزیز که ما هر چه داریم مدیون آن ها هستیم می خواهم با درک محدودیت هایی که با ان مواجه هستیم کاستی ها را ببخشند و ما را از همراهی محروم نکنند.