تاکید بر لزوم تصویب لایحه قانونی حمایت از وکیل دادگستری در نامه سرگشاده یک وکیل

در پی پیگیری قتل یک وکیل توسط رئیس قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- وکیل کوهپایه زاده در نامه‌ای سرگشاده ضمن قدردانی از پیگیری قتل یک وکیل توسط رئیس قوه قضاییه پیشنهاد یک لایحه قضایی در جهت حمایت از تعرض نسبت به تمامیت جسمی وکلا و قضات دادگستری را داد.

به گزارش اختبار، رسول کوهپایه زاده وکیل دادگستری طی نامه‌ای سرگشاده به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر «لزوم تصویب لایحه قانونی حمایت از امنیت وکلای دادگستری» تاکید کرد.

این وکیل دادگستری در این نامه به شرح زیر نوشت:

بسمه تعالی

محضر گرانقدر ریاست معظّم قوه قضاییه

حضرت حجت الاسلام، جناب آقای محسنی (دام عزّه)

با سلام و تحیّات

احتراماً؛ به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ وکالت و وکیل اولیاءِ دم پرونده قتل همکار مظلوممان مرحوم محمودرضا جعفر آقایی که در ۱۷/تیر/۱۴۰۱ مقارن با شب عاشورای سالار شهیدان امام حسین (ع) در مقابل دیدگان فرزند خردسال و همسرش به ضرب گلوله به قتل رسید؛ مراتب تشکر و قدردانی خانواده مرحوم و وکلای دادگستری را به جهت صلابت و اقتدار ،عدالت و حق طلبی دستگاه قضایی که با مجازات عامل و آمر قتل مانع از تضییع حرمت خون مسلمان گردید تقدیم می دارد.

همانطور که مستحضرند؛ وکلای دادگستری همراه و همگام با قضات شریف به مثابه دو بال فرشته عدالت وظیفه و رسالتی خطیر بر عهده دارند.تامین امنیت جانی وکیل و قاضی اولین شرط تحقق عدالت است.هرگونه تعرض نسبت به امنیت ایشان در واقع تخدیش جبران ناپذیر ارکان دادرسی عادلانه است.متاسفانه اخیراً شاهد گسترش و تکرار سو قصد و اقدام علیه جان وکلای دادگستری هستیم. پدیده ای شوم که در واقع امنیت روانی و حرفه ای جامعه وکالت را نشانه رفته است. آسیب شناسی این معضل بزرگ حاکی از آنست که این مهم باید در ابعاد مختلف فرهنگی، تبلیغی، رسانه ای ، حرفه ای و البته تقنینی، حمایتی و قضایی مورد بررسی و اقدام جدی و مؤثر قرار گیرد.در حوزه قانون گذاری به نظر می رسد نیازمند تدوین و تصویب قانون جامع و بازدارنده در خصوص حمایت از قضات و وکلای دادگستری هستیم تا مانع از تخریب و تضعیف جایگاه و شأن قضاوت و وکالت در رسانه ها گردد و اجازه ندهد با استقراءِ ناقص ، موجبات هتک حیثیت و ایجاد تصور غلط نسبت به ارکان عرصه عدالت فراهم شود. قانونی بازدارنده که هرگونه تعرض نسبت به تمامیت جسمی وکلا و قضات دادگستری در مقام ایفای وظیفه قانونی خود را با قاطعیت و سرعت و به طور بازدارنده پاسخ دهد.

پس از قتل همکار مظلوممان اینجانب به همراه چندین نفر از همکاران و وکلای دادگستری دغدغه مند و متخصص با بررسی دقیق و آسیب شناسی موضوع و صرف زمان، دلسوزانه و درد آشنا نسبت به تهیه پیش نویس لایحه پیشنهادی مذکور اقدام نمودیم که ماحصل آن -صرفاً به عنوان پیشنهاد-آماده تقدیم است.

با عنایت با شأن ،جایگاه و اختیارات قانونی حضرتعالی استدعا دارد در صورت صلاحدید دستور فرمایند اقدام عاجل و مقتضی جهت تهیه و تدوین لایحه قضایی مذکور و ارسال آن به هیأت محترم وزیران انجام شود و یا ترتیبی اتخاذ گردد که  کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی با کسب نظر قوه محترم قضاییه در اینخصوص نسبت به ارائه این مهم در قالب طرح اقدام فوری نماید.

رجاءِ واثق دارد که آن قاضی القضات عالم و عادل با اشراف کامل بر موضوعات و معضلات مبتلا به که بعضاً اساس و بنیان نظام دادرسی عادلانه را متاثر خواهد نمود، همچون همیشه پشتیبان سربازان عرصه عدالت خواهند بود.والامرالیکم

 با تجدید احترام و تشکر فراوان و آرزوی تداوم تاییدات و توفیقات الهی

✍🏻 رسول کوهپایه‌زاده

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا