تشریح ابهامات لایحه نظام رتبه بندی معلمان
سخنگوی شورای نگهبان در حساب اینستاگرام شخصی خودش توضیح داد
پایگاه خبری اختبار- هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب اینستاگرام شخصی خودش در قالب گزارش هشتاد و هشتم دلایل عدم تایید لایحه نظام رتبهبندی معلمان و ابهاماتی که به نظر شورای نگهبان رسیده است را تشریح کرد.
لایحه پر حاشیه رتبه بندی معلمان که نهایتا ۲۴ آذر ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، با ایرادات متعدد شورای نگهبان مواجه و به مجلس شورای اسلامی اعاده شد.
یکی از چالش های مهم لایحه نظام رتبه بندی معلمان مانند لوایح و طرح های مشابه از جمله طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه، محدودیت های خزانه برای تامین اعتبارات لازم اجرای آن است.
عمده ایرادات اعلام شده از سوی شورای نگهبان در مورد لایحه نظام رتبه بندی معلمان نیز مربوط به بار مالی اجرای آن و مستند به اصل ۷۵ قانون اساسی است.
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه و در تشریح ابهاماتی که موجب عدم تایید این لایحه از سوی شورای نگهبان شده است در حساب اینستاگرام خودش در قالب گزارش هشتاد و هشتم توضیحاتی داده است:
یکی از مصوباتی که در جلسات اخیر شورای نگهبان بررسی شد، «لایحه نظام رتبهبندی معلمان» بود. ما در شورای نگهبان از اولین روز دریافت مصوبه تا آخرین لحظات مهلت قانونی جهت اظهارنظر نسبت به آن، جلسات مختلفی برگزار نموده و پیگیریهای متعددی در جهت رفع ابهامات و شفافتر شدن مصوبه برای اجرای بهتر آن انجام دادیم که برخی از آنها روشن شد و برخی باقی ماند.
امیدوارم به زودی در مجلس نیز ابهامات و اشکالات باقیمانده مرتفع گردد تا هرچه سریعتر فرهنگیان عزیز، شاهد اجرای این تکلیف قانونی که در سند تحول آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه آمده، باشند.
ماده ۴، از این جهت که اولویتبندی میان شاخصهای مذکور در اعمال رتبهبندی، دقیقا روشن نشده بود، ابهام داشت و این موضوع در مصوبهای که هدفش رتبهبندی است، از اهمیت فراوانی برخوردار است. یا اینکه در این ماده، مشخص نشده بود که سنوات تحصیل معلمان عزیز در مراکز تربیت معلم نیز مبنای امتیاز در فرآیند رتبهبندی خواهد بود یا خیر. همچنین موضوع دیگری که مورد سوال بسیاری از فرهنگیان محترم نیز بود اینکه در تبصره این ماده، منظور از عبارت «کماکان معلم هستند»، آیا تصدی و اشتغال به معلمی است یا این که افرادی که علیرغم عدم اشتغال مستقیم به معلمی، عنوان شغلی آنها معلم ذکر شده است را نیز شامل میشود؟
یکی دیگر از مواردی که شورای نگهبان باید بر اساس قانون اساسی به آن توجه میکرد، بحث بار مالی این مصوبه در مواد ۴ و ۶ بود. بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی، طرحهای قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی که به افزایش هزینه های عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. از آنجا که ماهیت این مصوبه لایحه است، پس میتوان گفت بار مالی آن از سوی دولت تقبل شده است اما با توجه به اصل ۷۵ قانون اساسی، اگر در مجلس نسبت به لایحه، تغییراتی انجام شده که بار مالی آن را افزایش داده و طریقی برای تامین آن نیز پیشبینی نشده باشد، مغایر این اصل خواهد بود مگر اینکه دولت آن تغییرات را نیز رسما پذیرفته باشد؛ لذا بخشی از اشکالات و ابهامات نیز ناظر به مواردی بود که در مجلس به لایحه اضافه شده بود؛ به عبارت دیگر بار مالی مصوبه در حد لایحه دولت، تامین شده است اما نسبت به مواردی که در مجلس به لایحه اضافه شده، واجد ایراد دانسته شد.
در ماده ۶ نیز از آنجا که مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبهبندی، منابع مالی لازم برای پرداخت در تاریخ مشخص شده در مصوبه بیش از میزان مذکور باشد، چگونه عمل خواهد شد، ابهام وجود داشت. همچنین از نظر شورای نگهبان، منوط کردن اجرای مصوبه در سالهای بعد به پیشبینی در بودجههای سنواتی، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی یعنی بر خلاف نظام اداری صحیح بود چرا که از نظر اعضای شورا، پس از تصویب چنین امری، باید آن را به صورت مستمر اجرا کرد و نمیتوان چنین موضوعی را منوط به پیشبینی در بودجه نمود.
در ماده ۷ نیز سپردن تعیین نحوه تشکیل هیأتهای ممیزه و همچنین شرایط توقف و تنزل رتبه به آییننامه که موضوع بسیار مهمی در فرآیند رتبهبندی است، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد چرا که مجلس، یا باید خود این شرایط را مشخص کند و یا اینکه حداقل ضوابط و چارچوب کلی آن را تعیین نماید.
View this post on Instagram