حضور رئیس قوه قضاییه در آیین تحلیف سردفتران جدید
پایگاه خبر اختبار- رییس قوه قضاییه خطاب به سردفتران اسناد رسمی جدید گفت: من، شما سردفتران و دفتریاران و شما متولیان امور ثبتی را در زمره همکاران خود میدانم و خطاب به شما میگویم که امروز وظیفه ما در قبال نظام اسلامی و در قبال مردم بسیار سنگین است؛ چنانچه در اجرای مسئولیتها و وظایف خود کوتاهی داشته باشیم، هم به سوگندی که یاد کردهایم خیانت کردهایم و هم سبب بیاعتمادی و بدبینی مردم شدهایم.
به گزارش اختبار به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، برای نخستین بار طی ۴ دهه اخیر، آیین تحلیف سردفتران اسناد رسمی با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای طی سخنانی در این مراسم، ضمن تقدیر از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به جهت اهتمام به امر تحول، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی تمام سالهای اخیر در مسیر تحول گام برداشته است و در دوره مدیریت آقای بابایی نیز این سازمان در مسیر تحولی خود با یک جهش چشمگیر در حوزههای کاری مربوطه مواجه شده است.
من طی بیش از سه سالی که عهدهدار مسئولیت ریاست دستگاه قضا هستم، چندین بار به مناسبتهای مختلف در جلسات ویژه سازمان ثبت حضور پیدا کردهام؛ یک جهت این امر ناشی از آن است که سازمان مزبور را در مسیر تحول و تعالی، یک سازمان پیشگام و پیشتاز میدانم و احساس میکنم مدیران و دستاندرکاران این سازمان حقیقتاً مدیرانی میدانی و مردمی هستند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به نفش و کارکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از مراکز تابعه دستگاه قضایی، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از مراکز تابعه دستگاه قضایی، با کارکردی که دارد آثار اجتماعی مثبتی را پدید میآورد؛ این سازمان در تزریق آرامش اجتماعی مؤثر است و با تثبیت مالکیتها، از وقوع بسیاری از نزاعها، اختلافات و جرائم جلوگیری به عمل میآورد.
رئیس دستگاه قضایی در ادامه با تبیین و تشریح ویژگیها و خصایصی که کلیه مراجع و کارکنان قضایی باید بدانها مُتصف و مُتخلق باشند، بیان داشت: در تمامی مراکز و مراجع مرتبط با دستگاه قضایی، بهرهمندی از ویژگیها و خصایصی نظیر امانتداری، حفظ اسرار مردم، دقت و سرعت در پیشبرد امور مردم، ارائه آموزشهای همگانی و تخصصی و همچنین حُسنخلق با ارباب رجوع، یک ضرورت غیرقابلانکار است؛ اما این ضرورت در سازمان ثبت، مضاعف میشود؛ به نحوی که تمامی خدمتگزاران به مردم در امور ثبتی اعم از مدیران و شاغلان در سازمان ثبت و دفترداران، باید بصورت مضاعف، به این ویژگیها و خصایص مذکور مُتصف باشند.
رئیس عدلیه افزود: تکریم ارباب رجوع و حُسن خلق در مواجهه با او، یک اصل اساسی برای همه کارکنان در دستگاه قضایی است؛ فرهنگ تکریم ارباب رجوع باید در تمامی ادارات و دستگاههای حاکمیتی ما نهادینه شود؛ امروز مردم و مراجعان به دستگاههای حاکمیتی، بهحق توقع دارند که هم امورشان با سرعت و دقت پیش رود و هم در نهایت احترام و تکریم با آنها برخورد شود؛ ما کارگزاران موظف و مکلفیم که این توقع بهحق را برآورده سازیم؛ باید به همه کارکنان و مسئولان در دستگاههای حاکمیتی، رفتار حسنه و محترمانه با مردم را تعلیم دهیم. برخی از کسبوکارهای مرتبط با بخش خصوصی، قسمتهای ویژهای را صرفاً بهمنظور تکریم مراجعین خود تعبیه کردهاند؛ در آن قسمتها، با روی گشاده به مردم آموزش میدهند و مردم را برای بهرهمندی از خدماتی که ارائه میدهند، راهنمایی و همراهی میکنند؛ ما در دستگاههای حاکمیتی خود نیز باید چنین بخشها و قسمتهایی را دایر کنیم..