خانم «شابانا محمود» وزیر دادگستری جدید انگلیس کیست؟

پایگاه خبری اختبار- «شابانا محمود» به عنوان اولین زن مسلمان و از حامیان غزه، وزیر دادگستری بریتانیا شد.

به گزاری اختبار، در انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا که پنجشنبه گذشته برگزار شد؛ حزب کارگر توانست با شکست حزب حاکم (حزب محافظه کار)، و کسب اکثریت مطلق کرسی های پارلمان (۴۱۰ از ۶۵۰ کرسی) دولت را تشکیل دهد.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر با کسب یک پیروزی بزرگ در انتخابات عمومی، به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد. کابینه کی‌یر استارمر بیشترین اعضای زن و همچنین بیشترین وزرایی را که در مدارس دولتی تحصیل کرده‌اند، در تاریخ این کشور را دارد.

 وزیر دادگستری بریتانیا کیست؟

خانم “شبانه یا شبانا محمود” (Shabana Mahmood) وزیر جدید دادگستری بریتانیا است. او یکی از نمایندگان حزب کارگر است که از سال ۲۰۱۰ نماینده مجلس بوده است. محمود در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده و پیش از ورود به سیاست، به عنوان وکیل در رشته حقوق تجاری فعالیت می‌کرد. او اولین زن مسلمان است که در مجلس عوام بریتانیا به نمایندگی انتخاب شده است و در طی سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلفی از جمله آموزش، اشتغال و عدالت اجتماعی فعالیت کرده است.

وزیر جدید دادگستری بریتانیا، دارای دستاوردهای سیاسی چشمگیری است که نشان از تعهد و تأثیرگذاری او در حوزه‌های مختلف سیاست دارد. در زیر به برخی از این دستاوردها پرداخته شده است:

  1. نمایندگی مجلس عوام: شبانه محمود از سال ۲۰۱۰ به عنوان نماینده انتخابیه بیرمنگام لیدی‌وود در مجلس عوام بریتانیا خدمت می‌کند. او با تأکید بر مسائلی چون آموزش، اشتغال و حقوق بشر، نقش مهمی در تدوین و رأی‌گیری قوانین دارد.
  2. اولین زن مسلمان در مجلس عوام: با انتخاب شبانه محمود به مجلس عوام، او به عنوان اولین زن مسلمان در تاریخ بریتانیا به این مقام دست یافته است، که نشان از تنوع فرهنگی و مذهبی در ساختارهای تصمیم‌گیری کشور است.
  3. وزیر سایه آموزش عالی و دانشجو: در کابینه سایه حزب کارگر، شبانه محمود به عنوان وزیر سایه آموزش عالی و دانشجو فعالیت کرده است. او در این نقش به توسعه آموزش عالی دسترسی پذیر و عدالت در تحصیلات تأکید داشته است.
  4. نایب رئیس حزب کارگر: او نیز به عنوان نایب رئیس حزب کارگر خدمت کرده است، که نشان از اعتماد حزب به او به عنوان یکی از رهبران جوان و توانمند آن است.
  5. فعالیت در کمیته‌های پارلمانی: شبانه محمود در طول دوران نمایندگی خود، عضو فعالی در کمیته‌های مختلف پارلمانی بوده است که به بررسی و تدوین سیاست‌ها و قوانین در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت، و اقتصاد پرداخته است.

با توجه به این دستاوردها، شبانه محمود به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در سیاست بریتانیا شناخته می‌شود که توجه بسیاری به مسائل اجتماعی، آموزشی و حقوق بشر دارد.

انتخاب شبانه محمود به سمت وزیر دادگستری نشان‌دهنده تعهد بریتانیا به تنوع و شمولیت در سیاست است. او با سابقه‌ای قوی در حقوق بشر و عدالت اجتماعی، به دنبال اصلاحات قانونی و بهبود سیستم قضایی بریتانیا خواهد بود.

این انتصاب واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده و برخی اظهار امیدواری کرده‌اند محمود با تجربه و دیدگاه‌های نوآورانه خود، تحولات مثبتی در سیستم قضایی کشورش به ارمغان بیاورد.

“شبانه محمود” متولد سال ۱۹۸۰ و رشد یافته شهر بیرمنگام انگلیس است اما اصالت خانوادگی اش به منطقه کشمیر پاکستان باز می گردد. وی همچنین به دلیل کار پدرش، ۵ سال را در شهر طائف عربستان سعودی زندگی کرده است. سرشماری سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۲۹.۹ درصد از ساکنان بیرمنگام مسلمان هستند.

مواضع و نظرات شبانه محمود در خصوص جنگ غزه

شبانه محمود، بارها از حملات به غیرنظامیان در غزه انتقاد کرده و خواستار توقف فوری خشونت‌ها شده است.
او بر اهمیت رعایت حقوق بشر توسط تمامی طرف‌های درگیر تأکید دارد و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا فشار بیشتری برای احترام به قوانین بین‌المللی وارد کند.
او همچنین مسائل مربوط به غزه را در پارلمان مطرح کرده و دولت را به شفاف‌سازی موضع خود ترغیب کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا