نماد سایت پایگاه خبری اختبار

خندانی: از نظر اقتصادی هر شغلی بهتر از سردفتری است

خندانی: از نظر اقتصادی هر شغلی بهتر از سردفتری است

خندانی: از نظر اقتصادی هر شغلی بهتر از سردفتری است

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت که پس از تصویب قانون تسهیل، تمام مشاغل دیگر درآمدی بهتر از سردفتری دارند.

به گزارش اختبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه «بررسی صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی با نگاهی به شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی» که روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، محمدرضا اصلانی نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، خشایار حضرتی عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و خدیجه رضائیان رئیس کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

قانون جدید، قانون «تقدیم مجوز» است نه «تسهیل صدور مجوز»

در بخش پرسش‌وپاسخ این نشست اصلانی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید با توجه به شرایط اقتصادی ایران و هزینه هایی که برای راه اندازی دفترخانه لازم است آیا شغل سردفتری توجیهی دارد؟ گفت: با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که من فکر می‌کنم بهتر است اسم آن را قانون تقدیم صدور مجوزهای کسب و کار و تخریب کسب و کارها بدانیم، متاسفانه قرار است، متقاضیان بسیاری بدون مبنای صحیح جذب حرفه سردفتری شوند، درحالی که از یک سو در کشور سالانه و ماهانه تعداد خاصی سند وجود داشته و قابلیت تنظیم دارند که تعداد نسبتا ثابت هستند، اما از سویی دیگر تعداد دفاتر اسناد رسمی متغییر و هرساله شدیدا در حال افزایش است، لذا اگر صلاحیت دفاتر توسعه نیابد، رفتن به سمت سردفتری توجیه اقتصادی ندارد و در حال حاضر بسیاری از دفاتر ما در واقع زیان‌ده هستند.

وی افزود: اگر برون سپاری ها در حوزه املاک اتفاق بیفتد، حدود ۲۶ فرایند و ۱۴۴ زیر فرایند به دفاتر برون سپاری خواهد شد که اگر این برون سپاری با تعرفه مناسب باشد، کمی در بهبود وضعیت اقتصادی دفاتر موثر خواهد بود.

ابلاغ تعرفه های جدید دفاتر طی دو ماه آینده

در ادامه خندانی درباره زمان اجرای تعرفه های جدید حق التحریر توضیح داد: براساس قانون مصوب سال ۱۳۵۴ دفاتر اسناد رسمی، تعرفه ها هر ۴ سال یکبار افزایش داشت، موضوعی که فقط در حوزه سردفتری می توان آن را یافت چرا که در هیچ مجموعه ای ندیده ام که تعرفه ها هر ۴ سال یکبار تغییر کند.

خوشبختانه در آیین نامه دفاتر اسناد رسمی مصوب رئیس قوه قضائیه در سال گذشته، مقرر شد تا افزایش تعرفه به سالی یکبار تغییر کند. پیشنهادات لازم از طرف کانون و سازمان ثبت اسناد ارائه شده و چون فرایند قانونی تصویب آن کمی طولانی است، انشالله طی دو ماه آینده برای اجرا ابلاغ شود.

درآمد هر شغلی بهتر از سردفتری است

خندانی همچنین در پاسخ به دانشجویان و متقاضیانی که پرسیدند انتخاب منصب سردفتری با شرایط امروز مناسب است؟ گفت: اگر کسی به سردفتری علاقه مند است از حیث کاری، ذاتی و صلاحیتی بله عالی است، صلاحیت های گسترده و مقبولیت خوبی در جامعه دارد، اما اگر واقعا با دید اقتصادی وارد این شغل شوید، هر شغل و حرفه دیگری نتیجه بهتری از سردفتری دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از پذیرفته شدگان سال ۱۴۰۱ می گویند اگر این شغل بد است چرا سردفتران وضع مالی خوبی دارند. واقعا چنین چیزی نیست، نمی گویم اوضاع سردفتری بد بوده اما با توجه به روند منطقی جذب و گزینش در سال های گذشته، از درآمد مناسبی برخوردار بودند ضمن اینکه هزینه های جاری همواره بالا بوده است. اما الان با توجه به کیفیت جذبی که بدون ضابطه و نه براساس اعلام نیاز و سرانه جمعیتی، جذب سردفتر افزایش یافته به این نتیجه می رسیم که مثلا در شهر حسن آباد فشافویه در جنوبی‌ترین نقطه تهران با جمعیت کمتر از۲۰۰ هزار نفر، در حال حاضر بیش از ۸۰ نفر سردفتر باید جذب شوند، شما حساب کنید ۸۰ سردفتر در یک شهر کمتر از ۲۰۰ هزار نفر با یک اوضاع اقتصادی متوسط به پایین چه اتفاقی می افتد؟ اینکه می گوییم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ایراد دارد، برخی به ما خرده می گیرند که شما انحصار گرید!.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در تمام دنیا، جذب سردفتر بر اساس نیاز، اوضاع اقتصادی و میزان جمعیت یک اصل کلی است. آن کسانی که این قانون را مدون کردند می گویند به ما ربطی ندارد ما باید راه را باز کنیم، جوانان وارد کار شوند و خودشان متوجه خوبی یا بدی شغل شوند، اگر نخواستند، برگردند. سردفتری شغلی نیست که به همین راحتی وارد شوید و به راحتی برگردید، تبعات و مسائل حقوقی به دنبال دارد.

 آغاز کارآموزی سردفتران جدید به زودی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره زمان برگزاری کارآموزی سردفتران جدید توضیح داد: برخی از پذیرفته شدگان آزمون ۱۴۰۱ به اختبار معرفی و بدون کارآموزی مشغول به کار شدند. ابلاغ آن ها صادر شد و به زودی دفاتر خود را افتتاح می کنند. برخی هم به کارآموزی از ۶ تا ۱۴ ماه دعوت شدند. ابتدا قرار بود کارآموزی از سوی کانون انجام گیرد، اما با توافق سازمان ثبت قرار شد برون سپاری شده و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه عهده دار انجام آن شد. تاکنون فرایندهای آن طی شده، ثبت نام انجام گرفته و پیام های اطلاع رسانی هم ارسال شده و به زودی کلاس هاس کارآموزی سردفتران جدید برگزار می شود.

به گفته خندانی شرایط کلاس های کارآموزی شبیه سازی شده به دفترخانه است و علاوه بر آموزش تئوری، کارآموزان در موقعیت سردفتر، تنظیم سند انجام داده و کار را به شکل عملی یاد می گیرند. فعلا مراجعه حضوری به دفترخانه در برنامه وجود ندارد.

قطعی سامانه‌ها کمتر شده

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه سامانه های ثبتی همواره دچار اختلال هستند آیا فکری برای این موضوع کرده اید؟ بیان کرد: قطعی سامانه در بسیاری از سامانه های داخل کشور ازجمله بانک، بیمه و دستگاه های خدمات رسان اتفاق می افتد و دفاتر و سازمان ثبت هم قسمتی از این مجموعه هستند. البته اخیرا میزان قطعی ها کاهش یافته و ما دیگر با قطعی های زیاد مواجه نیستیم.

جزئیاتی از جذب سردفتران به تفکیک شهرستان وجود ندارد!

جزئیات جذب سردفتر به تفکیک شهرستان و ارائه آمار در این زمینه پرسش دیگری بود که خدیجه رضائیان درباره آن گفت: پاسخ به این پرسش مبهم است چرا که ما خود نیز اطلاع دقیقی از آن نداریم و نمی دانیم به فرض در استان کردستان یا شهرهای دیگر چه میزان جذب سردفتر هست؟

رئیس کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران در مورد کارآموزی برای شاغلین در دفاتر اسناد رسمی پاسخ داد: کارآموزی در بدو ورود برای سردفتران جدید وجود دارد، اما کارآموزی ضمن خدمت از گذشته برگزار می شد که واحد آموزش و پژوهش کانون آن را بر عهده دارد. درباره اینکه آموزش کارمندان دفاتر در همان محل خدمت برگزار شود هم خیر، اینگونه نیست و در همان مکانی که از سوی آموزش اعلام شده برگزار می شود.

با چشم باز سردفتری را انتخاب کنید

رضاییان: سردفتری با وکالت، قضاوت و حتی کارشناس رسمی دادگستری متفاوت است. در واقع معیار مراجعه به سردفتر و یا وکیل هم فرق دارد. سردفتری یک خدمت عمومی است که سردفتر حتما باید در محل کارش حضور داشته باشد اما وکیل می تواند در منزل خود نشسته و با یک گوشی موبایل به کارش برسد. دلیل اینکه ما اصرار می‌کنیم با چشم باز حرفه سردفتری را انتخاب کنید این است که ملزومات خاص خود را می طلبد، در کنار اینکه یه حرفه حاکمیتی است و سند را با پشتوانه قدرت عمومی صادر میکند، یک حرفه خصوصی هم هست اینگونه که سردفتر باید مدیریت دفترخانه، بیمه کارمند و امثالهم را برعهده بگیرد، در دوران کرونا کار دفاتر اسناد رسمی مثل بیمارستان‌ها همیشگی بود. هر روز سر کار بودیم و متاسفانه بسیاری از همکاران خوب حوزه سردفتری مانند مرحوم عظیمیان را در این دوران از دست دادیم.

خروج از نسخه موبایل